Däck Friktion eller Dubb

laaksonen
25 oktober 2007 · 110 Inlägg

Ska köpa nya däck till min bil men jag har beslutsoågest om jag ska köpa dubb eller friktion. vilket tycker ni är bästa?

civic Naturally Aspiranted
25 oktober 2007 · 543 Inlägg

Dubb är väl bättre på is
Sen spelar de la ingen större roll på snö, däcken är såpass bra idag så.
Jag "känner" mig tryggare med dubb iallafall.

nooky Tidsoptimist
25 oktober 2007 · 184 Inlägg

Beror väl lite på vart du bor, hur lång vinter du har. Men själv tycker jag dubbat känns bäst. Stanna går väl rätt bra med friktion men sen att komma iväg på packad snö/is är riktigt bökigt

Jag försöker iaf...
krossa
25 oktober 2007 · 167 Inlägg

Dubbdäcken är överlägsna de dubblösa däcken på is, lika bra på snö och stabilare på asfalt.
Sen kan du ju välja själv, åka säkert å lite bullrigt välj dubbdäck eller åka mindre säkert med mindre buller cälj dubbfritt.
Jag kommer nog alltid köra med dubbar!

Ingen minns en fegis
mag
25 oktober 2007 · 259 Inlägg

finns bara ett svar dubb såklart det ända som hjälper på isfläckar . o när jag säger dubbdäck så menar jag självklart gislaved nordfrost . kör varje dag i jobbet o gislaved har alltid presterat kannon bara de att alla dubb sitter kvar efter 3 vintrar är det inga lågpris däck som har . det finns bara några nackdelar det är att dom väsnas lite mer inte som gammla dubbdäck men ändå o man kan inte köra till tyskland o handla öl mvh från en långpendlare

laaksonen
25 oktober 2007 · 110 Inlägg

funderar bara det är ju bara snö & is max en dag sen är det barmark på vägarna.

krossa
25 oktober 2007 · 167 Inlägg

laaksonen skrev:
funderar bara det är ju bara snö & is max en dag sen är det barmark på vägarna.

Var bor du då? smile

Ingen minns en fegis
laaksonen
25 oktober 2007 · 110 Inlägg

Bor i norberg västmaland

twin_cam Smålänning
25 oktober 2007 · 7 877 Inlägg

mag skrev:
finns bara ett svar dubb såklart det ända som hjälper på isfläckar . o när jag säger dubbdäck så menar jag självklart gislaved nordfrost . kör varje dag i jobbet o gislaved har alltid presterat kannon bara de att alla dubb sitter kvar efter 3 vintrar är det inga lågpris däck som har . det finns bara några nackdelar det är att dom väsnas lite mer inte som gammla dubbdäck men ändå o man kan inte köra till tyskland o handla öl mvh från en långpendlare

Dubbdäck är ändå förbjudet i tyskland wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Grabber Dagdrömmare
25 oktober 2007 · 2 836 Inlägg

Norberg, japp där finns det sk vinter o vinterväglag så jag skulle skaffa dubb.
Men bor man där det är bara lite blask på sin höjd o när det kommer snö så försvinner den rätt så fort så räcker det med friktionsdäck tycker jag.

Senast redigerat av Grabber (25 oktober 2007)

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Thorssa
25 oktober 2007 ·

Jag kör dubbfritt och tycker det funkar fint, gäller att köra lite med insidan av skallen bara vid vissa förhållanden. Men det har ju alltid varit så att det krävs lite mer av föraren om man ska köra på dubbfritt och det lär nog fortsätta vara så också.

laika
25 oktober 2007 · 410 Inlägg

Det är rätt så kul att det finns så många som klagar på att vi har så höga skatter på bensinen och annan skit som hör till bilar. Men ändå är det så att när frågan om dubb eller friktion dyker upp så svarar de flesta dubb. Men grejen är ju att dubben orsakar att vi sliter på vägarna i onödan. Iallafall i de tätbefolkade delarna av Sverige, sorry alla som bor typ norr om stockholm ni tillhör typ 20% av befolkningen. I alla större städer så är det inte is på vägarna mer än någon enstaka dag. Och då hjälper inte dubbarna fruktansvärt mycke för att folk gasar på som vanligt för att dom tror det är säkert.

Min påäng är att dom som bor lite längre söderut behöver inte dubbdäck helt onödigt slutar vi i använda dubb i storstäderna så kan pengarna som går åt att asfaltera vägarna gå till annat som sjukvård eller sänkta skatter för oss billister. I Göteborg asfalteras i princip hela stan om på typ 2-3 år det är sjukt vissa sträckor asfalteras varenda jävla år. Ett jävla slöseri för att inte snacka om alla skit som däcken ser till att slita upp till luften som vi i städerna andas.

Min personliga åsikt är ge fan i dubbdäck om du vet med dig att det inte är så mycket is där du kör och kan tänka dig att ta det lite lungare när du vet att det är halt ute. För övrigt så bromsar dubbdäck sämre på asfalt än friktionsdäck.

Skoda Fabia (2000)
CarCass CarCass
26 oktober 2007 · 627 Inlägg

Dubbdäck är enligt undersökningen i aftonbladet, motor (det största testet av vinterdäck..) är dubbade däck bättre på alla underlag. Även dubbfria däck bullrar mycket... Sen att man tappar dubb om man kör mycket på asfalt är en annan sak. Iof så sitter dubben bättre i däcken numera med nyare 'teknink'.


Sammanfattar med: Är det mycket asfalt köp däck utan dubb

Join the Evolution
Tega Yrkesförare
26 oktober 2007 · 1 073 Inlägg

Har i stort sett alltid kört dubbfritt och tycker det funkar fint.

breesladd SKÅNING
26 oktober 2007 · 1 215 Inlägg

har alltid kört dubbat men efter som 2 st däck saknade dubb efter förra vintern och sommar däcken var kass så dubbade jag ur de 2 som var bra och sak testa dubbfritt i år och se hur det funkar

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Jimm
26 oktober 2007 · 1 661 Inlägg

twin_cam skrev:

mag skrev:
finns bara ett svar dubb såklart det ända som hjälper på isfläckar . o när jag säger dubbdäck så menar jag självklart gislaved nordfrost . kör varje dag i jobbet o gislaved har alltid presterat kannon bara de att alla dubb sitter kvar efter 3 vintrar är det inga lågpris däck som har . det finns bara några nackdelar det är att dom väsnas lite mer inte som gammla dubbdäck men ändå o man kan inte köra till tyskland o handla öl mvh från en långpendlare

Dubbdäck är ändå förbjudet i tyskland wink

Det va ju det han sa... Man kan inte åka till Tyskland med dubb.  yikes

Shit_break
26 oktober 2007 · 44 Inlägg

Jag har alltid kört dubbfritt men har börjat vela lite......
För stunden lutar det åt dubb..


/M







http://www.garaget.org/M75

It's better to be dead and cool than alive and uncool!
blacken
26 oktober 2007 ·

laika skrev:
Det är rätt så kul att det finns så många som klagar på att vi har så höga skatter på bensinen och annan skit som hör till bilar. Men ändå är det så att när frågan om dubb eller friktion dyker upp så svarar de flesta dubb. Men grejen är ju att dubben orsakar att vi sliter på vägarna i onödan. Iallafall i de tätbefolkade delarna av Sverige, sorry alla som bor typ norr om stockholm ni tillhör typ 20% av befolkningen. I alla större städer så är det inte is på vägarna mer än någon enstaka dag. Och då hjälper inte dubbarna fruktansvärt mycke för att folk gasar på som vanligt för att dom tror det är säkert.

Min påäng är att dom som bor lite längre söderut behöver inte dubbdäck helt onödigt slutar vi i använda dubb i storstäderna så kan pengarna som går åt att asfaltera vägarna gå till annat som sjukvård eller sänkta skatter för oss billister. I Göteborg asfalteras i princip hela stan om på typ 2-3 år det är sjukt vissa sträckor asfalteras varenda jävla år. Ett jävla slöseri för att inte snacka om alla skit som däcken ser till att slita upp till luften som vi i städerna andas.

Min personliga åsikt är ge fan i dubbdäck om du vet med dig att det inte är så mycket is där du kör och kan tänka dig att ta det lite lungare när du vet att det är halt ute. För övrigt så bromsar dubbdäck sämre på asfalt än friktionsdäck.

Skatten på bensin och annat betalar inte vägunderhåll. Utan det betalar man med fordonsskatten. och om alla dom stålar som alla bilister i sverige betalar i fordonsskatt ( som för övrigt är "öronmärkt" för vägunderhåll) gick till vägunderhåll så skulle vi ha betydligt bättre vägar att färdas på.  Dubbdäck eller ej, dubbdäck behövs på sina ställen i detta land.

Senast redigerat av blacken (26 oktober 2007)

laika
27 oktober 2007 · 410 Inlägg

blacken skrev:

laika skrev:
Det är rätt så kul att det finns så många som klagar på att vi har så höga skatter på bensinen och annan skit som hör till bilar. Men ändå är det så att när frågan om dubb eller friktion dyker upp så svarar de flesta dubb. Men grejen är ju att dubben orsakar att vi sliter på vägarna i onödan. Iallafall i de tätbefolkade delarna av Sverige, sorry alla som bor typ norr om stockholm ni tillhör typ 20% av befolkningen. I alla större städer så är det inte is på vägarna mer än någon enstaka dag. Och då hjälper inte dubbarna fruktansvärt mycke för att folk gasar på som vanligt för att dom tror det är säkert.

Min påäng är att dom som bor lite längre söderut behöver inte dubbdäck helt onödigt slutar vi i använda dubb i storstäderna så kan pengarna som går åt att asfaltera vägarna gå till annat som sjukvård eller sänkta skatter för oss billister. I Göteborg asfalteras i princip hela stan om på typ 2-3 år det är sjukt vissa sträckor asfalteras varenda jävla år. Ett jävla slöseri för att inte snacka om alla skit som däcken ser till att slita upp till luften som vi i städerna andas.

Min personliga åsikt är ge fan i dubbdäck om du vet med dig att det inte är så mycket is där du kör och kan tänka dig att ta det lite lungare när du vet att det är halt ute. För övrigt så bromsar dubbdäck sämre på asfalt än friktionsdäck.

Skatten på bensin och annat betalar inte vägunderhåll. Utan det betalar man med fordonsskatten. och om alla dom stålar som alla bilister i sverige betalar i fordonsskatt ( som för övrigt är "öronmärkt" för vägunderhåll) gick till vägunderhåll så skulle vi ha betydligt bättre vägar att färdas på.  Dubbdäck eller ej, dubbdäck behövs på sina ställen i detta land.

näh men en av anledningarna till att vi har hög skatt på bensin är för att privatbilister anses skita ner städerna och då är ju dubbdäcken en bidragande faktor så det hör ändå ihopp. Men du är bra rolig en sekunden påstår du att bensinskatten inte går till att underhålla vägarna sedan påstår du att öronmärkta pengar inte kommer till rätta. Ganska rolig ide då är ju chansen ganska stor att bensinskattepengar råkar komma vilse på samma sett som fordonsskattepengar går vilse och används till vägar istället. wink Japp det behövs men som jag skrev i mitt första inlägg så är det helt onödigt för dom som bor i storstadområden och mer söderut. Det är typ 80% av befolkningen om jag inte minns fel. Så det är ändå förbaskat många som kör me dubbdäck i onödan.

Skoda Fabia (2000)
marcusjj
27 oktober 2007 · 173 Inlägg

När jag köpte min nya golf så fick jag välja mellan nya friktionsdäck eller 2 år gamla dubb, jag tyckte inte valet var så svårt. Med andra ord blev det friktion.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang