Nos oktan booster? Provat ?

Janing
29 oktober 2007 · 49 Inlägg

Hejsan

Jag tänkte testa att tanka min golf V6 med v-power plus skvätta i nos oktan booster som höjer med 6 oktanenheter, får alltså ut med min skolmatte hela 105 oktan!

Är det någon som tycker jag ska avstå som inte har några bra erfarenheter eller ska jag testa ?

tacksam för en liten diskussion big_smile

Mvh Janne

Senast redigerat av Janing (29 oktober 2007)

beemern .......
29 oktober 2007 · 2 655 Inlägg

undrar desamma då ja tänkt köra me booster på bana o 402 sen big_smile...

Skyracer Skyracer
29 oktober 2007 · 917 Inlägg

Varför vill du höja oktantalet, kan du mappa om för att utnyttja höjningen eller ha du en adaptiv (självreglerande) styrbox?

Edit: Jag har provat men på Skyline så känner styrboxen av bl.a. bränsle och körsätt (efter nollställning av systemet) så jag kan dra nytta av det.

Mvh
Håkan

Senast redigerat av Skyracer (29 oktober 2007)

http://www.untz.tv
www.skyline.se // www.skyracer.se // www.djskyracer.se
Mekonomen Värmdö
Sponsorer 2012: Superior Imports | RaidoPower | J-Spec | PBZ | TWS | Mekonomen | Samglas Värmdö
Toyota GR86 (2022)
Toyota AE86 Sprinter Trueno "GT Apex - Panda - Initial D" (1986)
Mazdakillen Motormontör
29 oktober 2007 · 437 Inlägg

Jag kan säga att Vpower och oktanboosters är bara ett rent jävla skämmt.
Märker knappt någon skillnad mellan Vpower och 95 oktan soppa.
Trotts att bilen har adaptiv styrbox. Och oktanboosters är ett verkligt skämmt.
Häll i E85 istället...det ger en liten skillnad å i kombination med lite Vpower eller 98 oktan.
E85 håller 104 oktan.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
beemern .......
29 oktober 2007 · 2 655 Inlägg

Losgard skrev:
Oktanen är antalet procent krackat kol i soppan.
Precis som med procent kan man aldrig ha mer än 100 oktan :-)
Om du tankar v-power så har du redan 99oktan/procentig sopp.
Så även om du häller i nån oktan-booster så hjälper det inte, mer än till 1%....så vitt jag vet.
Att det finns race-soppa som e mera än 100oktanig är att den innehåller lika mycket energi som om bensinen vore 101oktanig, men det är den ej.

hmm, varför säger dom då att flygbränsle brukar ligga på 120oktan då? :S. har ja hört både på tv å IRL...

Allx
29 oktober 2007 · 321 Inlägg

Losgard skrev:
Oktanen är antalet procent krackat kol i soppan.
Precis som med procent kan man aldrig ha mer än 100 oktan :-)
Om du tankar v-power så har du redan 99oktan/procentig sopp.
Så även om du häller i nån oktan-booster så hjälper det inte, mer än till 1%....så vitt jag vet.
Att det finns race-soppa som e mera än 100oktanig är att den innehåller lika mycket energi som om bensinen vore 101oktanig, men det är den ej.

Och nej.. oktan är inte energiinnehåll. Oktan är hur lätt bränslet självantänds.. Med högre oktan, vassare tändning och mer laddtryck = högre effekt

Senast redigerat av Allx (29 oktober 2007)

EViLution!
CarbonLoader Team Carkings
29 oktober 2007 · 2 300 Inlägg

Är inte så intelligent som ni andra verkar vara för jag tycker mig märka en viss extraknuff av V-Power iaf. Testade att hälla i Nos också men märkte mest att det rök lite mer ur avgasröret. Tycker motorn går betydligt jämnare & mjukare på V-Power så därför kör jag på den framöver. Säkra på att det inte är lite snålhet som gör att ni inte tycker det är bättre med V-Power istället för vanlig soppa....priset skiljer ju sig mä.....
You do what you like and I do what I like;)

Volkswagen Golf Mk4 GTi Turbo "The Grey Anatomy" (2001)
John87 Stolt Volvoägare
29 oktober 2007 · 4 913 Inlägg

Mazdakillen skrev:
Jag kan säga att Vpower och oktanboosters är bara ett rent jävla skämmt.
Märker knappt någon skillnad mellan Vpower och 95 oktan soppa.
Trotts att bilen har adaptiv styrbox. Och oktanboosters är ett verkligt skämmt.
Häll i E85 istället...det ger en liten skillnad å i kombination med lite Vpower eller 98 oktan.
E85 håller 104 oktan.

Det beror på vilken bil du har också wink

Din bil får nog bara psykologiska hästar om den får någon alls.
En turbo-laddad bil med mer motor får ett antal hk fler.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Gujen
29 oktober 2007 · 406 Inlägg

V-power ger mer efekt än 95!.... på en NYARE bil, som kan mappa sig själv till viss del, som t ex min ST. Sett flera tester. b la i tidningen Redline då de prövade på en subaru impreza, 15.6hk mer än 95oktan!

FOTAR BILAR. Kolla in min bil och mina bilder :)
HyperSonica Amor Patriae Nostra Lex
29 oktober 2007 · 2 258 Inlägg

tacka fan för rappsolja! tongue..
inte för att min bil går på de.. men men smile

Sump Runk Rätt O Slätt!
bumpe Lastbilsmekaniker
29 oktober 2007 · 3 878 Inlägg

Måste prova skillnaden på nån bil mer seriöst. Mappa på 95 och sen hälla i oktanbooster. Borde ju gå att ladda en hel del mer om det nu funkar... Borde ju bli samma skillnad som 95 vs 101 oktan racingsoppa.

Min fasta övertygelse är att de inte funkar!

Pikey
29 oktober 2007 · 2 283 Inlägg

Gör som jag kör alltid V-Power smile Det är väl inte så stor skillnad i pris heller bara någon krona eller så. Vet inte varför jag gör det. Kanske korkat?

R.I.P. Michael Jackson!
beemern .......
29 oktober 2007 · 2 655 Inlägg

ska ju köra min på rullande sen då ja monterat ihop hela skiten så kan ja väl köra först på 95 och sen me oktan booster tongue. återkommer me resultat då tongue...

Gujen
29 oktober 2007 · 406 Inlägg

Ja jag kör med på v-power! minbil rullade ny från ford till närmsta Shell och har nu rullat 1200mil och enbart på V-power, känns bra om inte annat ;D

FOTAR BILAR. Kolla in min bil och mina bilder :)
billy IT-Tekniker
29 oktober 2007 · 376 Inlägg

Fifth gear gjorde ju ett test ett tag sedan..

Åkte till något hightech-lab och testade olika så kallade "boosters", en liten flaska eller burk som man häller i bensinen.
Och resultatet var följande, bilarna förlorade hästkrafter, ca 2%.

Jag hittade till och med en liten video: http://www.youtube.com/watch?v=2jbcCr2ll3c

så, boosters gillar jag inte, tror inte på sån skit..

Kör v-power i min 854 och farsan kör samma i hans 9000

Senast redigerat av billy (29 oktober 2007)

Volvo V70 "Greyline" (1999)
Mazdakillen Motormontör
1 november 2007 · 437 Inlägg

John87 skrev:

Mazdakillen skrev:
Jag kan säga att Vpower och oktanboosters är bara ett rent jävla skämmt.
Märker knappt någon skillnad mellan Vpower och 95 oktan soppa.
Trotts att bilen har adaptiv styrbox. Och oktanboosters är ett verkligt skämmt.
Häll i E85 istället...det ger en liten skillnad å i kombination med lite Vpower eller 98 oktan.
E85 håller 104 oktan.

Det beror på vilken bil du har också wink

Din bil får nog bara psykologiska hästar om den får någon alls.
En turbo-laddad bil med mer motor får ett antal hk fler.

Det som är fördelen ar ju att du kan höja tändningen vilket ger lite mer liv i luckan man inte några 10 hästar mer.
Det blev en viss förbättreing även när en annan körde min bil å inte visste om att det var blandat.
Dessutom bilen har en addaptiv styrbox vilket japanarna hade redan på slutet av 80 talet. Obs..delvis.
Gammla boxarna styrde ju bara soppan å mekanik styrde resten.¨
Men men skitsamma å åter till ämnet.
Vpower 'r inte någon mirakelsoppa om man typ inte har en Porsche å isynnerhet inte massa exkta boosters.
Möjligen om man har en rejält trimmad bil och har problem med att den spikar typ när den är varm så har man nytta.
Annars kan man gott köra på 95 eller 98 oktan.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 november 2007 · 2 009 Inlägg

vpower är ju kvalite´ oxå den ända bensin som inte blandas med dom andra kvaliteerna och åker egen tankbil till macken så den har lite mer än bara 99 oktan om man ska tro shell.

därimot tillsatser funkar inte. och därmed bastu.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
Blida
2 november 2007 · 654 Inlägg

V-power må ha högre oktan än vanliga standard soppan 95.
MEN,i princip alla som provar den och KÄNNER den stora skillnaden har psykiska känningar och inget annat.
med div undantag som: adaptiva boxar,turbo bilar man kan ändra tändningen på mer iom soppan osv.

Att bara slå i soppan och tro på mirakel är som att pissa i motvind..visst,motorn kanske varvar ur lite friare..Men gör man inget åt tändning eller liknande så ger det inte ett skit..Jo,kanske renare och mindre sotig förbränning.

Och att börja blanda ihop V-power med riktig race soppa är inte nått att rekomendera iom att dt skiljer en hel del mellan dom olika.

En vanlig standard motorn går säkert renare och fröbränner på ett renare sätt än mot 95okt pga att det är snabbare brinntid på V-power..Mne nån direkt effet ger det knappast om man inte mappar i samband med det hela.

my 50cent av om detta..har även provat lite själv med att laborera mer V-power och riktigt rejs soppa..dock inte haft ekonomin att bromsa på rullar efter varje..men det ger lite extra energi med vissa ändringar och spikpunkten ändras även.

Du
2 november 2007 · 121 Inlägg

Skyracer skrev:
Varför vill du höja oktantalet, kan du mappa om för att utnyttja höjningen eller ha du en adaptiv (självreglerande) styrbox?

Edit: Jag har provat men på Skyline så känner styrboxen av bl.a. bränsle och körsätt (efter nollställning av systemet) så jag kan dra nytta av det.

Mvh
Håkan

Hm. Jag vet att tex. Ford Scorpio från 87 ställer om förtändningen elekt. beroende på oktantal efter ett par km körning.
Så jag tror mer eller mindre att det gäller för alla bilar.

tommie87
2 november 2007 · 349 Inlägg

jag känner skillnad på 95 och v-power bilen reagerar snabbare på v-pover och drar mindre soppa med v-power

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang