tickande civic type R 2004

sypher_44
30 oktober 2007 · 164 Inlägg

hej, jag köpte en civic type r för några dagar sen å börjar få stora motor nojan...  den tickar så det hörs tydligt om man står framför bilen.. den har bara gått 2500 mil å han jag köpte den av sa att han har gjort en ventil skjustering precis innan jag köpte den. hmm är det vanligt att dom tickar eller ska jag börja kolla efter fel..??

Nissan Skyline "r34 gtt-r" (1999)
Blida
31 oktober 2007 · 654 Inlägg

Ventiljustering,sitter väl hydraliska lyftare osv på K20 motorn?!
Kommer inte ihåg nu i huvet hur många månader fabriksgarantin är på,har för mig det är 18/36mån/visst antal mil.
Men kolla oljan som nästa punkt,och även gärna byta ifall det är "fel" olja i.

Tickar det bara på tomgång eller hela tiden oavsett varv?

Senast redigerat av Blida (31 oktober 2007)

_Wallis_
31 oktober 2007 · 4 506 Inlägg

V-Tec är väll hydraliska Ventiler som Bilda säger..
Hydraliska Ventiler som Tickar är inte bra..

Vaniga "mekaniska" ventiler är det ingen fara för dock.. 

Men det har inte du, Tickade den så mkt när du köpte den då?
Och som Blida ochså fråga, Tickar den hela tiden eller bara på Tomgång?

Kan du andas kan du dö.
Blida
31 oktober 2007 · 654 Inlägg

har för mig att Honda slutade med mekaniskt efter -91..där av min fråga/fundering.

sypher_44
31 oktober 2007 · 164 Inlägg

åkte till honda idag å dom sa att det va spridarna men jag vill jue fortfarande inte ha det kvar smile ska kolla up lma  är inte det luft mätaren smile

Nissan Skyline "r34 gtt-r" (1999)
Ejan
31 oktober 2007 · 648 Inlägg

det är ingen dum gissning att det är spridarna..alla mina Hondor har tickat iaf och dom har gått i ur och skur.


LMD inte LMA kan ticka men det är nog mer på dom äldre VTEC motorerna,,,Honda har ingen luftmassemätare.

Senast redigerat av Ejan (31 oktober 2007)

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
31 oktober 2007 · 2 252 Inlägg

De kan möjligt vara spridarna, men tycker inte dom ska tickså så mkt att man hör dom helt tydligt framför bilen, man må höra dom lite svagt om man lyssnar noga md huven öppet, tycker jag iaf?, men skulle tippa antingen att oljan  börjar bli dålig eller att de är fel olja då du har hydrauliskt styrda ventiler, men tror mest att de är din motor som har bestämt sig för att den vill ha nya LMD..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
sypher_44
31 oktober 2007 · 164 Inlägg

vad är en lma\lmd är det dyrt att fixa?finns det nån som kan möjligtvis lyssna på bilen å fastställa vad det kan vara;) roll  satte in en shift light idag.. mycket nöjd efter krällande på golvet under handskfacket big_smile

Nissan Skyline "r34 gtt-r" (1999)
Blida
31 oktober 2007 · 654 Inlägg

Öhh,det sitter väl inga Lost Motion Assembly/Lost Motion Device (LMA/LMD,olika benämningar på samma sak på olika platser i världen) på K20 motorerna?!
Okej att det sitter sånna på B-serien.men K?!Tvivlar.

Okej att det kan komma spridar impulser som slår igenom och låter som tickande när mans tår och lyssnar på motorn.
Men tvivalar på att en så ny motor som K20n skulle ha råkat ut för det nu.

Åk till en annan Auktoriserad Honda verkstad och be dom kolla.(för fler åsikter).
Kolla i din pärm när din nybils garanti går ut.
Om du vill och även vill ha sveriges bästa service så åker du till Sthlm och dyker in på Rosenholts verkstad.
Det är där sveriges honda gurus hänger..Framför allt Christer=).



Hur va det med tickandet: tilltar det vid varv eller ligger det bara där på tomgång osv?

Senast redigerat av Blida (31 oktober 2007)

Eisenhut
31 oktober 2007 · 1 827 Inlägg

Ejan: Den rätta benämningen är faktist LMA, bara i Sverige vi säger LMD. Denna symptom uppkommer när fjädrarna till vtec nockarna slits ut och då under VTEC så ligger dom och vibrerar lite.

Dock finns detta problem inte på K20!

Jag vill ju inte vara den att skylla på om något går fel, men Samtliga VTEC motorer dvs, B16, B18 och K20 brukar kännas ganska "hårda" och brukar skramla lite hit och dit. Inget man behöver haka upp sig på om man verkligen inte känner att något är fel.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
sypher_44
31 oktober 2007 · 164 Inlägg

tickandet hänger med varvtalet up.... jobbigt när man kör sakta type 10\30 km nära en mur eller en vägg med öppet fönster då det tickar så det verkligen hörs in i bilen.... jag va inne i hos honda idag.. han jag köpte bilen av jobbar där nämligen.. men jag får väl åka till nästa honda ställe.. smile lita gay att det ska vara såhär med en så ny bil.. jag ville jue slippa detta.. nybils garantin gick ut för 4 månaders sen för att det e väll 3 års garanti antar jag... ös på med mer förslag va det skulle kunna vara..

PS: motorn låter helt frisk inte minsta misljud förutom ticandet som verkligen hörs då..

Nissan Skyline "r34 gtt-r" (1999)
Ramneborg Allt i allo
31 oktober 2007 · 358 Inlägg

det är ju defenetift spridarna. det var det första jag tänkte på och sen när du har snackat me honda verkstaden oxxå.
Det är ingenting med ventilerna iallafall. det som det kan vara om det gäller ventilerna är om du har kört på fel olja så de har koxxat igen. men det borde den inte om du bara kört 2500mil. Jag tror därimot att spridarna får för hög ström impuls så att dom inte öppnas och stängs så mjukt som dom ska. alla som har kört med vadis på en bil vet vad jag snackar om när jag säger att större strömimpuls högre tickande.

De é nice !
sypher_44
31 oktober 2007 · 164 Inlägg

hur fixar man det smile sänka ström pulse grejen..   är det fel batteri eller ?

Nissan Skyline "r34 gtt-r" (1999)
civic Naturally Aspiranted
31 oktober 2007 · 543 Inlägg

Samma på min att den tickar lite, men de är absolut inga fel på den.
Det är inget "Dieselknack" om man säger så tongue
Det är inget att bry sig om

Blida
31 oktober 2007 · 654 Inlägg

för att sortera bort ev olja..så byt till vad Honda rekomenderar eller iaf en med likvärdig klassning.

Sen kan man börja kika lite närmare på spridarnas impulser.
har själv dock inte hört detta från en K20 tidigare.

men som herr Eisen säger så brukar det skrammla och väsnas en del från hondas prestanda motorer.

Men för säkerhets skull så kan man ju kika lite på lite saker och utesluta dessa.
Som oljan tex.

NilsG
1 november 2007 · 101 Inlägg

Blida skrev:
har för mig att Honda slutade med mekaniskt efter -91..där av min fråga/fundering.

nej det gjorde de inte...även k20 har mekaniska lyftare

Mvh Nisse
sypher_44
1 november 2007 · 164 Inlägg

jag glömde berätta att motorn har gått 2500 resten av bilen har gått 11000.. den gamla skar tydligen ihop.. men det blev ägarbyte innan motor bytet så den nya ägaren kanske inte trasa sönder motorn smile men spridarna har nog gått 11000 då..eller hänger dom med en beg motor,

Nissan Skyline "r34 gtt-r" (1999)
sypher_44
2 november 2007 · 164 Inlägg

va det slut på svar nu tongue

Nissan Skyline "r34 gtt-r" (1999)
sypher_44
4 november 2007 · 164 Inlägg

jaha nu hörs det in i coupen på tomgång sad

Nissan Skyline "r34 gtt-r" (1999)
GranatMagnuS Scania, javisst.
4 november 2007 · 237 Inlägg

Far med den till närmaste honda verkstad och låt dom lyssna, det ska ju inte höras ända in i kupen på tomgång och absolut inte om det är spridarna. nya bilen herregud.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang