3324
Sök

Går det att plocka bort en integrerad wastegate från en turbo?

Solfilmsmontör
950 Inlägg
31 oktober 2007
Trådstartare
#1
Hej. Som rubriken säger, går det att plocka bort en integrerad wastegate från en turbo och köra med en extern istället?
Hur går man tillväga i så fall?
Anledningen till att jag vill göra detta är att jag hittar attraktiva aggregat begagnade som har integrerad men har bestämt mig för att köra med extern.

Tacksam för hjälp.


/kornz

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
31 oktober 2007
#2
Vad är anledningen till att du vill köra med extern? tror du inte att du kan bygga det laddtryck du behöver? Ofta är det inga probs att justera den inbyggda wastegaten efter det laddtryck du vill uppnå.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

1 072 Inlägg
31 oktober 2007
#3
ta bort staget till wg-klockan och svetsa/plugga igen wg´n i turbon.


Solfilmsmontör
950 Inlägg
31 oktober 2007
Trådstartare
#4
zovix skrev:
Vad är anledningen till att du vill köra med extern? tror du inte att du kan bygga det laddtryck du behöver? Ofta är det inga probs att justera den inbyggda wastegaten efter det laddtryck du vill uppnå.

/Magnus

Har ett grenrör som jag kom över ganska så billigt vill inte hålla på att bygga om det o så.

@Sik tack för svaret, ska se om det är något man klarar av, har en gammal rasad turbo som ligger här hemma som jag ska studera lite mer nogrant.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

1 867 Inlägg
1 november 2007
#5
Det ska egentligen inte vara mer avancerat än att plocka bort wastegateklockan och bygga ett stag som håller igen "locket".
På så sätt kan man montera tillbaka klockan om man ska sälja snurran i framtiden.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Allt i allo
358 Inlägg
1 november 2007
#6
Kornz skrev:
Hej. Som rubriken säger, går det att plocka bort en integrerad wastegate från en turbo och köra med en extern istället?
Hur går man tillväga i så fall?
Anledningen till att jag vill göra detta är att jag hittar attraktiva aggregat begagnade som har integrerad men har bestämt mig för att köra med extern.

Tacksam för hjälp.


/kornz

Allting går om man bara vill! wink


Men det borde ju inte vara något problem, har aldrig gjort det själv.

De é nice !

1 867 Inlägg
1 november 2007
#7
Eftersom jag har en liten go snurra liggande här så kan jag förklara hur jag har tänkt gällande detta ämnet.

I originalutförande ser det ut ungefär såhär.
http://www.garaget.org/gallery/archive/13149/182576_4dj70u.jpg
Sen med klockan bortplockad.
http://www.garaget.org/gallery/archive/13149/182577_dem5dj.jpg
Här agerar lednyckeln det tänkta staget som låser spjället till wastegaten. (Fästes med bulten som original höll klockan)
http://www.garaget.org/gallery/archive/13149/182578_zh60tw.jpg

Ungefär så kan man göra wink
Senast redigerat av Koop (1 november 2007)

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

57 Inlägg
1 november 2007
#8
du behöver nog svetsa locket i avgas huset.. annars kommer de att läcka avgaser ut ur locket och du kommer få sämrstabilitet i laddtrycket,, laddtrycks fall och jobbiga peakar.. lycka till med hur du än löser detta

RT MOTOR.SE
motor byggen , renoveringar och om byggnader
TIG svetsning, tillverkning av grenrör omsvetsning av insug och tryckrör

- De är jag de.
354 Inlägg
1 november 2007
#9
Ja de går, men R_uda skrev de jag tänkte skriva smile

//Mikael
Pojkar vill, KILLAR KAN!!!
http://www.garaget.org/video/9tcl4kh3v0t1

1 072 Inlägg
1 november 2007
#10
Hur du än gör så se till att du kan justera staget lite smile Sur att göra ett stag som inte går att justera och skiten läcker.tongue


Solfilmsmontör
950 Inlägg
1 november 2007
Trådstartare
#11
Blir nog ändå att jag väntar tills jag hittar en lämplig turbo som inte har integrerad wastegate, kommer ju upp nytt hela tiden på blocket

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

1 867 Inlägg
2 november 2007
#12
Svetsa locket är inte nödvändigt.
Har du känt på fjädertrycket i klockan? inte mycket, det går att trycka upp locket med händerna.
Ett stumt stag som spänner lite kommer ge 100% tätning.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

905 Inlägg
2 november 2007
#13
http://klracing.se/?subpage=vara&vara=417 finns kankse en sådan här roliga grejj till din turbo?


Sök