Hej. Som rubriken säger, går det att plocka bort en integrerad wastegate från en turbo och köra med en extern istället? Hur går man tillväga i så fall? Anledningen till att jag vill göra detta är att jag hittar attraktiva aggregat begagnade som har integrerad men har bestämt mig för att köra med extern.
Tacksam för hjälp.
/kornz
"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
Vad är anledningen till att du vill köra med extern? tror du inte att du kan bygga det laddtryck du behöver? Ofta är det inga probs att justera den inbyggda wastegaten efter det laddtryck du vill uppnå.
/Magnus
Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Vad är anledningen till att du vill köra med extern? tror du inte att du kan bygga det laddtryck du behöver? Ofta är det inga probs att justera den inbyggda wastegaten efter det laddtryck du vill uppnå.
/Magnus
Har ett grenrör som jag kom över ganska så billigt vill inte hålla på att bygga om det o så.
@Sik tack för svaret, ska se om det är något man klarar av, har en gammal rasad turbo som ligger här hemma som jag ska studera lite mer nogrant.
"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
Det ska egentligen inte vara mer avancerat än att plocka bort wastegateklockan och bygga ett stag som håller igen "locket". På så sätt kan man montera tillbaka klockan om man ska sälja snurran i framtiden.
Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Hej. Som rubriken säger, går det att plocka bort en integrerad wastegate från en turbo och köra med en extern istället? Hur går man tillväga i så fall? Anledningen till att jag vill göra detta är att jag hittar attraktiva aggregat begagnade som har integrerad men har bestämt mig för att köra med extern.
Tacksam för hjälp.
/kornz
Allting går om man bara vill!
Men det borde ju inte vara något problem, har aldrig gjort det själv.
Eftersom jag har en liten go snurra liggande här så kan jag förklara hur jag har tänkt gällande detta ämnet.
I originalutförande ser det ut ungefär såhär. Sen med klockan bortplockad. Här agerar lednyckeln det tänkta staget som låser spjället till wastegaten. (Fästes med bulten som original höll klockan)
Ungefär så kan man göra
Senast redigerat av Koop (1 november 2007)
du behöver nog svetsa locket i avgas huset.. annars kommer de att läcka avgaser ut ur locket och du kommer få sämrstabilitet i laddtrycket,, laddtrycks fall och jobbiga peakar.. lycka till med hur du än löser detta
RT MOTOR.SE
motor byggen , renoveringar och om byggnader
TIG svetsning, tillverkning av grenrör omsvetsning av insug och tryckrör
Svetsa locket är inte nödvändigt. Har du känt på fjädertrycket i klockan? inte mycket, det går att trycka upp locket med händerna. Ett stumt stag som spänner lite kommer ge 100% tätning.