Har en ganska nyinköpt bil vars försäkring står i pappas namn, än så länge iaf. Men problemet är bara att för någon vecka sedan råkade jag köra så att jag skrapade litegranna av den ena sidan på bilen (vid fronten) och orsakade även en liten buckla. Så nu är det jättefula repor, ser mer ut som att ett stort rovdjur gått lös på bilen
Jag har helförsäkring, dvs trafikförsäkring och egendomsskada+vagnskadeförsäkring. Täcker försäkringen upp kostnaden för detta eller är det mer "skyll dig själv"? Samt så inser jag nu även problemet att försäkringen står i hans namn men det var ju jag som körde? måste jag då även ljuga om att det var han som körde för att få "rätt"?
Jo det är ju sant! Men har det någon betydelse vem man anger som körde? Tänkte om dom vägrar betala ut för att det var jag som körde och inte han som enligt alla papper "äger" bilen?
Jo det är ju sant! Men har det någon betydelse vem man anger som körde? Tänkte om dom vägrar betala ut för att det var jag som körde och inte han som enligt alla papper "äger" bilen?
naa det borde inte spela nån roll...men jag vet inte kanske nån annan kan ge definitivt besked?
Det beror på, ibland är försäkringspremien lägre för att en "äldre" person kör den, och då med konsekvens att ingen yngre får köra (ungefär så). Hör med din far om hu det ligger till för just den bilen.
far din får väl låna ut bilen?? Du kommer få betala en högre sj.risk om du är under 24. ända skillnaden. Sen täcker försäkringen du har plåt/lack skador.
Klart att det är självrisken som gäller här, vad skulle annars självrisken vara till för? Vagnskadesjälvrisk är just för att man varit klantig själv Annars går de ju på trafikförsäkringen.. Självrisken blir feeeet om du är under 24 och far din har tecknat att ingen under 24 ska köra den, tror de va 9000kr på pappas gamla S40 om ja hade kört in i en lyktstolpe
Det är ju min pappa som står som "ägare" för bilen, så det är han som har tecknat försäkringen, fast bilen är ju min. Fick en mycket billigare försäkring på det sättet! Så det där med att han skulle ha skrivit att någon under 24 inte får köra den kan det ju inte vara...
då är det väl fritt fram att erkänna hur klantig man varit för folksam