4103
Sök

Frågor ang. beställning av nya regskyltar

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
2 november 2007
Trådstartare
Är på väg att beställa nya skyltar och under beställningen blev jag lite fundersam..

Markerade att jag skulle ha skylt fram och bak, samt utan eu-märke.

Du kommer att få följande :

* 1 ENRADIG framskylt

* 1 LITEN bakskylt

Liten bakskylt?
Jag vill ha en vanlig. Vad menas med detta?
Jag kan ju inte göra beställningen på nåt annat sätt utan jag har markerat de enda alternativen som finns så verkar inte som att jag har något val än att få en liten bakskylt...

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

neckwomen_88
2 november 2007
Jag beställde hem nya för ett par veckor sedan, gick att klicka i för vanliga både fram och bak?

om jag vore som du skulle jag gå tillbaka och göra om beställningen...smile

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
2 november 2007
Trådstartare
neckwomen_88 skrev:
Jag beställde hem nya för ett par veckor sedan, gick att klicka i för vanliga både fram och bak?

om jag vore som du skulle jag gå tillbaka och göra om beställningen...smile

Men jag kan inte välja det.
Får val om jag vill ha skylt fram och/eller skylt bak.
Sen får jag markera om jag vill ha eu-skylt eller inte.
Sen får jag inga fler alternativ utan beställningen är klar förutom bekräftelsen.

Jag verkar inte kunna beställa nåt annat än liten skylt bak...

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
2 november 2007
Trådstartare
Jag kom på en sak...

Utländska bilar får ofta ha en liten skylt bak.
Kan det vara så att bara för att min är importerad som jag får ha en liten skylt?

Det finns ju plats tillräckligt för en stor skylt, men eftersom jag bara kan beställa liten från vägverket så borde det ju vara lagligt att ha det?
Men jag vill ha stor skylt iaf, undrar varför man inte kan få välja...

276 Inlägg
2 november 2007
men eu skylten är ju lite större så dom kanske menar att utan eu så är den liten jämfört med om man har eu-skylt..  För bak får man inte ha mindre än en vanlig om man inte typ beställer en usa skylt som är lite mindre,.

2 122 Inlägg
2 november 2007
köp 2 bak så får du två små big_smile

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
2 november 2007
Trådstartare
Kirre skrev:
köp 2 bak så får du två små big_smile

Jag vill hålla mig på den lagliga sidan också hade jag tänkt mig wink

Kanske får ringa vägverket och fråga vad dom säger..
Om det är den lilla skylten det menas eller om det menas att den bara är mindre än eu-skylten...

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
2 november 2007
Trådstartare
Nu har jag pratat med vägverket och fick en förklaring jag inte riktigt fattar, så om någon vill förklara (tjejen i kundtjänst kunde inte iaf) så blir jag glad smile

Min bil måste ha stor skylt fram och usa-skylt bak.
Jag kan alltså inte beställa en vanlig skylt bak.

Varför?
Är det för att den är importerad?
Men jag tycker att jag borde få välja iaf...

1 241 Inlägg
2 november 2007
Beställ 2 framskyltar då, det är ju inte så att polisen och sbp bryr sig om du har en stor skylt bak, snarare är det så att de blir mer misstänkta om du har en liten bak..

Så beställ 2 framskyltar så får du som du vill!

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
2 november 2007
det finns 2 sorter av skylt, den normal storlek som alla flesta bilar har och den minimerad sjylt som är ca 23cm x10cm. jag har sett flera såna och tycker att dom är helt ok.
båda storlek är lagliga. MVH.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
2 november 2007
Trådstartare
alain skrev:
det finns 2 sorter av skylt, den normal storlek som alla flesta bilar har och den minimerad sjylt som är ca 23cm x10cm. jag har sett flera såna och tycker att dom är helt ok.

USA-skylten är väl inte laglig på alla bilar?

Örebroare i exil
970 Inlägg
2 november 2007
John87 skrev:
alain skrev:

Helt rätt. Den lilla skylten är bara godkänd på vissa bilmodeller. Ring vv igen och hör om du inte kan få beställa en stor skylt bak också, eller om bilen endast är godkänd med liten skylt (vilket jag tycker skulle vara väldigt knepigt). Annars får du som sagt beställa 2 framskyltar så är problemet ur världen

Hej FRA!

Thorssa
2 november 2007
Beställ en av varje, så sätter du den lilla fram och den stora bak wink

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
2 november 2007
Trådstartare
_Kekke_ skrev:
John87 skrev:
alain skrev:

Helt rätt. Den lilla skylten är bara godkänd på vissa bilmodeller. Ring vv igen och hör om du inte kan få beställa en stor skylt bak också, eller om bilen endast är godkänd med liten skylt (vilket jag tycker skulle vara väldigt knepigt). Annars får du som sagt beställa 2 framskyltar så är problemet ur världen

Jag frågade det och svaret var att bilen endast är godkänd med usa-skylt bak.
Jag fick inte beställa en stor skylt bak också.

Bilen kommer från ett arab-land från början, kanske är därför?

Tog iaf hem en usa-skylt och en stor, får väl dra hem en stor till senare så har man en av varje bak tongue

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
2 november 2007
Jag pratade just nu med vägverket, så är det från VV.
alla bilar inte kan få dom små skyltar, det finns en lista på VV för bilar som får det.
Om du befiner dig inte på deras listan:
du kan lämna in en ansökan, förklara varför du vill ha dessa små, förklara varför du inte kan få dom stora, och till sist, skicka bilder på bilen som intygga att du inte kan har dom stora. bara efter deras bedömning kan du få eller inte få små sjultar. MVH.
Senast redigerat av alain (2 november 2007)

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
2 november 2007
Trådstartare
alain skrev:
Jag pratade just nu med vägverket, så är det från VV.
alla bilar inte kan få dom små skyltar, det finns en lista på VV för bilar som får det.
Om du befiner dig inte på deras listan:
du kan lämna in en ansökan, förklara varför du vill ha dessa små, förklara varför du inte kan få dom stora, och till sist, skicka bilder på bilen som intygga att du inte kan har dom stora. bara efter deras bedömning kan du få eller inte få små sjultar. MVH.

Men det är ju inte det som är problemet.
Jag får ju ha den lilla skylten bak redan, varför ansöka om det då?

Hm. Skulle frågat om jag fick ha den lilla skylten fram också tongue

Oroligt nog verkar det som att det är olagligt för mig att ha stora skylten bak, men vilken polis bötfäller något sånt?
Senast redigerat av John87 (2 november 2007)

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
2 november 2007
Jag förstor dig John,  ha du försök att prata med VV om det, i visa fall, du kan få rätt svar om detta och du slipper att fundera mer om det. folk på VV är mycket vänligt.  MVH.

GM B-Body Nörd
370 Inlägg
2 november 2007
John87 skrev:
Är på väg att beställa nya skyltar och under beställningen blev jag lite fundersam..

Markerade att jag skulle ha skylt fram och bak, samt utan eu-märke.

Du kommer att få följande :

* 1 ENRADIG framskylt

* 1 LITEN bakskylt

Liten bakskylt?
Jag vill ha en vanlig. Vad menas med detta?
Jag kan ju inte göra beställningen på nåt annat sätt utan jag har markerat de enda alternativen som finns så verkar inte som att jag har något val än att få en liten bakskylt...

Va glad, det är minst 1000 ggr snyggare med liten skylt, beställ en ny skylt bak som är liten och sätt den fram.

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
2 november 2007
Det är endast skyltar från VV som man får ha på bilen. Är den typgodkänd med liten skylt bak så får man ha den som VV skickar ut ingen annan(John87) Sen om du beställer en vanlig och en liten och beställer ytterligare en framskylt att ha i bak och ha med den lilla i bilen om du blir stoppad! Men det låter helt otroligt om du skulle bli stoppad för att ha stor bak också! Det hade nog varit värre om du hade liten både fram och bak, då hade du nog blivit stoppad för att ha felskyltat! Även om skyltarna kommer från VV.

-Mike-

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
2 november 2007
Trådstartare
theBIGburner skrev:
Va glad, det är minst 1000 ggr snyggare med liten skylt, beställ en ny skylt bak som är liten och sätt den fram.

Ja, men då lär 90% av alla poliser som ser mig stanna mig för det också wink

Sök