4767
Sök

Sierra Dohc går dåligt.

379 Inlägg
2 november 2007
Trådstartare
För en vecka sedan körde jag äntligen hem Sierran från skolan efter att jag haft den där för att byta toppackning, kamkedja och sträckare.
Man kan säga att det började med att den inte hade någon tomgång alls när jag körde med en växel i, trampade ner kopplingen och släppte gasen, då dog den direkt (vilket resulterade i X antal motorstopp på vägen hem, i varje korsning ungefär).

Jag fick tipset att göra rent spjällhuset, vilket jag gjorde, och åkte sen på en liten provtur, men det hjälpte inte et dugg. När jag körde in på gården hemma så tvärdog bilen bara, och ville inte ens starta med starthjälp eller startgas. Så jag kollade så kammarna stog rätt, tänkte utifall kedjan hade kuggat över på nåot sätt. Ställde om avgaskammen en kugg, för den såg ut att inte stå helt rätt. Efter det så startade bilskrället iaf, men den lät som en jävla diesel! Knackade något grymmt!

Så nu har jag tagit bort det mesta i fronten av motorrummet (luftintag, termostat, kylfläkt, kylare, fläktrem med spännare, remskivan på vevaxeln och kåpan innanför den skivan.) för att kolla så att kammarna verkligen står rätt, vilket dom också gör!
Så jag kan absolut itne förstå vad som är felet!

Hjälp är mkt välkommet!

(tror jag fått med alla behövliga detaljer, men inte helt säker)

Tyskstuk är äckligt.

379 Inlägg
2 november 2007
Trådstartare
Japp, veven står rätt, glömmde att skriva det bara. Sorry för det!

Tyskstuk är äckligt.

379 Inlägg
2 november 2007
Trådstartare
Ingen som har en endaste aning? sad

Tyskstuk är äckligt.

12 086 Inlägg
2 november 2007
När veven står rätt (tar du bort bulten vid remhjulet så ska kilen va nedåt) så ska markeringarna på kamdreven va lite under topplockets övre kant, markeringarna ska va på utsidan typ klockan kvart i 9 och kvart över 3

Du sa att du ställde om avgasdrevet en kugg, hur gjorde du det? Det är inget man gör bara sådär.. ett jävla bök. Kamkedjespännaren på din motor är en sån här engång skit som inte går att ställa tillbax igen, så när man "aktiverat" spännaren finns det otroligt lite spel kvar att använda.

När du körde hem, gick bilen bra när du gasa men dog när du slog av?
Isf skulle jag gissa på att dom glömt koppla in tomgångsmotorn.

379 Inlägg
2 november 2007
Trådstartare
Jag skruvade loss avgaskammens drev, tog bort drevet, vred fram kammen lite så den hamnade i rätt läge.
Kedjespännaren trycks ut av oljetrycket, så den åkte inte ut någe när jag tog bort drevet. Lyckades iaf få dit drevet igen efter några försök, kommer inte ihåg riktigt hur det gick till tongue
Det satt helt rakt på kammen efter iaf smile

Båda kammarna och drevet på veven står precis som du säger.

Tyskstuk är äckligt.

12 086 Inlägg
3 november 2007
Tweak skrev:
Jag skruvade loss avgaskammens drev, tog bort drevet, vred fram kammen lite så den hamnade i rätt läge.
Kedjespännaren trycks ut av oljetrycket, så den åkte inte ut någe när jag tog bort drevet. Lyckades iaf få dit drevet igen efter några försök, kommer inte ihåg riktigt hur det gick till tongue
Det satt helt rakt på kammen efter iaf smile

Båda kammarna och drevet på veven står precis som du säger.

Du menar alltså.. att kamdrevet stog fel när du fick tillbax den från verkstan?
synd att du ändrat, du skulle åkt tillbax o försöft få ersättning.

Har du kollat de där med tomgångsmotorn?

379 Inlägg
3 november 2007
Trådstartare
Den har aldrig varit på någon riktig verkstad, jag och några polare har hållt på med den i verkstaden i skolan.
Kamdreven stog rätt från början, men måste på något sätt ha kuggat över, men hur vet jag inte. Den gick ju att köra hem och en provtur hemma, sen dog den och startade inte med varken starhjälp eller startgas. När jag ändrade en kugg på avgaskammen så startade den, men gick som sagt som en diesel och knackade utav bara helvete.

Sladden till tomgångsmotorn är jag säker på att den satt där, den gjorde iaf det när jag tog bort hela luftintaget häromdagen.

Tyskstuk är äckligt.

Sök