Dumpventil på volvo 760 med luftMÄNGDmätare...

Micke754 Diktator
2 november 2007 · 433 Inlägg

Tjenare! Köpte mig en dumpventil på streetcarfest och korkad som man var glömde man att man kanske skulle köpt en hybriddumpventil för att man skulle slippa få problem med luftmängdmätaren.. Någon som har något tips på hur man kan få det att funka med en enkel dumpventil eller blir det till att bita i det sura äpplet och köpa en mapsensor eller en ny hybriddump? Hade funderingar på om man kan ha kvar orginal dumpventilen och montera den nya på insugsröret? så kan man spänna upp orginaldumpen så att det "aldrig" öppnar.. Vad tros? Tacksam för svar
/Micke

Varför köra sakta när man kan köra fort?
Kornz Solfilmsmontör
3 november 2007 · 947 Inlägg

Har du en luftmängd mätare så är det inga problem, tror det är luft masse mätaren du menar.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
Micke754 Diktator
3 november 2007 · 433 Inlägg

Nej, det är en luftmängdmätare.. När jag monterade dumpventilen så fick jag ingen tomgång och bilen dog vid gaspådrag.. Men då monterade jag dumpventilen där orginalventilen sitter. Ska jag fixa så jag kan montera den på insuget istället? och ha kvar orginaldumpen också?

Varför köra sakta när man kan köra fort?
Saab_Emil Bilmekaniker
3 november 2007 · 199 Inlägg

du kan inte ha en öppen dumpventil ihop med luftmägndmätare. blir hel fel med bränsle/luftblandningen då...

Micke754 Diktator
3 november 2007 · 433 Inlägg

Jo, jag har märkt det.. men därför funderade jag på om jag kan ha kvar orginaldumpen och montera den öppna dumpen på insuget? Så spänner jag upp orginaldumpen så den "aldrig" öppnar.. Så sköter ju den återcirkuleringen och den öppna dumpen släpper. Någon som provat det? eller ska jag bli den första? tongue

Varför köra sakta när man kan köra fort?
Rockfordboy82 Galen bilstereobyggare och Skyline förare
3 november 2007 · 217 Inlägg

Orginal dumpen har väl inte någon spännfjäder så du kan spänna upp den men det kanske går att byta fjäder till en starkare isåfall

Vill du ha hjälp med att bygga baslåda,Installera högtalare,stereo
,multimedia,montera osv hör av dej!
Mycket humana priser!
www.tvboden.se
Nissan Skyline R34 GT-T "Nismo Edition" (1999)
Volkswagen Caddy Carrera Cup Edition Tdi-R "Chrissdesign Edition" (2008)
Saab_Emil Bilmekaniker
3 november 2007 · 199 Inlägg

även om du har kvar orginal dumpen och monterar den andra på insuget så kommer fortfarande den att släppa ut luft som mängdmätare redan har kännt av. allså kommer det att bli fel.

TobbeTT
3 november 2007 · 948 Inlägg

monterar du en ny dump så ska du plocka bort den gamla alternativt montera dumplock om denna sitter på turbon

Micke754 Diktator
3 november 2007 · 433 Inlägg

Jag vet att man igentligen ska plocka bort den gamla. men tänkte att man kanske kunde lura Luftmängdmätaren genom att behålla den gamla. Men det är nog som saab emil säger. Men en hybriddump, skulle det funka? För då får ju bilen returluft samt att den öppnar och pyser lite.. Eller är det mapsensor som gäller?

Varför köra sakta när man kan köra fort?
TobbeTT
3 november 2007 · 948 Inlägg

testa och kör med den öppna bara och är den ordentligt inställd så kan det fungera

Micke754 Diktator
3 november 2007 · 433 Inlägg

Har provat med det redan, men det går inte, bilen har nada tomgång och dör när man gasar. Ungefär som när man drar ur sladden till luftmängdmätaren.

Varför köra sakta när man kan köra fort?
TobbeTT
3 november 2007 · 948 Inlägg

och dumpen är rätt inställd den ska precis va stängd på tomgång vad jag fått höra

Micke754 Diktator
3 november 2007 · 433 Inlägg

Jo, den är rätt inställd. Anledningen till att den inte går är pga jag inte har någon hybriddump så motorn får ingen återcirkulering. Så jag snuvar i Princip motorn på luften som gått genom turbon om jag inte har återcirkulationen..

Varför köra sakta när man kan köra fort?
TobbeTT
3 november 2007 · 948 Inlägg

o fan har eller hade öppen dump på min 940t och visst den var känslig men det funka iof har ju vi inte samma styrsystem och lmm

Micke754 Diktator
3 november 2007 · 433 Inlägg

nej, eftersom att du hade luftMASSEmätare på 940n och jag har luftMÄNGDmätare. tongue Helt olika saker. tongue

Varför köra sakta när man kan köra fort?
TobbeTT
3 november 2007 · 948 Inlägg

jo jo men vet min bror hade en 760t med b23et som han körde med öppen dump utan problem.. ja ja töligt fel iallaf

Micke754 Diktator
3 november 2007 · 433 Inlägg

ok, det var konstigt. hmm För hur jag än provar så lyckas jag inte få till det, Men om du har möjlighet kan du ju fråga din bror hur han fick till det. men jag antar att han hade en såkallad "hybriddump"

Varför köra sakta när man kan köra fort?
turboforssen Telge Drifting Team
3 november 2007 · 5 398 Inlägg

slit bort originalen  å ha bara den nya så funkar det har en öppen på min 760 å det funkar klockrent smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Micke754 Diktator
3 november 2007 · 433 Inlägg

vad har du för årsmodell då? Har du luftmassemätare eller luftmängdmätare? Luftmassemätare ska det ju funka fint med, men inte luftmängdmätare..

Varför köra sakta när man kan köra fort?
turboforssen Telge Drifting Team
3 november 2007 · 5 398 Inlägg

blandar i hop dom men det är den mekaniska smile inte den med men tråden i

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang