4903
Sök

Plana topplock ford N3A.

294 Inlägg
2 november 2007
Trådstartare
Nu står jag inför två alternativ, och båda har för och nackdelar som jag mycket väl känner till.

har etanolkonverterat min ford scorpio 2.0 16v.

motortypen heter N3A,
det jag vill göra är att uttnyttja etanolens höga oktal till sin fulla rätt, och då blir det kompressions höjning eller turbo konvertering som gäller....

första prioritet får kompressions höjning, då det ger lägra bränsle förbrukning och lite bättre prestanda, MEN, jag vet ej hur mycket, och om det ens är möjligt att plana topplocket på dessa motorer, kan mycket väl tänka mig att ventilerna kommer att ta i om man ens planar 1mm.

turbo konvertering skulle naturligtvis ge mer effekt, men till kostnad av risken att åka fast vid flygande besikning ökar, samt som det blir mycket pill innan besikning.

BTW så klarar etanol 19:1 i kompressionsförhållande innan den spikar, så potential finns det

så har nån vetskap/erfarenhet om det går att höja kompressionen i dessa motorer,
nuvarande är 9.8:1
Senast redigerat av unpatterned (2 november 2007)

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

297 Inlägg
5 november 2007
Motorn kallas oftast för I4 eller dohc 16v.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_I4_DOHC_engine

Motorn från en RS2000 har högre kompressionsförhållande, vet ej om det beror på kolvarna eller toppen.

Du kan nog få mer svar på fmcs.nu

1 688 Inlägg
5 november 2007
Känns inte som det vore lönt att trimma en sådan bil då du inte kommer få ut några större mängder pållar vid högre kompression ändå.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Sök