Effekter i högtalare och stereo

haank
8 november 2005 · 40 Inlägg

Vad händer om man kopplar in väldigt effekt tåliga högtalare på ett låg effekt steg eller på endast stereon som endast levererar 4x25wrms. Tänkte på mds som säljer ett 4" kitsystem nu för mindre än halva priset. systemet ligger på 200wrms står det iaf.
http://www.mds.se/?artnr=59042
Hur spelar det?               (gäller inte endast kitsystemet, utan kitsystemet
Låter det oklart?               drivet av en vanligt stereo på 4x50 watt)
Går det inte att spela högt?

Tänker eventuellt köpa en sån här också
den är på ännu mindre effekt. endast 4x22wrms.
http://www.tradera.com/auction/auction. … d=20584966

Vad tror ni om den? är det bara skräp eller kan det va ett bra köp?

Mer info att tilllägga
dvd + skärm enheten är av märke avatar. Använder sharp komponenter i skärmen.

Senast redigerat av haank (8 november 2005)

Drönirettab
8 november 2005 · 21 761 Inlägg

Om du bara kan kräma ut 4x25W så kommer det ju inte att spela så högt, men om systemet även ska spela bas så kommer högtalarna säkert att bottna innan du har kommit upp i 25W.

haank
8 november 2005 · 40 Inlägg

Är inte 4x25 watt rms ganska standard i vanliga bilstereos?
Och sen ska kitsystemet givitvis INTE spela nån frekvens ur basregistret alls.

Kanske hade formulerat frågan lite konstigt men. Det är jag menar är hur spelar det kitsystemet som helst ska drivas av slutsteg med hyffsad effekt om man driver det direkt på stereon.

Senast redigerat av haank (8 november 2005)

Drönirettab
8 november 2005 · 21 761 Inlägg

Hur hade du tänkt att kitsystemet ska slippa basen? Det finns knappast delningsfilter i stereon. Om du sätter ett passivt högpassfilter så går det väl bra antar jag.

haank
8 november 2005 · 40 Inlägg

Passivt högpassfilter ja. Men hur spelar högtalarna när de inte får den effekt de är byggda för?

Drönirettab
8 november 2005 · 21 761 Inlägg

Om de är lättdrivna så borde det låta bra, men om de är tungdrivna så måste du dra på så mycket att det nog distar från stereon. Nu står det att känsligheten är 91db(om det stämmer) och det är väl godkänt.

Theo
9 november 2005 · 859 Inlägg

Dom kanske spelar med inbyggd effekt, men skillnaden mellan det och med ett slutsteg är så STOR att man knappast vill köra på inbyggd effekt när man hört båda alternativen.

/Theo

Imon Väghållningsvåldtagen
9 november 2005 · 195 Inlägg

Givetvis går det men som Theo sa, stor skillnad från att sra med steg. Lite som att man skalll aldrig gå och prova en bil som är snabbare än den man har smile

Drönirettab: Lyllos mig då som ha DUBBLA hipass filter inbyggt, samt lowpass för basen smile

PS. Jag drar mitt Focal framsystem direkt från stereon, men bara för att jag inte orkar dra kablar fram och tillbaka genom hela bilen just nu... DS.

Senast redigerat av Imon (9 november 2005)

Även en apa kan köra rakt fram med foten nedtryckt.
------------------------------------------------------------
Volvo S40
Volvo S40 (1996)
Honda Civic "Type-R" (2003)
Theo
9 november 2005 · 859 Inlägg

Imon skrev:
PS. Jag drar mitt Focal framsystem direkt från stereon, men bara för att jag inte orkar dra kablar fram och tillbaka genom hela bilen just nu... DS.

Ojoj vad glad du kommer bli när du får dit ett bra steg då:-)

/Theo

Imon Väghållningsvåldtagen
9 november 2005 · 195 Inlägg

Jo kan jag tänka mig... Dock skall jag in i det militär nu efter jul så det blir nog inget fören till nästa höst... sad Men annars tycka jag att Focal är OTROLIGT bra grejjor.

Även en apa kan köra rakt fram med foten nedtryckt.
------------------------------------------------------------
Volvo S40
Honda Civic "Type-R" (2003)
Volvo S40 (1996)
timpan_87
9 november 2005 · 781 Inlägg

jag har hört de framsystemet från en kompis som driver de på bara sterion.. oki de de låter oki men ja hade rekomederat ett steg.. mitt framsystem är i stort sätt samma fast årets innan modell och med 5.25" mellanregister.. ja driver de på ett 4 kanaligt billigt steg.. och det är jätte stor skilnad på ljudet..

timpan_87
9 november 2005 · 781 Inlägg

kanske ska lägga till att ja även hört mds nya högtalarkit som bygger på samma princip och min andra polare spelar det på bara sin cd å de spelar bra.. så de kanske brys på lite va de är för cd med...

Drönirettab
9 november 2005 · 21 761 Inlägg

Imon, sa du att du har dubbla hipass och ett lowpassfilter på bilstereon?

Imon Väghållningsvåldtagen
10 november 2005 · 195 Inlägg

Japp

Imon, sa du att du har dubbla hipass och ett lowpassfilter på bilstereon?

Även en apa kan köra rakt fram med foten nedtryckt.
------------------------------------------------------------
Volvo S40
Volvo S40 (1996)
Honda Civic "Type-R" (2003)
Deejay_Alive
10 november 2005 · 71 Inlägg

Ja jag skulle ju aldrig ha köpt något i från mds överhuvud taget i allafall.. dom och deras watt tongue haha , har aldrig vart med om sämmre grejer är det dom gör..

Drönirettab
10 november 2005 · 21 761 Inlägg

Hrm.. skäms lite, visste inte att det fanns inbyggda filter på bilstereo. Trodde att det bara var slutsteg som hade det.

Theo
10 november 2005 · 859 Inlägg

Jag delar allt aktivt(med cdspelaren);-)

Janken Driver
10 november 2005 · 2 111 Inlägg

Deejay_Alive skrev:
Ja jag skulle ju aldrig ha köpt något i från mds överhuvud taget i allafall.. dom och deras watt tongue haha , har aldrig vart med om sämmre grejer är det dom gör..

och du har köpt,ägt mds högtalare ? köpte ett par 4x6 o bytte ut framsystemet. väntade mig inte direkt bra ljud men tycker det funkjar helt ok. Helt ok för de pengarna!. Allt snack om att mds är så j*vla v'rdelöst tycker jag har gått ilite till överdrift, man får de man betalar för.

Senast redigerat av Janken (10 november 2005)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
haank
11 november 2005 · 40 Inlägg

Deejay_Alive

Om du nu uttalar dig om att mds ska va sån skit. Beskriv ditt monster system då!
Du kanske bara har lyssnat till mds classic serie, drivet av en vanlig stereo med ett billigt bas element drivet av ett billigtsteg?

Det förstår jag inte är så häftig upplevelse

Jag är väldigt nöjd med ljudet jag har i min celica. Allt är från mds (2 jensen steg) och det otroligt mycket bättre och renare än många andras stereo byggen jag hört.

Sharky
11 november 2005 · 10 287 Inlägg

Vi moddar har också sett att det ligger nära en "flame" gräns av ett enskild märke. Sådant är inte något som för verksamheten framåt och kommer att beivras om det går till överdrift.

Göran
Moderator


haank skrev:
Deejay_Alive

Om du nu uttalar dig om att mds ska va sån skit. Beskriv ditt monster system då!
Du kanske bara har lyssnat till mds classic serie, drivet av en vanlig stereo med ett billigt bas element drivet av ett billigtsteg?

Det förstår jag inte är så häftig upplevelse

Jag är väldigt nöjd med ljudet jag har i min celica. Allt är från mds (2 jensen steg) och det otroligt mycket bättre och renare än många andras stereo byggen jag hört.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang