Byta bakskärmar, råd tack!

Germax
8 november 2005 · 12 086 Inlägg

Nu ska jag byta bakskrämar på min Maxima. Har aldrig gjort så stora ingrepp i karossen förut så kan behöva lite råd. Det jag vill ta hänsyn till är väck och linjer i karossen. Jag vill inte kapa någonstans där det är stora svagt välvda ytor, svårt att få det snyggt sen.
Har gjort en skiss på ungefär hur jag har tänkt mig, Alla "skarvar" förutom den längst bakot är lagda några millimeter innan kanter och väck så man ska slippa fula väck på dom stora ytorna.

Skissen:
http://www.garaget.org/?car=2249&image=111858

Säg vad ni tror och om någon plåtslagare kan ge mig proffisionella tips vore guld värt. Tänkte kolla om någon här på garaget vet.

Ps. har ganska bra kunskaper i både svetsning och spackelarbeten men man vill ju få det perfekt.

Germax
9 november 2005 · 12 086 Inlägg

ok.. vart tog alla händiga rostlagare/plåtknackare vägen?tongue

gulleponken
9 november 2005 · 174 Inlägg

men de beror ju på hur utbytesplåten ser ut... täcker den de områder du tänkt dej så e de bara o köra på så...

Germax
9 november 2005 · 12 086 Inlägg

Får nog formulera om mig. Svaret på plåtfrågan är JA, har en hel reservdelsbil att ta hur mkt plåt jag vill ifrån, skärmarna är i stortsätt rostfria o den lilla rost som finns åtgärdar ja. Min fråga och det ja gvill ha råd om är om valet av skarvning är lämpligt.

Vad jag fått mig en uppfattning av är att om man skarvar plåten på en yta med många böjningar åt alla möjliga håll (en bil är ju inte en 90 graders kub) så kan det bli svårt att få upp den här supersmootha ytan som va från början.

tänkte att jag skulle få lite tips här på garaget men ingen verkar va hemmasdadgad o plåtarbeten. Får vända mig till lokalt folk.

carawelle
10 november 2005 · 460 Inlägg

Tips från en plåtslagare kommer nu,,,
Helsvetsa aldrig så stora plåtytor,punktsvets med 10mm mellanrum fyll sen i med fler punkter pga risken att ytan "slår" sig.
Jag brukar lägga skarvar intill ett pressat veck i plåten om möjligheten finns.
Byt aldrig mer än vad som måste bytas,finns ingen andledning att göra ingrepp i frisk plåt.Om skärmkanten är rostig är det lättare att lägga skarven strax ovanför kantens välvning,lättare att spackla i veck och slår sig mindre.
Kapa först biten som ska svetsas dit och märk ut och kapa 1mm innanför då får du en plåt som passar precis.
Grunda alltid med glasfiberspackel innan du börjar spackla,glasfiber kan man slipa med vinkelslip och lamellslipskiva

Germax
11 november 2005 · 12 086 Inlägg

Att jag ska punka fast den är jag medveten om, ska jag helsvetsa i slutet lr kan jag låta den va punktad och sen spackla? känns tryggare att helsvetsa men?

jimmy6johansson
11 november 2005 · 4 Inlägg

tja! finns ingen anledning att helsvetsa.
som carawelle sa blåten kan slå sej rätt mycket.
lycka till

Vadå konstapeln? Jag bränner inte däck! Ser du inte att jag har kört fast?
Saab 9-3 Vector ss "Ungen" (2003)
carawelle
11 november 2005 · 460 Inlägg

Fkoff skrev:
Att jag ska punka fast den är jag medveten om, ska jag helsvetsa i slutet lr kan jag låta den va punktad och sen spackla? känns tryggare att helsvetsa men?

Helsvetsa inte!
men om du lägger punktsvetsar med 10mm mellanrum så kan du fylla i punkter imellan till hela skarven är täckt med svets.
Se till att byta plats och inte punkta "på rad" så slår det sig inte.
Lite värmeutveckling är lika med inget riktjobb och mindre spackel

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang