Irriterande bilister bakom

Ansiktet
5 november 2007 · 49 Inlägg

Det är så här att jag har länge funderat på en sak när det kommer till avstånd mellan bilarna i trafiken. Varför jag har funderat på det är för att jag fortfarande är övningskörare och håller farterna relativt strikt. Eftersom jag gör det resulterar det ofta i bilister bakom som håller cirka 3m avstånd vilket jag anser mindre smart. så jag har funderat på att dra någon typ av lampa till bakre fönstret och sen ha en killswitch  vid ratten så jag kan slå på och av den.
   
Lampan ska funka så att när någon håller ett "drygt" avstånd så slår jag på lampan för att "säga" att det inte uppskattas. Själv tycker jag det är en ganska kul och inte så dum idé men är det ån som vet hurvida sånt är lagligt och hur skulle du som bilist bakom reagera på något sådant, eller är du som mig irriterad på vissa bilisters uppförande och skulle kunna ha en egen sån? (det kanske redan finns något sånt men jag har ingen aning om det)

Tacksam för svar och åsikter
Mvh///Tommy

Mack Forum- och sitemoderator
5 november 2007 · 26 193 Inlägg

Jag blir väl mobbad för att säga det men förmodligen kommer den bakomvarande
"igeln" att tro i sitt förvirrade tillstånd att du lagt i backen och därför kommer orsaka
största masskraschen i Svensk historia?
Hade inte rekommenderat en lampa i bakrutan, hur mycket man än tänkt tanken
själv. En del kan verkligen inte hålla avståendet och jag antar att man får leva
med det sad

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Kesler
5 november 2007 · 3 650 Inlägg

Jag skulle gjort en hand som visar fingret med hjläp av typ dioder tongue

Streammen Kalaskillen
5 november 2007 · 246 Inlägg

Haha ja de låter som en smart ideé på ett sätt. Men på ett annat sätt så......nee roll
Blir själv förbannad när någon ligger och nosar i arslet på en, grymt irriterande. Speciellt om denna person har nyss skaffat sig en sprillans volvo s80 med värsta xenonlysna som finns och skruvat upp lyktorna till max för att se nått....

Varför ska man alltid behöva hålla 5-56burken rakt för att något ska komma!!? CRC uppfinn något bättre!
GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
6 november 2007 · 1 660 Inlägg

Är tyvärr inte lagligt med vitt sken bakåt förutom backljus eller ev. arbetsbelysning, sistnämda endats vid stillastående eller backning.
Men själv brukar jag blinka med bromsen eller (i de fall det finns) dimbakljus.

_Spawned_ Maskinförare
6 november 2007 · 1 163 Inlägg

Blueride.se har en "tavla" med rullande text.. det kanske kan vara nått isf ?
Sen angående xenon, skaffa själv?
Är det nått jag är irriterad på så är det alla muppar som blinkar åt mig med sina helljus när jag kör med halvljus, dom brukar dock ge upp när jag blinkar med mitt helljus, 2x50w's xenon i x-ljus + 35W's xenon i hel/halv.. så.. DET om nånting är jobbigt, att behöva bli förbannad för att folk är blind, och inte ser att man bländar av, för det missar man ju lätt ? eller inte..

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"
FireTraXX DFFL
6 november 2007 · 9 020 Inlägg

AirOne skrev:
Jag blir väl mobbad för att säga det men förmodligen kommer den bakomvarande
"igeln" att tro i sitt förvirrade tillstånd att du lagt i backen och därför kommer orsaka
största masskraschen i Svensk historia?
Hade inte rekommenderat en lampa i bakrutan, hur mycket man än tänkt tanken
själv. En del kan verkligen inte hålla avståendet och jag antar att man får leva
med det sad

Nejdå, det är ingen fara.
När folk ligger så nära så att deras lack hamnar på min lastbil i stort sett så slår jag på backljuset.
Det är 2st lampor lika starka som 2 helljus bakåt.
Brukar få folk att släppa på gasen och glida bak en bra bit.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
moose46019 study
6 november 2007 · 772 Inlägg

kör med dimljuset det borde funka

Phaetoon
6 november 2007 · 8 156 Inlägg

En del tänder dimbakljuset vid sådana tillfällen.
Men en lysdiod-display baktill som skriver ut något i stil med "håll avstånd tack" vore inte helt fel?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Mack Forum- och sitemoderator
6 november 2007 · 26 193 Inlägg

_Spawned_ skrev:
Blueride.se har en "tavla" med rullande text.. det kanske kan vara nått isf ?
Sen angående xenon, skaffa själv?
Är det nått jag är irriterad på så är det alla muppar som blinkar åt mig med sina helljus när jag kör med halvljus, dom brukar dock ge upp när jag blinkar med mitt helljus, 2x50w's xenon i x-ljus + 35W's xenon i hel/halv.. så.. DET om nånting är jobbigt, att behöva bli förbannad för att folk är blind, och inte ser att man bländar av, för det missar man ju lätt ? eller inte..

Det där med rullande text på en tavla lät bra intressant. Var en sån dom provade i Top Gear i nåt avsnitt då de åkte med husvagn. Kanske man ska skaffa en sån...hm..

Firetraxx: Lät kul med backlysena...jisses jag hade skitit på mig om jag hade legat bakom...men tur för mig att jag - tro det eller ej - håller avstånden smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
FireTraXX DFFL
6 november 2007 · 9 020 Inlägg

AirOne skrev:
...

Firetraxx: Lät kul med backlysena...jisses jag hade skitit på mig om jag hade legat bakom...men tur för mig att jag - tro det eller ej - håller avstånden smile

hehe, ja den som ligger bakom uppskattar nog det lika mycket som jag uppskattar att de inte håller avståndet.

Men det är inte själva avståndet jag stör mig på, utan att om jag av någon anledning måste tvärnita så har personen bakom inte en chans att se det förräns det är för sent.
Jag är ju trots allt väldigt stor när man ligger så nära.
Oftast så ligger de lite till vänster och har ingen uppsikt över t.ex rådjur eller vad som nu kan komma upp på vägen.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
evilaudio
6 november 2007 · 16 195 Inlägg

ligger folk för nära??   flytta på er då elle gasa.. HEPP problemet e löst..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Jimm
6 november 2007 · 1 661 Inlägg

evilaudio skrev:
ligger folk för nära??   flytta på er då elle gasa.. HEPP problemet e löst..

lollol wöörd

MissMotor_
6 november 2007 · 274 Inlägg

evilaudio skrev:
ligger folk för nära??   flytta på er då elle gasa.. HEPP problemet e löst..

lol bra sakt!

Nää skämt å sido. Orkar man haka upp sig på de?! Varför bry sig..
Visst jag förstår vad du menar och visst de är jobbigt ibland men... de är väl deras problem.
Ogillar du det så bromsa lite hårt tvärt så dom kommer ännu närmare. De funkar iaf. Lovar att dom håller avståndet efter det. De blir ju deras fel om de skulle smälla. Men nej, så kanske man inte ska tänka.

Annars funkar de att blinka med bakdimmljuset. Men jag föreslår att inte haka upp sig på det

FireTraXX DFFL
6 november 2007 · 9 020 Inlägg

MissMotor_ skrev:

evilaudio skrev:
ligger folk för nära??   flytta på er då elle gasa.. HEPP problemet e löst..

lol bra sakt!

Nää skämt å sido. Orkar man haka upp sig på de?! Varför bry sig..
Visst jag förstår vad du menar och visst de är jobbigt ibland men... de är väl deras problem.
Ogillar du det så bromsa lite hårt tvärt så dom kommer ännu närmare. De funkar iaf. Lovar att dom håller avståndet efter det. De blir ju deras fel om de skulle smälla. Men nej, så kanske man inte ska tänka.

Annars funkar de att blinka med bakdimmljuset. Men jag föreslår att inte haka upp sig på det

Vill bara säga att om man bromsar utan anledning och personen bakom kör in i en så är det lätt att den som bromsar blir ansvarig.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
MissMotor_
6 november 2007 · 274 Inlägg

FireTraXX skrev:

MissMotor_ skrev:

evilaudio skrev:
ligger folk för nära??   flytta på er då elle gasa.. HEPP problemet e löst..

lol bra sakt!

Nää skämt å sido. Orkar man haka upp sig på de?! Varför bry sig..
Visst jag förstår vad du menar och visst de är jobbigt ibland men... de är väl deras problem.
Ogillar du det så bromsa lite hårt tvärt så dom kommer ännu närmare. De funkar iaf. Lovar att dom håller avståndet efter det. De blir ju deras fel om de skulle smälla. Men nej, så kanske man inte ska tänka.

Annars funkar de att blinka med bakdimmljuset. Men jag föreslår att inte haka upp sig på det

Vill bara säga att om man bromsar utan anledning och personen bakom kör in i en så är det lätt att den som bromsar blir ansvarig.

var lite ironisk...
sen beror de väl på. men ja. de var mer tänkt som ett dåligt skämt.

brillmongo
6 november 2007 · 874 Inlägg

Jag håller med ibland är det jävligt jobbigt med att ha nån i röven som stressar som fan men äna...hmmm... vad är typ det första man får lära sig när man ska ta körkort? JO, att inte låta sig STRESSAS i trafiken... anpassa sig köra så lagligt man kan ..
men trafikrytmen är ju viktig den med...

Och det är ju sååå många ute på vägarna som håller korrekt avstånd, typ ingen eller nåt.
Man gör väl det ibland, Om man kan. Men då kommer det nån stressande idiot bakom som gör att man måste gasa på och lägga sig i röven på han framför som i sin tur ligger bakom Per-Elof 83år som ligger i 56km/h på 70väg... sen så är det ju beroendes på väder, humör och trafik situation. m.m

Nä! Vänj dig istället. Man irriterar sig på så mycket ändå i trafiken.. och i allmänhet på livet i övrigt. Man dör väl av stress innan man fyller 30.

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-
Audi A4 2.8 V6 quattro "bea II" (1997)
MissMotor_
6 november 2007 · 274 Inlägg

brillmongo skrev:
Jag håller med ibland är det jävligt jobbigt med att ha nån i röven som stressar som fan men äna...hmmm... vad är typ det första man får lära sig när man ska ta körkort? JO, att inte låta sig STRESSAS i trafiken... anpassa sig köra så lagligt man kan ..
men trafikrytmen är ju viktig den med...

Och det är ju sååå många ute på vägarna som håller korrekt avstånd, typ ingen eller nåt.
Man gör väl det ibland, Om man kan. Men då kommer det nån stressande idiot bakom som gör att man måste gasa på och lägga sig i röven på han framför som i sin tur ligger bakom Per-Elof 83år som ligger i 56km/h på 70väg... sen så är det ju beroendes på väder, humör och trafik situation. m.m

Nä! Vänj dig istället. Man irriterar sig på så mycket ändå i trafiken.. och i allmänhet på livet i övrigt. Man dör väl av stress innan man fyller 30.

lollollol klockrent! big_smile

Losgard
6 november 2007 · 1 688 Inlägg

Hade 2 st extralysen monterade bakåt på min förra lastbil som arbetsljus och saftblandare, de va effektivt big_smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
beemern .......
6 november 2007 · 2 655 Inlägg

ligg å tryck för nära mej så nitar jag till, gjort flera gånger, håller alltid hastigheten ligger över så anledning å ligga å trycka finns inte. men ligg nära och ja nitar...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang