HJÄLP, uppkörningsfel!

bb89
9 november 2007 · 15 Inlägg

Sjukt, hade uppkörning idag. Kändes huuuur jävla bra som helst. Var så jävla glad när jag körde in på vägverkets parkering och började nästan skratta av lycka. Har aldrig varit så säker på något förr.. Så säger gubbfan att jag tyvärr är underkänd :S
Körde på motorväg och det var mkt trafik. Hamnade bakom en lastbil som körde i typ 75 km/h och hade en röd volvo precis bakom mig, tänkte köra om, kollar i backspeglarna men ser att två andra bilar håller på med omkörning, så jag väntar. När dom är förbi kollar jag igen och ser att en bil är på väg att köra om bakom, så jag väntar igen. När den bilen är förbi kollar jag i speglarna och ger tecken när jag ser att det är fritt och kör sedan om, den röda volvon körde om samtidigt som mig.
Men enligt gubbjäveln så åkte röda volvon först ut till vänstra fältet och sedan jag, men jag såg i speglarna och den röda volvon var en halvmeter föra mig in på den vänstra filen.
jaja, blev hursomhelst underkänd.

När jag kom hem berättade jag för morsan och då började hon gapa och skrika om att jag körde med en "övningskörningskylt. Körde ju upp med trafikskolan och hade lektion alldeles innan uppkörningen. Enligt morsan sa ska man inte ha övningskörningskylt under uppkörningen, ringde VV och frågade och dom sa samma sak, hann knappt prata med kärringen på VV för dom stängde 16:30 och jag ringde typ då.

Men hur ska jag göra nu? För jag tror att det kan ha blivit mitt fall, att gubben i den röda volvon tänkte typ "äsh han övningskör, han kommer aldrig köra om lastbilen". För alla vet ju att folk som övningskör behandlas annorlunda i trafiken.
Kan jag överklaga eller vad ska jag göra... någon som är insatt som kan ge tips? smile
Så jävla less, kunde gubbjäveln inte bara bocka i godkänd och ge mig kortet :@

andreas_940
9 november 2007 · 498 Inlägg

Boka en ny tid för uppkörning?

bb89
9 november 2007 · 15 Inlägg

HAHAHHA, du skojar? trodde att man bara fick en chans till uppkörning och måste göra om allt sen :s hahah.
Men det är ju fel någonstans. och jag tycker att antingen vv lr körskolan ska gå in och stå för kostnaden nu när dom har skyldighet till att se till att skyltjäveln inte ska sitta på?

Zpike Pinsamt klumpig
9 november 2007 · 93 Inlägg

Vet inte riktigt vad du vill få ut utav det hela.
Du kommer ändå inte att få kortet, utan i bästa fall kanske en gratis uppkörning, vilket jag tvivlar på.

Ta det med en nypa salt och boka om.

andreas_940
9 november 2007 · 498 Inlägg

bb89 skrev:
HAHAHHA, du skojar? trodde att man bara fick en chans till uppkörning och måste göra om allt sen :s hahah.
Men det är ju fel någonstans. och jag tycker att antingen vv lr körskolan ska gå in och stå för kostnaden nu när dom har skyldighet till att se till att skyltjäveln inte ska sitta på?

Nej, helt seriös!

John87 Stolt Volvoägare
9 november 2007 · 4 913 Inlägg

Det behöver inte bara vara just den incidenten som gjorde att du underkändes.
Om han tyckte du kändes ovan och nervös i trafiken så underkände han dig och gav dig en dålig förklaring för att du skulle ha en anledning.

Jag pratade om just detta med min "uppkörningstant".
Hon sa att helheltsintrycket väger tyngre än enskilda incidenter.
Jag t.ex, jag missade en refug och körde mot trafiken på ett ställe men blev godkänd för att jag kändes van i trafiken och hade erfarenhet - Detta enligt henne då.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
bb89
9 november 2007 · 15 Inlägg

Jaa , jag förstår exatk vad du menar. Men jag är helt ärligt ingen sån typ.. Min trafiklärare säger att jag är klar, idag sa han "körningen är du ial helt klar med, jag har ingenting kvar att lära dig", så jag tvivlar helt ärligt på att det skulle vara av den anledningen. Men jag förstår det, dom gör ju en helhetsbedömning.
Men fortarande ingen som har svarat på frågan om vad jag kan göra och vikla jag kan vända mig till? tongue

Sushikocken Sleeper
9 november 2007 · 3 084 Inlägg

Trafikskolan och VV gör ju allt för att suga ut pengar..

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
indiehjaerta fritidsforskar
9 november 2007 · 45 Inlägg

Sushikocken skrev:
Trafikskolan och VV gör ju allt för att suga ut pengar..

Vad skulle VV tjäna på att underkänna folk dom lär väl ha folk som vill ha tiderna i alla fall?

bb89
9 november 2007 · 15 Inlägg

nudå grabbar, jag som har hört att garaget.org kan svara på så gott som alla frågor. fram med ideerna big_smile

Losgard
9 november 2007 · 1 688 Inlägg

John87 skrev:
Det behöver inte bara vara just den incidenten som gjorde att du underkändes.
Jag t.ex, jag missade en refug och körde mot trafiken på ett ställe men blev godkänd för att jag kändes van i trafiken och hade erfarenhet - Detta enligt henne då.

Hur fasen missar man en REFUG under en uppkörning, och över huvud taget?
Fattar inte att du kunde få kortet, men men, lär väl vara bullshit.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
Thorssa
10 november 2007 ·

Visst är det surt att bli underkänd men det är bara att bita i det sura äpplet anser jag. Man hör så sjukt många som blivit underkända fast de själv tyckte att de körde perfekt. Verkligheten är så att oavsett vad du tycker så är du inte så bra som du tror. Jag talar av egen erfarenhet, när man hade färskt körkort så tyckte man att man var hur säker som helst men nu fyra år senare är man en kopiöst mycket bättre bilförare.

Smajly
10 november 2007 · 3 059 Inlägg

Inte lönt o hålla på o överklaga ett beslut.. den tiden det tar innan allt skulle vara klart är då du är gammal nog för att få körkortet indraget på grund av för hög ålder..

Det enklaste, smidigaste och snabbaste sättet är nog att helt enkelt göra som alla säger, boka en ny tid så fort du kan så är du snart klar o har lappen.


John87 skrev:
Jag pratade om just detta med min "uppkörningstant".
Hon sa att helheltsintrycket väger tyngre än enskilda incidenter.
Jag t.ex, jag missade en refug och körde mot trafiken på ett ställe men blev godkänd för att jag kändes van i trafiken och hade erfarenhet - Detta enligt henne då.

Hahaha... man e ju FAN inte van och har INGEN erfarenhet i trafik om man lyckas missa en refug och köra mot trafiken. Nä du.. den gick vi inte på.. Hur många gånger fick du köra upp?? Ska ju inte försöka slå i nån att du klarade uppkörningen med en så farlig och grov miss.

Senast redigerat av Smajly (10 november 2007)

GurraG INGET ANNAT!!
10 november 2007 · 1 725 Inlägg

vad jag kan minnas så hade jag skylten på när jag körde upp.. och som andra säger, bit i det sura äpplet och boka ny typ för det va nog inte enbart det som dom hade att tyda på.. men som sagt boka en ny tid och skit i att överklaga för du förlorar på det själv

bb89
10 november 2007 · 15 Inlägg

okeeej, får väl bli så då. Tror fan jag biter i det sura äpplet trots allt och tar nya tag.
Kuggar jag nästa gång, så garanterar jag att den gubbjäveln inte kommer få sätta sig i en bil igen big_smile
Men jag vet det, jag kommer göra nå skitfel igen och vipps så har jag kuggat igen.
Det mest sjuka är ju att samma dag så körde en tjej i min klass upp och hon körde fel
tre gånger mot mål och gjorde fel på backningen runt ett hörn. Tror ni hon blev godkänd?
JA. :S

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
10 november 2007 · 6 170 Inlägg

Nu kommer jag väl bli mobbad någe riktigt äckligt för att jag säger detta men jag måste erkänna att det tog mig inte mindre än fyra uppkörningar innan jag fick ett godkänt resultat lol

Första gången var det nå fruntimmer som var kontrollant eller vad det heter, andra gången var det en pensionsfärdig gubbe, tredje gången fruntimmret igen och fjärde gången en snubbe som hette per tongue

Första gången kommer jag inte ihåg vad jag kuggade på men andra var för att jag inte släppte in en bil på motorvägen, låg i högerfilen när en bil kom upp på avfarten men vad skulle jag gjort annorlunda med bilar framför, bakom och en som höll på att köra om mig ??

Tredje gången var det något med en buss och ett övergångsställe, tror det var så att det stod en gubbe med två ungar vid övergångsstället på höger sida och jag hade en buss i filen till höger om mig som körde över övergångsstället och då körde ju jag självklart också vidare lite bakom fronten på bussen (så jag låg ju hela tiden mellan framänden och bakänden på bussen) eftersom jag knappast trodde att gubben och ungarna skulle lyckas med att gå över övergångsstället och bli tillplattade av mig när det fanns en liten sak dom kallar buss imellan men det tyckte tydligen inte "fruntimmret".

Och som sagt så klaffade allting på fjärde och sista försöket och jag belönades med en liten pappersremsa från prutt-o-kolet där det stod mitt namn och att jag hade genomfört ett godkänt förarprov, då blev man allt lite småglad iaf big_smile

Och sen att vägverket underkänner folk bara för att dom ska bli tvunga att komma tillbaka och betala en till uppkörning är inte alls så otroligt, jag vet ett par personer på iaf två olika trafikskolor som verkligen har kunnat köra bil ordentligt men ändå blivit underkända och oftast för riktiga skitsaker så ibland undrar man ju. Det skulle ju bara kunna vara att dom har haft otur och fått en skithög till kontrollant men ändå...

BTW jag har nog haft kortet ca 2 år och någon månad nu och jag måste nog säga att ur en ren trafiksäkerhetssynpunkt så var jag nog en bättre bilförare när jag precis hade tagit kortet eftersom jag körde extremt defensivt och följde alla hastighetsbegränsningar lite sådär halv-slaviskt men med tiden blev man ju mer och mer "vågad" i trafiken och nu kör man ju som man svor att aldrig göra big_smile

Brukar faktiskt ligga hela tio eller t.o.m. i extrema fall tjugo kilometer över hastighetsgränsen wink

Fast 30 och 50 följer man ju såklart, inte värt att köra för fort i samhällen med allt vad det innebär, att köra ihjäl mig själv skulle ju inte vara någon större förlust (va fan skulle jag bry mig, jag skulle ju vara döder tongue) men att köra ihjäl eller ens skada någon annan skulle jag aldrig vilja göra.

Usch nej, nu gjorde jag det igen, rejält med OT och ett inlägg av episka proportioner, faen med......

PS Boka en ny tid och gör ett nytt försök så fixar det sig nog, brukar göra det till slut smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
bb89
10 november 2007 · 15 Inlägg

FYRA GÅNGER  neutral neutral neutral neutral neutral nej nej, tar inte jag kortet nästa gång lägger jag fan ner. kul och bli dumförklarad av alla big_smile

Nattugglan Idiot..
10 november 2007 · 285 Inlägg

bb89 skrev:
FYRA GÅNGER  neutral neutral neutral neutral neutral nej nej, tar inte jag kortet nästa gång lägger jag fan ner. kul och bli dumförklarad av alla big_smile

Du är mer loser om du inte har körkortet

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
10 november 2007 · 6 170 Inlägg

bb89 skrev:
FYRA GÅNGER  neutral neutral neutral neutral neutral nej nej, tar inte jag kortet nästa gång lägger jag fan ner. kul och bli dumförklarad av alla big_smile

Så sa jag med både andra och tredje gången men det e ju lönt att slösa bort runt 15 papp i körlektioner för att sedan bara ge upp en halvmeter från mållinjen big_smile

Och jag hade förresten aldrig kört eller ens suttit bakom ratten på en bil i hela mitt liv innan jag började köra med trafikskolan så jag hade ju inte direkt vuxit upp bakom ratten som dom flesta här inne verkar ha gjort, man ser ju tom fjorton och femtonåringar sitta och snacka om sina bilar ffs, jag körde bil för första gången typ andra eller tredje året i gymnasiet tongue

EDIT: Kan ju förresten tillägga att jag klarade iaf teoriprovet på första försöket utan att knappt ha öppnat teoriboken överhuvudtaget big_smile

Stort tack till min piratkopia av bonniers trafikskola 4.0 lol

Ett interaktivt program på datorn var lite mer intressant och därmed även kul för mig då jag som titel och sign antyder e en datanisse, tyckte faktiskt det var rätt kul att hålla på med teorin, e det onormalt ?? hehehe tongue

Senast redigerat av TBOC_Razor (10 november 2007)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
bb89
10 november 2007 · 15 Inlägg

haha, så det du försöker få fram är "försök inte brorsan, vi vet att du kommer kugga nästa gång också".. big_smile
Vafan, nåt fel MÅSTE man väl få göra, så länge det inte är ett grovt fel hmm

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang