1887
Sök

Vart e respekten för lastbilar?

3 059 Inlägg
10 november 2007
Ja nog tusan har man respekt för lastbilar.. Inget man vill bli påkörd av, mosar en totalt.
Och dom är dom bästa "polare" man kan ha på motorvägen vid vägbygge.
Så jädra bra när dom går ut o lägger sig mitt i vägen så alla jävlar som vill köra om en mils lång kö för att trycka sig in där det går över till 1 fil vid vägrenovering. Det är alla dom som ska gasa förbi kön som skapar stopp fast det fattar dom inte själv.. Nä, tacka vet ja lastbilar vid sånna tillfälle.

LicensSvetsare
280 Inlägg
10 november 2007
Tror inte detta problemet handlar om lastbilar vs personbilar.  Lastbilar beter sig minst lika offta som idioter.  Kör många mil om året då jag reser i jobb, körde tex mellan Malmö- Jönköping i onsdags, ni har säkert gissat vart jag är på väg, LASTBILS OMKÖRNINGAR, omkörande lastbil kör 0,5 km/h snabbare, men sen blir det uppförs eller nedförsbacke, då handlar det om 0,1 km/h. Och där ligger man bakom och väntar, det verkar inte alls ha någon betydelse om dom ser att en bil är på väg att köra om när dom går ut.  Det är mitt största problem med lastbilar, blir förbannad bara jag tänker på det...

Slår man yxan i båten får man ro som fan!

Fordonstekniker
157 Inlägg
10 november 2007
När ja kör längre sträcker me mycke fartövervakning elelr en äldre veteranbil brukar ja köra ner på väggrenen och låta folk köra om o deuppskattas. Sånna chafförer är sellsynta på vägarna måste ja säga:) Tack till dom som fortfarande gör sånt. Det är ett tecken på mognad 

Tack för mig/Niko

De ska vara mer än det verkar;)

Miklen
10 november 2007
Trådstartare
På tal om vägrenen.. Ja har inget emot att underlätta för folk å lägger mig gärna te sidan..MEN ÄR DET VERKLIGEN SÅ JÄVLA SVÅRT ATT VISA LITE TACKSAMHET!! Har blett så jävla mycke sämre bara d senaste halvåret.. Ja kör numera me kollektivbestraffning.. räcker me att en bil inte tackar så går ja inte ut mera på resten av dan om d inte kommer nåt utryckningstjohej.. Sen som d står på vårat miljöklass grejs hållare i rutan...

VÄGRENEN... EN MÖJLIGHET, INTE EN SKYLDIGHET!

8 156 Inlägg
10 november 2007
Jag tror mycket beror på stress. Att hela tiden avancera. Komma från punkt a till punkt b på kortast möjliga tid. Den starkes rätt...

Klart att man inte vill ligga bakom en gammal tungt lastad diesellastbil på motorvägen, men man behöver ju inte ta en massa risker eller göra dåliga omkörningar för det.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

7 100 Inlägg
10 november 2007
de enda ja irreterar mej på är när man ligger bakom dom när det regnar,då de sprutar upp tusentals liter vatten på rutan så man inte ser nåt tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Miklen
10 november 2007
Trådstartare
asså alla som gnäller om stenskott å vatten.. ligg då inte så jävla nära å sluta gnäll...

396 Inlägg
10 november 2007
att svensson är sämsta tänkbara föraren är väl inget nytt...lite drygt med alla dumma jävla öståkerier som håller på och paradkör längs smala vägar. skulle förmodligen blir mördare om jag fick tag i nån av dessa. tycker svenska åkerier sköter sej bra faktiskt, men varför står det alltid "påbyggd i bjuråker" på de som kör 55 på 90-väg? funderar på att förbjuda bjuråker faktiskt.

1 436 Inlägg
10 november 2007
Hamilton skrev:
Caffe skrev:
När det gäller bil vs. lastbil har ni ju storleken till er fördel. Ni får inte ont, vi får.
Vilket leder till problem när vissa chaffisar "glömer bort" sitt släp när de kör ut i rondeller, senast förra veckan fick jag pallnita för en tradare i bergsrondellen som körde ut som om han inte hade nått släp. Vet inte om det beror på oskickliga förare eller en dumt konstruerad rondell men det är alltid där och alltid långtradare som ställer till det.

och du låg på utsidan av släpet i rondellen då eller?

Nej, rondellen är en simpel tvåfilig historia med fyra utfarter. Jag ligger inne i rondellen och långtradaren kör in i rondellen, i innerfilen. Hade han bara haft sin lastbil hade det varit lugnt men nu har han ett släp som effektivt blockerar för mig och bilen brevid mig i innerfilen och alla andra bakom oss.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

8 902 Inlägg
10 november 2007
bmx skrev:
de enda ja irreterar mej på är när man ligger bakom dom när det regnar,då de sprutar upp tusentals liter vatten på rutan så man inte ser nåt tongue

Du har inte tänkt tanke på att du kanske ligger för nära då roll

Fotograf på tierpidag.se

268 Inlägg
10 november 2007
Hehe ja, gud vad man ser mycket skit varje dag på jobb hmm. Den ena dagen är inte den andra lik tongue. Det värsta jag varit med om var en stockholmare som trodde han skulle hinna ut före mig i sin nya audi A3'a. han hade lämna företräde, det regna ute, ja ni fattar, när han kom på att han inte skulle hinna ut var det för sent och då var han redan ute med nosen på bilen, och ja fick inte stop på lastbilen heller, och väja så mycket ja kunde, men det sluta med att han fick köpa sig en ny front till sin audi roll. kunde gått riktigt jävla illa!! och detta är något man tänker på var gång man ser en bilist som bara ska ut framför en mad....

4 554 Inlägg
10 november 2007
får faktiskt göra ett litet mothugg och påpeka att det finns inget mer irriterande när lastbilar ska köra om varandra.. att köra om någon med en hastighet 3km/h fortare än den andra bara för att spara tid är galet segt.. en omkörning som pågår km efter km och bildar galet irriterad bilkö bakom och dessutom på en sträcka där man inte får köra om.. morr

syftar på sträckan mellan tingstadstunneln och kungälv där varenda lastbilschaffis verkar missa  skyltarna

Yrkesförare
1 073 Inlägg
10 november 2007
Något många glömmer bort är att detta är vår arbetsplats.

Vi hanterar trafikens största fordon, vi ansvarar för gods för x antal miljoner kronors värde, vi ser till att butiker, företag mm kan fungera och gå runt, vi ska ut i ur och skur, vi ska följa strikta kör och vilotidsregler, vi ska kunna förutspå och ha förståelse för att privatbilister mm inte vet hur det är att köra lastbil, varför vi står i vägen vid lastning och lossning mm, och hel del andra ansvarsuppgifter.

För att öka förståelsen för denna yrkeskategori föreslår jag som någon annan sa att det borde ingå i B-utbildningen att följa med och se hur det är att ratta 25,25 meter i bla tät stadstrafik. Tror många chaufförer hade ställt upp på detta, bla jag!

"Keep on truckin´"

8 902 Inlägg
10 november 2007
Miklen och Tega har sammanfattat tråden på ett bra sätt.

Man tar alltid en risk när man går ut i väggrenen, har man fullastat ekipage så gör man  gärna inte det. Inte värt riskerna det medför om väggrenen inte håller.

Fotograf på tierpidag.se

DFFL
9 020 Inlägg
10 november 2007
Miklen skrev:
På tal om vägrenen.. Ja har inget emot att underlätta för folk å lägger mig gärna te sidan..MEN ÄR DET VERKLIGEN SÅ JÄVLA SVÅRT ATT VISA LITE TACKSAMHET!! Har blett så jävla mycke sämre bara d senaste halvåret.. Ja kör numera me kollektivbestraffning.. räcker me att en bil inte tackar så går ja inte ut mera på resten av dan om d inte kommer nåt utryckningstjohej.. Sen som d står på vårat miljöklass grejs hållare i rutan...

VÄGRENEN... EN MÖJLIGHET, INTE EN SKYLDIGHET!

Jag blir mer förbannad på att folk förväntar sig att vi ska flytta på oss.
Att blinka med helljuset för att jag inte kör in till vägrenen gör inte att jag svänger in snabbare, snarare tvärtom.

Då blir det också kollektivbestraffning och alla blir så illa tvungna att häcka bakom mig ett par mil.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Kosmangyl
167 Inlägg
10 november 2007
Hade mitt ekipage gått fortare för att där ligger en trähatt bakom å bilnkar med helljuset så kunde där fått ligga en hela tiden.
När de har blinkat länge nog så används knappen med R på!
Senast redigerat av jisses (10 november 2007)

A4 TSQ-00 Bsr Steg 3 Usa-Blinkers
Plymouth Satellite-68
Kör Scania R500 på jobb med många röda lampor i hytten å snart med fler ljus ute med, linje HBG-Kumla.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
11 november 2007
Kör inte särskilt ofta på större vägar där man träffar på särskilt många lastbilar så dom lastbilar man träffar på är oftast inne i samhällen och ibland händer det att någon chaffis kör lite galet.

Hade precis snott morsans bil på hennes jobb en gång för längesen och då kommer det en lastbil med extra pålägg (AKA släp wink ) från höger i en trevägskorsning och eftersom jag ser på långt håll att han ska svänga in där jag kommer ut ifrån och dessutom har släp så stannar jag ju en bra bit innan "taggarna" bara för att han ska komma förbi men trofan att han likförbannat svänger så att han själv ligger typ halvvägs över mittlinjen på min sida och släpet skär ju såklart min sida totalt så jag fick tom backa upp så min bil (eller ja, morsans tongue) stod med två hjul på trottoaren. Och då hade jag ju ändå från början stannat iaf *minst* 1½ eller 2 billängder från korsningen och han hade gott om plats på sin högersida så han kunde ha kört på sin sida av vägen istället för att ligga långt över på min sida.

Det hela slutade med att en av plastboxarna under släpet tog i framskärmen på morsans 900s -97 precis i höjd med det där vecket som är i skärmen så det såg nästan ut som om det var en planerad buckla tongue

Eftersom jag såg att han skulle till morsans jobb så stannade jag bara till med bilen och kollade vad som hänt med bilen och såg bucklan och då körde jag bort till morsans jobb och letade upp snubben och snackade med han och förklarade hur det låg till och först sa han att han skulle ta det men senare skyllde han tydligen på mig men eftersom jag och farsan hade varit ute och mätt hela korsningen och gjort snuskigt detaljerade ritningar och beskrivningar på hur det gick till så gav försäkringsbolaget mig rätt smile

Annat än denna idioten så har jag nog aldrig direkt sett någon chaffis som kört riktigt illa.

Av detta kan man lära sig att:

1. Alla lastbilschaffisar är inte 100% perfekta.

2. När man har med försäkringsbolag att göra så finns det inget som heter för mycket information eller för små detaljer.

PS. någon snackade om otacksamhet och att folk inte tackar när dom blir förbisläppta men hur ska man tacka då ??

Det finns ju en blinkning eller något annat för allting istortsett, vad betyder alla blinkningar osv ??

Vilken är "tack-blinkningen" ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

DFFL
9 020 Inlägg
11 november 2007
jisses skrev:
Hade mitt ekipage gått fortare för att där ligger en trähatt bakom å bilnkar med helljuset så kunde där fått ligga en hela tiden.
När de har blinkat länge nog så används knappen med R på!

Jag tror att samma knapp i min hytt heter "Back" som i backljus tongue

Till TBOC_Razor:
Nej, alla chaufförer är inte perfekta.
Vissa är som bevisats allt för många gånger dumma i huvudet.

Tack-blinkningen är bara att dra höger-vänster-höger på blinkersen lite snabbt så får du en helljusblinkning i nacken som säger "varsågod"
Senast redigerat av FireTraXX (11 november 2007)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
11 november 2007
stora fordon är inget att leka med. ; http://www.nsd.se/artikel.aspx?artid=75 … amp;city=9

hände någon mil utanför där jag bor.

hujj

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
11 november 2007
FireTraXX skrev:
Tack-blinkningen är bara att dra höger-vänster-höger på blinkersen lite snabbt så får du en helljusblinkning i nacken som säger "varsågod"

Sånt här borde det nästan skrivas ner och standardiseras, tex bli erkänt som riktig kommunikation mellan bilister och få en egen bit i teoriboken tongue

Har faktiskt helt ärligt funderat på att knåpa ihop någon lagom stor led-display som man kan sätta i bakrutan eller något just för att lite lättare kunna visa uppskattning eller skälla ut någon om det skulle behövas när man kör lol

Tänk vad mycket roligt man hade kunnat hitta på med en sån big_smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Sök