elecan's s13 -> Supermade blue edition

elecan Överladdad
10 november 2007 · 20 Inlägg

http://www.garaget.org/archive/51876/45977/45977-634580.jpg

Tjo!

Eftersom så många andra även har startat en tråd om deras vrålåk så får väl jag också göra det. I grund och botten så var min 200 ett bra exempel på vad en original bil och utgångprojekt är, den hade endast ett chip, 2,5" catback & höjtladdtryck när jag köpte den. Kjolar fanns monterade på den samt ett par andra fälgar, inget att hänga i granen.

Den första perioden (6 dagar) gled jag bara omkring i bilen och njöt att den var min, efter ett tag hördes ett gnisslade ljud från bakvagnen och diffen hade rasat.

Detta var då jag upptäckte att det fanns otroligt potential i bilen i övrigt och jag började genast leta mera fel och mindre bra lösningar som jag kunde förbättra, värt att nämna är att jag älskar att göra uppgraderingar och se en sämre sak förbättras, älskar den processen.
Kort & gott så blev detta ras en stortidslinje till nuet som jag fortfarande står, lika kåt på att uppgradera mitt nuvarande och det gör jag just här. enjoy.

Ska försöka dokumentera så mkt som möjligt, enligt tidslinje hur jag fått ihop det även.
Anyway .. enjoy.

Nuvarande tillfälliga setupen:

Motor:
Garret GT28RS med 1,1 bars laddtryck
444cc Skyline Spridare
Z32LMM
Steg 3 chip anpassat till överstående
Dubbla avgaskammar
FMIC Från autobahn88
XS-Power extraktorgrenrör
Greddy Type-RS Återcirkulerande dumpventil
KLRacing linjär Bränsletrycksregulator
Motoria 3" Fullflödesavgassystem med 3" downpipe och utan katalysator
Nyrenoverad portad topp med slipade ventiler och hårdare fjädrar
Öppen vevhusventilation
19-Raders Oljekylare från Mocal med termostat
Walbro 255 LPH Bränsle pump
Sportluftfilter


Transmission:
6-puckad sinterlamell
Apex Performance Shortshifter

Chassi:
Lessjöfors 40mm sportfjädrar fram & bak
Gula Sportdämpare ifrån Koni fram & bak
Extra motordämpare på stötdämpartornet
Lättad runt 50kg

Elektronik:
HKS Turbotimer
Elektronisk startspärr

Interiör:
2x Röda Cobra Monaco stolar
Momo ratt
Mugen knopp
Sparco mattor
Sparco 3p bälten
Laddtryck, Oljetemp, Oljetryck, Vattentemp & Avgastemp ifrån Realcar
Custom byggd mätarsarg i misskonsolen (3x) & a-stlope hållare (2x)
Nismo pedaler

Exteriör:
JMS Komplett kjolpaket med onätad front och delvis nätade kjolar
Realcar vinge
Svart tonade bakljus
Tonade rutor bak & sidan
Blåa bromsok
Vita blinkers
Diverse dekaler

Media:
Sony CDX-GT300 Huvudenhet
Kickers dörrhögtalare
Kickers diskanter på panelen & bakom stolarna
ZR 12" Bas
Fanatic 1400w Monoblock

Kommande improvement/Junk som väntar på att få installeras

http://cannonball-r.com/images/smlightkit2.jpg
Nonpopup Supermade lights

http://www.garaget.org/archive/51876/45977/45977-618855.jpg
Rota Battle 18"

http://www.garaget.org/archive/51876/45977/45977-621737.jpg
2x Cobra Monaco, FIA Godkända sjärtlappar

Senast redigerat av elecan (10 november 2007)

Japs-Jens
10 november 2007 · 1 503 Inlägg

Vad kör du med för chip?

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
elecan Överladdad
10 november 2007 · 20 Inlägg

Oboy6 skrev:
Vad kör du med för chip?

Det är ett steg 3 chip anpassat för Z32LMM & 444cc Skyline spridare.
Inget speciellt fabrikat, baserat på en fulmapp helt enkelt.
Ingen ide för moi att skaffa en riktig mappning nu då det kommer hända en del i motorn, kommer update så förstår du smile

elecan Överladdad
10 november 2007 · 20 Inlägg

- Start på min lilla timeline
Från Start -> Nu -> Framtiden

#1 - Autobahn88 FMIC
Kylning och stabilitet står alltid högt på listan.
Vid inköp så satt det en "Musse Pigg" V-formad IC ifrån en Saab 9000.

En Autobahn88 FMIC är ett paket som blandannat kan införskaffas ifrån kudoz.se för den lilla summan på 5 laxar, en helt klart gigantisk skillnad på kylning vad det gäller mot original, detta är ett lika stort måste som en oljekylare i mina tankar.
Med paketet följer allt som behövs, den enda mod du behöver göra en att byta ut batteriet till ett mindre eller bakmontera det, jag valde det sista alternativet.

Cellpaketet är på 600x300x76, ska vara god till en 500+ hk.
Tryckrören är på delvis 3" och 2,5" med tillbehörande silikon och slangklämmor.
Kort och gott, ett perfekt starterkit till en lyckad fortsättning.

http://www.garaget.org/gallery/archive/51876/17606/51876-110037.jpg
Montering

http://www.garaget.org/gallery/archive/51876/17606/51876-110038.jpg
Monterad

elecan Överladdad
10 november 2007 · 20 Inlägg

#2 - Greddy Type RS Dumpventil
Den dåvarande Bosch öppna dumpventilen läckte och tomgången var något helt åt skogen, lätt fixat med lite bling bling.

Greddy Type RS dumpventilen med option för återcirkulation kanske inte är den bästa för den som letar efter blingfaktorn då det finns "snyggare" men efter tonvis med läsning så blev det tillslut ett köp.
Finns i dalhems otroligt stora sortiment, för en summa på runt 2800:-. Då äkta vara så klart.
Miljoner kopior finns så tänk på att ej bli lockade av pirat bara för de ser likadana ut, kan lova att det dyra och äkta valet lönar sig.

http://www.garaget.org/gallery/archive/51876/17606/51876-109903.jpg
Bilsport är även en otroligt bra tidning för Svenska avundsjukan och tidsfördrivt

http://www.garaget.org/gallery/archive/51876/17606/51876-103312.jpg
Exempel på position, Svetsade sedan fast dumpventilsen moteringsflens i tryckröret, alu svets rakt igenom.

Kör med öppen just nu, kommer en update när det blir sluten.

Mäki Långsam Perfektionist
10 november 2007 · 4 800 Inlägg

Lycka till nu! Riktigt roligt projekt.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
elecan Överladdad
10 november 2007 · 20 Inlägg

#3 - Piffning av motorutrymmet steg 1
Mitt dåvarande motorutrymme var som sagt inget att hurra för.
Började med en simpel kort rengörning för att försöka göra under, nya kylarslangar och ett nytt ansikte på ventilkåpan, tackvare blästerboxen kan man göra mirakel.

http://www.garaget.org/gallery/archive/51876/17606/51876-106716.jpg
Autobahn88 Radiatorkit, samma märke som på min FMIC, samt lite vakkumslang

http://www.garaget.org/archive/51876/45977/45977-485786.jpg
Utgångsläge, så här såg alltså spisen ut vid inköp.

http://www.garaget.org/archive/51876/45977/45977-484037.jpg
Och det färdiga reslutatet, ventilkåpan med en ny color, lite omdragna kablar, batteriet flyttat till skuffen och nya slangkitet.
(Anledningen till att det var massa durkplåt var att den funkade som ett stöd för SAAB IC'n, gjorde snabbt en enkel ny fästanordning för till kylaren)

zajja
10 november 2007 · 645 Inlägg

Ser bra ut! otrolig skillnad i motorrummet...

//Marcus Saari
elecan Överladdad
10 november 2007 · 20 Inlägg

zajja skrev:
Ser bra ut! otrolig skillnad i motorrummet...

Tack! Ser ännu bättre ut nu kan jag lova, men ska följa min timeline så får ej ge några sneekpeaks hur det ser ut nu smile

sir_daniel www.kudoz.se
10 november 2007 · 3 802 Inlägg

hett tips är att skaffa en elfläkt så slipper du "volvo vinandet" av viskofläkten, ser bra ut annars smile

elecan Överladdad
10 november 2007 · 20 Inlägg

sir_daniel skrev:
hett tips är att skaffa en elfläkt så slipper du "volvo vinandet" av viskofläkten, ser bra ut annars smile

Tack för tipset men det felet är redan fixat, har tyvärr inte kommit så långt i min "timeline" bara wink
Har dokumenterat dåligt så svårt att klippa ihop min lilla tidslinje, får bli lite hopp.

terazzi
10 november 2007 ·

ser asbra ut wink big_smile
kommer följas big_smile

Streckkoden
10 november 2007 · 2 655 Inlägg

Riktigt trevlig läsning.. Ser att du ska åka med de lysena jag kommer beställa i vinter.. De kommer sitta som en smäck.. smile
Lycka till med bygget i vinter.

elecan Överladdad
10 november 2007 · 20 Inlägg

Streckkoden skrev:
Riktigt trevlig läsning.. Ser att du ska åka med de lysena jag kommer beställa i vinter.. De kommer sitta som en smäck.. smile
Lycka till med bygget i vinter.

Jo, de kostar en del men fyfan vad udda och råa dem är. Längar verkligen tills jag får hem dem. Hoppas det inte är en plåga att fästa dem bara.

elecan Överladdad
10 november 2007 · 20 Inlägg

#4 - Interiör uppgradering - Växelspak

Vem gillar original? Kanske för småpeting som lägger upp minsta detalj men om man spenderar 415:- kr på en detalj är det värt att nämnas.
Finns att köpa på trixieracing.se för det nämda priset, hel nöjd. Ger 5/5p för båda konstruktion och design.

En del har frågat hur man igentligen får av original knoppen, svaret är enkelt, bara en m10 gänga som efter ca 15år brukar sitta förbannat hårt så använd ett verktyg med bra vridmoment i så ska ni se att den lossnar.

Glöm inte ha något skydd på den nya knoppen när ni klämmer ditt den, onödigt med repor.

http://www.garaget.org/gallery/archive/51876/146621_wgkahk.jpg
Original knoppen, allmänt klumbig men härlig vid pendling

http://www.garaget.org/gallery/archive/51876/146622_xwixj8.jpg
Mugen powered 200sx, behöver bara använda 2 fingrar för att peta i växlarna, otroligt smidig, inspirerad av min brors VTI

sir_daniel www.kudoz.se
10 november 2007 · 3 802 Inlägg

men mugen är ju för honda tongue

Phaetoon
10 november 2007 · 8 156 Inlägg

Men seriöst... Ska du inte ha kvar durkplåten? *ler brett*
Det ser riktigt bra ut. Lovar gott för framtiden smile

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Japs-Jens
10 november 2007 · 1 503 Inlägg

Ser riktigt bra ut!! Kommer följas smile Får man med fästen för IC när man köper från Kudoz?

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
elecan Överladdad
11 november 2007 · 20 Inlägg

sir_daniel skrev:
men mugen är ju för honda tongue

Ah va fan, Japan som japan wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang