Hoooj! Köpte mig en volvo 142 från 74a i början av detta år (07) som jag va i ganska risigt skick, lacken hade sett bättre dagar och det var ganska rostig på klassiska ställen. Bestämmde mig i sommras att diesel konvertera denna pärlan. Så nu sitter det en 1.6L turbodiesel rova från VW, kommer att lägga ut lite bilder på konverteringen å kommer sedan att börja med att laga rost, slipa ner å sedan om lackering.
Recept på motorn:
VW 1.6L TD från Jetta -84a
Volvo M40 Växellåda
Egentillverkad adapterplatta mellan motor och låda
Egentillverkade motorfästen, generatorfästen och urkapad framvagnsbalk
Kylsystemet från Jetta 84a
Egentillverkad såkallad Downpipe 2" som mynnar ut bakanför framhjulet
Bilder på bilen och dieselkonverteringen:
![http://www.garaget.org/gallery/archive/69354/167477_iioy70.jpg]()
Bild i början av sommarn, nya sommardäck på turbofälgar.
![http://www.garaget.org/gallery/archive/69354/167469_emn9ms.jpg]()
Som ni ser så är lacken extremt dålig.
![http://www.garaget.org/gallery/archive/69354/167468_720x2e.jpg]()
Dieselkonverteringen:
![http://www.garaget.org/gallery/archive/69354/167457_qclr5r.jpg]()
Början av bygget, håller på att mixtra med koppling och adapterplattan
![http://www.garaget.org/gallery/archive/69354/167481_gt5int.jpg]()
Fått ihop motorn och växellåda och koppling, målade motorn röd :)
![http://www.garaget.org/gallery/archive/69354/167480_axybgz.jpg]()
Startmotor från en VW/volvo D24a, uppmålat grenrör och lillturbon :)
![http://www.garaget.org/gallery/archive/69354/167458_87a9u3.jpg]()
första "provpassningen" i motorrummet, som ni ser så måste generatorn flyttas och nytt avgasrör måste tillverkas
![http://www.garaget.org/gallery/archive/69354/167460_shp1ot.jpg]()
Motorfäste på högersida ihoppunktat, och generatorn flyttad, som ni ser är även framvagnsbalken urkapad.
![http://www.garaget.org/gallery/archive/69354/167462_4yitgf.jpg]()
Motorfäste vänster sida, tillverkad delvis av generatorfästet.
![http://www.garaget.org/gallery/archive/69354/167464_uksa6x.jpg]()
ganska tight mellan motorn och torpedväggen, men det löstes med en stor slägga :)
Kommer fler bilder sen, har kört drygt 400mil sedan jag satte i motorn och allt har fungerat bra förutom att jag sköt oljematningen till turbon så motorrummet blev rostskyddat:)
Allt för mig denna gång!