5713
Sök

Turboexperter?? Syre till insuget?

309 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
Jag har en teori.. Fast vet inte om den skulle gå igenom men vågar att ställa den iaf..
Om jag inte har missuppfattat så "sprutar" turbon in syre till insuget när den går igång så att förbränningen sker mycket snabbare och ger högre effekt...

Nu till min fråga:

Kan man istället ha en tub med syre kopplad till insuget och "spruta" in syre när man känner för ökad effekt? Låter lite som NOS men finns möjligheten att göra det på sugmotorer, eller skulle bilen paja totalt? smile

Tacksam för svar

Att köra turbo är beroendeframkallande...

8 297 Inlägg
15 november 2007
Turbon trycker in luft, som innehåller syre. Mer luft + mer bensin = mer effekt.

Mjodå, man kan. Finns fler som gjort experiment i frågan. Dock är det ingen som fått det att funka så det kan sägas vara tillförlitligt. Så svårt att få till bestyckningen rätt. Får man till blandningen gas / bensin så blir det ju ett kraftigare effekttillskott än dikväveoxid (lustgas) , nackdelen är att felmarginalen blir väldigt liten.

Så i teorin så kan man göra sdom du är inne på. Men i praktiken så lär det vara bättre och driftsäkrare att köra med den väl utprovade lustgasen.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
15 november 2007
Marlboroman skrev:
Turbon trycker in luft, som innehåller syre. Mer luft + mer bensin = mer effekt.

Mjodå, man kan. Finns fler som gjort experiment i frågan. Dock är det ingen som fått det att funka så det kan sägas vara tillförlitligt. Så svårt att få till bestyckningen rätt. Får man till blandningen gas / bensin så blir det ju ett kraftigare effekttillskott än dikväveoxid (lustgas) , nackdelen är att felmarginalen blir väldigt liten.

Så i teorin så kan man göra sdom du är inne på. Men i praktiken så lär det vara bättre och driftsäkrare att köra med den väl utprovade lustgasen.

Eller kompressor?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

1 417 Inlägg
15 november 2007
John87 skrev:
Marlboroman skrev:

Eller kompressor?

Blanda inte in kompressor här.

Det är en intressant frågeställning. Jag tror att det skulle funka, om man klarade av blandingen rätt, och att resten av motorn var berädd på det.

309 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
Undrar hur länge motorn klarar av det iaf smiletongue
Skulle varit kul att prova..

Att köra turbo är beroendeframkallande...

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
18 november 2007
och skulle behövas enorma stora tuber för att ex kunna köra en 402 meters raka.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Sök