farthållarproblem 9000 CS -92

peterch
27 oktober 2004 · 2 Inlägg

Har en SAAB 9000 CS -92. Har i flera år haft problem med farthållaren. Måste för det mesta för att få den att funka, först köra en stund, därefter stänga av motorn och direkt efterstart upp igen för att få den att funka.

Vill försöka få den att funka, taksam för tips.  roll

Senast redigerat av peterch (27 oktober 2004)

Tatraplan
27 oktober 2004 · 6 Inlägg

Har du turbo? Isåfall kan det vara en backventil som
strular. Farthållaren jobbar med vacuum från insuget
och på slangen däremellan sitter en backventil som
gör att farthållare funkar även vid laddtryck.

Ta bort backventilen och blås i den. Om den är hel så
skall det bara gå att blåsa åt ena hållet och vara stopp
åt andra hållet.

/Robert

peterch
27 oktober 2004 · 2 Inlägg

Nej det är inte en turbo. Antingen fungerar den eller inte alls. Men det finns troligen också en backventil på icketurbobiler eftersom med pedalen i botten inget vakum, alternativt att regleringen tar hänsyn till detta.

Psykfall
19 augusti 2005 · 3 Inlägg

Har ett litet delikat problem som kanske inte är mycket för världen men dock så störande.

Farthållaren på min 9000 har en förmåga att ibland "hoppa ur", lägga av helt enkelt och därmed tvinga mig att sköta gasen.

Först trodde jag att jag hittat en möjlig orsak då den bråkade med mig en regnig dag - tänkte väl att det var något relä el. dyl. som blivit blött och därför va lite kinkigt. Men så idag när jag skulle till jobbet så gjorde den likadant (för det onödiga vetandets skulle skiner solen idag och lyser upp en klarblå himmel utan ett moln i sikte).

Ibland kan jag åka fram och tillbaka från jobbet utan att det händer någonting, andra dagar fungerar det mindre bra. Direkt efter att den "hoppat ur" går det inte att ställa en ny hastighet, jag måste vänta ett tag (uppskattningsvis 30/60s) innan den tar min begäran.


Jag har exakt samma problem! Så du behöver inte känna dig ensam..

Bilen är en 9000 CSE 2.3T -93:a.
T8 special - CSE 2.3T -93
(http://bilder.doda.se) alt. http://www.garaget.org/?car=5081

Till toppen på sidan       


skönt att höra...
hoppas bara att det finns någon här som har haft problemet och löst det
eller helt enkelt är en hejjare på farthållarelektronik.


Prova att trycka upp broms och kopplingspedalerna med foten och se om den håller sig i då. I så fall är det kontakterna som spökar men det går att dra ut dom med lämplig tång. Var inte rädda att ta i för det går trögt.



Blev medlem: 2003 mar 11
Inlägg: 273
Från: Karlstad
Skrivet: tor, 2005-jul-28, 08:39    Ämne:     

--------------------------------------------------------------------------------

Jag har samma problem! 9k CSE 2,3T -94...
Har testat att trycka upp både broms och koppling men utan resultat.



Jag har samma problem! 9k CSE 2,3T -94...
Har testat att trycka upp både broms och koppling men utan resultat.





Blev medlem: 2004 dec 19
Inlägg: 228

Skrivet: tor, 2005-jul-28, 09:04    Ämne:     

--------------------------------------------------------------------------------

mågis skrev:
Prova att trycka upp broms och kopplingspedalerna med foten och se om den håller sig i då. I så fall är det kontakterna som spökar men det går att dra ut dom med lämplig tång. Var inte rädda att ta i för det går trögt.

Ut och testa nu...


Jag har bestämt för mig att jag provade det utan resultat
Till toppen på sidan       


Blev medlem: 2005 jul 24
Inlägg: 19

Skrivet: tor, 2005-jul-28, 11:12    Ämne:     
ska prova ikväll och meddelar så snart jag vet resultatet.

Om det nu är så att den åtgärden inte hjälper, skulle det inte kuna ha att göra med att man inte "kan" dra tillbaka pedalerna tillräckligt, eller att givaren kopplad till pedalerna kärvar på något vis... bara en tanke.

Till toppen på sidan       


LM




Blev medlem: 2003 feb 16
Inlägg: 2598
Från: Timrå
Skrivet: tor, 2005-jul-28, 11:46    Ämne:     
Citerar mig själv ur en annan tråd:
LM skrev:
Tryck ned pedalen & ta en tång & dra, jättehårt, i "pinnen" på farthållarkontakten. Den ska då släppa med ett rasslande ljud & alltså bli längre.
När du sen släpper upp kopplingen kommer kontakten att justera in sig själv.

Lycka till!

PS Jag vågade först inte ta i nog mycket för att justera ut pinnen så jag tog loss kontakten för att komma åt lättare men det ska gå att göra på plats, bara man orkar & får ett bra tag om pinnen

Tryck ned pedalen & ta en tång & dra, jättehårt, i "pinnen" på farthållarkontakten. Den ska då släppa med ett rasslande ljud & alltså bli längre.
När du sen släpper upp kopplingen kommer kontakten att justera in sig själv. 


vilken "pinne" är det du menar att jag ska dra i?

Hm, ursäkta mig, jag har nog rört till det tror jag. 

Om jag tyder allt rätt i EPC så har bilar tom -94 de gamla vacuumstyrda kontakterna. Eller är de likadana ändå? Samma nummer i EPC i alla fall. Kanske både en vakuum- & en elektrisk funktion i samma kontakt?

Bilar from -95 har de elektriska kontakter jag refererar till, de med "pinne"på.

Pinnen jag pratar om är den delen till vänster på bilden ovan. Den sitter HÅRT alltså.

Kolla här istället för felsökning av det "gamla" vacuumsystemet.
Jag hade en Audi 100 tidigare där denna typ av vakuumkontakter användes & där fick hjag aldrig nån ordning på farthållaren, troligen pga läckage i slangarna.

Hoppas det blev rätt nu.

På 93-årsmodell är det vanligt att det blir fel i styrdonet, ej säker på om det är samma styrdon på 94:an.

En fundering...

Borde man inte med någon skruv eller dyl. kunna ställa känsligheten för
urkoppling av farthållaren mha pedalerna? Som jag har nu så räcker en
mycket lätt touch på broms alt. koppling för att avbryta.

LM:
Du skriver att det kan vara läckage i vakumslangar till systemet, är detta
svårt/dyrt att felsöka/åtgärda?

Till toppen på sidan       


mågis




Blev medlem: 2004 jan 26
Inlägg: 2607
Från: Örebro
Skrivet: fre, 2005-jul-29, 06:40    Ämne:     

--------------------------------------------------------------------------------

Att kolla om du har vakuumläck är ganska enkelt. Vid vakuumpumpen på höger sida i akvariet så tar du av slangen som går in i kupén och suger i den. Sedan vet du.

Angående den "lätta touchen" så är det så det ska vara...
_________________
Det är inte lätt att vara ett pucko...

Till toppen på sidan       


LM




Blev medlem: 2003 feb 16
Inlägg: 2598
Från: Timrå
Skrivet: fre, 2005-jul-29, 07:29    Ämne:     

--------------------------------------------------------------------------------

zon.skbg skrev:

Borde man inte med någon skruv eller dyl. kunna ställa känsligheten för
urkoppling av farthållaren mha pedalerna? Som jag har nu så räcker en
mycket lätt touch på broms alt. koppling för att avbryta.


Testa att trycka ned pedalerna, dra ut pinnen & sedan släppa upp pedalerna (sakta). Då ska det justera in sig själv.
Misstänker att om det är glapp i pedalenas lagring & man släpper upp snabbt så kanske justeringen blir lite för högt upp.

Lycka till!

Evildream Scania arbetare
19 augusti 2005 · 364 Inlägg

Har också en farthållare på min 9000 cs som funkar ibland.... någon som hittat en lösning på det?

Audiholic!
Evildream Scania arbetare
4 september 2005 · 364 Inlägg

Har hittat mitt problem med fartållaren iaf!!! tog bort minuskabeln från batteriet i ca 25 min... Så nu finkar den fint fint igen...

Audiholic!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang