5686
Sök

passar 16v toppen på en 8v motor? (saab 900I -87)

Archmage of the entire universe
281 Inlägg
16 november 2007
Trådstartare
som sagt. är lite brydd på om det går att byta toppen på en 8v motor till en 16v topp? (insprutare) och blir det nån större effektskillnad om man nu kan det? och hur mkt piller är det runt omkring?

det satt en 16v motor innan den förre ägaren fick för sig att stoppa i en 8v motor. hmm

Mvh william.

detta är en signatur. det finns många olika, men detta är min.

Smålänning
7 887 Inlägg
16 november 2007
Japp. Passar rakt av. Dock så har 16-ventilaren andra kolvar. Kör man med 8V kolvarna så får man väldigt lågt komp.

Byter du kolvar, sprut och topp så hamnar du på 16v nivån i effekt. D.v.s ca 125 - 130 häst.

EDIT: Om det har suttit 16v motor i din -87 så har det vart en turbo. Sug-16v hamnade inte i 900 förrän -89.
Senast redigerat av twin_cam (16 november 2007)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Archmage of the entire universe
281 Inlägg
16 november 2007
Trådstartare
twin_cam skrev:
EDIT: Om det har suttit 16v motor i din -87 så har det vart en turbo. Sug-16v hamnade inte i 900 förrän -89.

jasså? det visste jag faktistkt inte. sitter dock ett turbomärke på grillen men det trodde jag vart ditsatt på skämt :S

ska forska vidare i detta men tack för tipsen. smile

detta är en signatur. det finns många olika, men detta är min.

Sök