5723
Sök

Ställa tändning på volvo 740. förgasar motor.

305 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
hej jag undrar hur man ställer tändningen på en volvo740.  har strobo skåp lampa. men fattar mig inte på den. den visar varvtal men och grader. men den bliknar och fattar inte vi lyser på sväng  hjulet men vetfan kan någon berätta hur ett strobo skåp funkar.

1 058 Inlägg
18 november 2007
sätt kabeln på ettan eller fyrans tändkabel, sen riktar du lampan mot remhjulet, du kommer nu se vart tändmarkeringen i hjulet pekar. sen ställer du bara på rätt antal grader, med vakumet bortkopplat till fördelaren. vet dock inte rätt värde men har för mig det är 16-18 grader nånting..

PoLoud =D

MED[liten]LEM
226 Inlägg
18 november 2007
Du kopplar upp den på batteriet, klämman på ettans kabel (rätt sida mot stiftet..), och "lyser" på gradmarkeringarna nere vid vevaxelns remskiva, den har en markering, och ovanför den har du siffror, när blinkningarna från strobon gör så att det ser ut som att markeringen står stilla, då är tändningen inställd på det gradantal som står bredvid markeringen, (och om den "vandrar" mycket så är fördelaren mest troligt sliten, brukar ofta vara så om dom har gått långt.) Tändingen höjs/sänks genom att du vrider på fördelaren, vacumet ska vara bortkopplat. Ut och testa!

---> Om du kan läsa det här har du Internetanslutning <---
* * * Att bli gammal är oundvikligt, att växa upp är valfritt * * *
Det spelar ingen roll hur lite man skiter i byxorna, det är ändå för mycket!

305 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
vacumet? sen fatta jag inte hur vet jag fall tändningen är rätt stäld?

21 761 Inlägg
18 november 2007
Det ska finnas en liten plåtskylt på vänster eller höger innerskärm där det står hur många grader tändningen ska vara.

Vad heter motorn, B230A?
Senast redigerat av Drönirettab (18 november 2007)

305 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
vet inte om den heter b230a

21 761 Inlägg
18 november 2007
Har du kollat på någon av innerskärmarna om det sitter en liten plåtskylt?

Kan kanske sitta på stötdämpartornen också.
Senast redigerat av Drönirettab (18 november 2007)

305 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
nej det har jag inte kollat men ska gö det.

1 058 Inlägg
19 november 2007
sitter en liten vacuum slang till fördelarens vacuumklocka, den ska du ta bort medans du ställer in. du vet att du hamnar rätt när markeringen som syns under stroben hamnar på rätt ställe, vilket borde stå på den lilla skylten som redan nämnts. graderna står förresten i plastkåpan till kamremmen på en plastbit som sticker ut.

PoLoud =D

Sök