5734
Sök

Lagligt med japsdämpare? sportluftsfilter? vart köper man båda på samma ställe?

8 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
som rubriken lyder är det lagligt eller ej, vissa säger att de är vissa inte, täntke på avgasvärden och någon form av maxdecibel

sen är de lagligt med sportluftsfilter? antar ja tongue

Vet ni någon sida där man kan köpa både och på samma ställe för att slippa betala frakt 2 gånger....

1 585 Inlägg
18 november 2007
Det är lagligt, Så länge det inte låter allt för mycket. Hmm jadu du kan ju alltid kolla på typ www.micro.se dom har en del japsdämpare och sportluftfilter

turboabstinens
442 Inlägg
18 november 2007
Lagligt och lagligt, du får typ inte ändra någonting på bilen alls, så olagligt är det väl.. Däremot är det verkligen sjukt sällan någon polis bryr sig, det är kanske om du jävlas med snuten och håller på.

Vart du kan köpa.. Kolla garagets alla reklamer, finns massor av ställen..

inte 100% att båda finns men http://www.creatix.se/ typ

ocertifierad klåpmekare

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
18 november 2007
bluelight skrev:
Lagligt och lagligt, du får typ inte ändra någonting på bilen alls, så olagligt är det väl.. Däremot är det verkligen sjukt sällan någon polis bryr sig, det är kanske om du jävlas med snuten och håller på.

det gäller bara om bilen är helbilsgodkänd

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
18 november 2007
lagligt, ja om du håller dig inom rätt bullernivå

sportluft filter anses lagligt, du kanske vinner nån kuse, om du skulle bänka så kommer det nog inte synas att du gått över den sk 15% gränsen...

12 086 Inlägg
18 november 2007
bluelight skrev:

Det finns en jävla massa olika regler ang hur man får ändra bilar. Så att formulera sig som du gör är fel. När en bil är helbilsgodkänd, som Maximus säger, då får man i princip inte ändra något på bilen (detta kom på bilar 96-97). Men frånomed oktober 06 (tror jag de va?) finns det dispanser som avser hjul och stötdämpning bland annat, som i princip säger att du får byta ut till vad man vill sålänge de håller sig inom andra lagar. Det finns massa lagar om hjul tex, omkrets, spårvidd mm.

Och för att svara på din fråga, det är lagligt att sätta på både öppet luftfilter samt japsdämpare på din bil så länge bilen inte låter för mkt. De flesta stylingfirmor säljer både och. www.stylingbutiken.se har bra billiga dämpare, de har luftfilter med men är av noname kvalite. Funkar de för dig så är de bra. Ska du ha märkesgrejor har tex Dalhems enormt utbud. Mekonomen säljer både K&N och Remus dämpare, bra skit.

Elektriker/Montör
534 Inlägg
18 november 2007
Det spelar väl ingen roll hur mycket bilen låter??
Inte enligt besiktningen i Falkenberg iaf.
Jag frågade dom när jag var inne med min 850 för två år sen typ.
Finns ingen övre bd-gräns blev svaret då...

MVH//Robbin

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??

turboabstinens
442 Inlägg
18 november 2007
JapMax skrev:
bluelight skrev:

Det finns en jävla massa olika regler ang hur man får ändra bilar. Så att formulera sig som du gör är fel. När en bil är helbilsgodkänd, som Maximus säger, då får man i princip inte ändra något på bilen (detta kom på bilar 96-97). Men frånomed oktober 06 (tror jag de va?) finns det dispanser som avser hjul och stötdämpning bland annat, som i princip säger att du får byta ut till vad man vill sålänge de håller sig inom andra lagar. Det finns massa lagar om hjul tex, omkrets, spårvidd mm.

Och för att svara på din fråga, det är lagligt att sätta på både öppet luftfilter samt japsdämpare på din bil så länge bilen inte låter för mkt. De flesta stylingfirmor säljer både och. www.stylingbutiken.se har bra billiga dämpare, de har luftfilter med men är av noname kvalite. Funkar de för dig så är de bra. Ska du ha märkesgrejor har tex Dalhems enormt utbud. Mekonomen säljer både K&N och Remus dämpare, bra skit.

Antog att hans bil är helbilsgodkänd iom att den är från 93.. har för mig det var 92 det kom men hade väl fel då.

ocertifierad klåpmekare

18 november 2007
RouziMotorsport skrev:
Bilen får inte låta för mkt än vad den låter original helt enkelt så enkelt är det.
Sportfilter, nej vissa bes. gubbar tar illa upp så chansa inte när du ska bes bilen, ta bort den.

min bil låter ganska mycket mer än org, och besiktningsgubben brydde sig inte, detsamma gällande sportluftfiltret.

120 Inlägg
19 november 2007
Jolle87 skrev:
Det är lagligt, Så länge det inte låter allt för mycket. Hmm jadu du kan ju alltid kolla på typ www.micro.se dom har en del japsdämpare och sportluftfilter

Jag besiktade min v4 med en minidämpare längst bak å de gick bra smile
iof är den veteranare åsså va de morfar som besiiktade åt mej.
Senast redigerat av v4_backram (19 november 2007)

120 Inlägg
19 november 2007
Bes.-gubbarna kan ha VARIERANDE humör så jag rekomenderar inte ett chansa!

8 Inlägg
19 november 2007
Trådstartare
hur dåligt/skadligt/eller skillnader (för bilen) kan de vara med no name, sportluftsfilter och dämpare?

turboabstinens
442 Inlägg
19 november 2007
släpper in mer skit i motorn som kan förstöra luftmassemätaren, och sliter ut motorn i förtid (alla slitdelar i motorn.. kommer ju lättare in skräp och sånt).
Ljuddämpare spelar ju kanske ingen större roll vad du har för någon, det är nog mer kvalité och ljudnivå på dem.

ocertifierad klåpmekare

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
19 november 2007
bluelight skrev:
släpper in mer skit i motorn som kan förstöra luftmassemätaren, och sliter ut motorn i förtid (alla slitdelar i motorn.. kommer ju lättare in skräp och sånt).
Ljuddämpare spelar ju kanske ingen större roll vad du har för någon, det är nog mer kvalité och ljudnivå på dem.

Måste rätt lite här...

Det är inte smuts/damm/skit som förstör luftmassemätaren.

Filter som ska oljas in renar mkt bra MEN oljan följer med in i insuget och på vägen dit sitter LMM. Oljan förstör luftmassemätaren...

Man får välja där, smuts vs. olja på LMM

Sök