Var kan jag köpa en vettig oljetrycksmätare?

granite
19 november 2007 · 150 Inlägg

Misstänker att oljepumpen börjar bli trött på bilen. Pumpen är ju inget man byter bara för att det är kul, den sitter runt vevaxeln bakom tandhjulet till kamremmen, så jag tänkte ta och mäta trycket innan jag river halva bilen. Var köper man en oljetrycksmätare och vad kostar den? Om den är dyr kanske det är bättre att försöka låna av nån liten verkstad...

P.S. Kan man klara sig utan oljepumpsbyte ett tag till om man köper nån specialdyr olja, har för mig att nån mer eller mindre seriös vedbod-trimmare sa så nån gång i min glada ungdom. D.S.

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.
jonTe
19 november 2007 · 5 710 Inlägg

En oljetrycksmätare kan du köpa i princip överallt där det handlas med bilprylar, Mekonomen, Micro , Biltema mm mm och på hundratals ställen på nätet.
Att hitta en mätare som stämmer så du verkligen kan lita på siffran är en annan femma.......den jag har diffar på ca 1 bar= en skitmätare.

(Skall man vara noga bör man köpa en mätare där det anges en difftryckssiffra i % vilket man kan se sig i stjärnorna efter på "billighetsmätare".)

Verkstäderna kör med mekaniska mätare som stämmer, har ingen aning om vad de tar för att mäta ditt oljetryck men det kanske kan handla om samma pengar som för en "riktig" mätare.

Kan man klara sig utan oljepumpsbyte ett tag till om man köper nån specialdyr olja,

Nej.....ingen olja i värden kan reparera en dålig oljepump.
Tämligen enkelt är det att få högre oljetryck....det är bara hälla i tjockare olja MEN.....kapaciteten på pumpen blir ju inte bättre för det.
Och kapaciteten är det viktiga i en oljuepump......att hela tiden leverera ren olja med rätt temeratur till rätt ställen.
Att mäta trycket från en pump är en "genväg" att mäta dessa kapacitet.


SÅ.... lägg du en slant och förvissa dig om att din pump är frisk, är den inte det så byt ut den!

MVH Jonas
..............
granite
19 november 2007 · 150 Inlägg

jonTe skrev:
SÅ.... lägg du en slant och förvissa dig om att din pump är frisk, är den inte det så byt ut den!

OK, tack. Tänkte väl det, vedbodtrimm brukar bara vara skit.... Man kan lika gärna koppla bort oljetryckslampan då...

Jo just det, det var en sån där mekanisk mätare jag var ute efter, inte en sån där elektrisk som man ska ha på instrumentbrädan i EPAn. Var köper man en riktig mätare?

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.
Phaetoon
19 november 2007 · 8 156 Inlägg

Sök efter en Autometer Performance. Autometer har mekaniska oljetrycksmätare.

*Edit:
Creatix har.
http://www.creatix.se/Shop/Index.php?sArtId=3322-J

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang