2140
Sök

volvo vs saab effekt

348 Inlägg
23 november 2007
bazooka_ skrev:
BBR skrev:
Tänk om istälelt att käbbla, så kunden dom gått ihop och fått ett stark SVENSKT bilmärke

Inte som det är nu, två biltillverkare, som mer och mer bara är Saab och Volvo till namnet medens resten är en annan bil

Näe det ska vara som det är tycker jag, allt behöver en motpol, men visst kan man hjälpas åt med vissa utvecklingsstadier, men saab volvo gå ihop, Aldrig i livet,

Skulle gått ihop medens dom var två EGNA bilmärken, inte som nu, GM och Ford :p

2 164 Inlägg
23 november 2007
blacken skrev:
Fredrik-79 skrev:
blacken skrev:

Och ZF.

Saab köper endast automat lådorna från en tillverkare i japan.
Sen så görs dom manuella in house hos GM. Innan de hos saab.

MVH

F

Så ZF är japanska lådor???lollol

Vad jag vet så är de inga ZF lådor i saab.

MVH

F

406 Inlägg
23 november 2007
BBR skrev:
bazooka_ skrev:
BBR skrev:
Tänk om istälelt att käbbla, så kunden dom gått ihop och fått ett stark SVENSKT bilmärke

Inte som det är nu, två biltillverkare, som mer och mer bara är Saab och Volvo till namnet medens resten är en annan bil

Näe det ska vara som det är tycker jag, allt behöver en motpol, men visst kan man hjälpas åt med vissa utvecklingsstadier, men saab volvo gå ihop, Aldrig i livet,

Skulle gått ihop medens dom var två EGNA bilmärken, inte som nu, GM och Ford :p

Nja, saab och volvo ska vara saab  och volvo, precis som cheva och ford ska vara cheva och ford, om båda bolagen var nära konkurs skulle det kanske vara bra att göra så,

:DPlattan i mattan:D

blacken
23 november 2007
Fredrik-79 skrev:
blacken skrev:
Fredrik-79 skrev:
Saab köper endast automat lådorna från en tillverkare i japan.
Sen så görs dom manuella in house hos GM. Innan de hos saab.

MVH

F

Så ZF är japanska lådor???lollol

Vad jag vet så är de inga ZF lådor i saab.

MVH

F

I gamla Saab 99/900 var det BW 35. i 9000 är det ZF vad automat beträffar.
Senast redigerat av blacken (24 november 2007)

145 Inlägg
29 november 2007
å andra sidan så känns det som om båda märkena börjar gå utför iomed dom blev uppköpta tongue
allt efter V70 -06-07 är ju typ ford tongue och nya V70:n är inte mycket bättre, ser snarare skum ut och "fordig" tongue

vet inte hur det är med saab men dom har väl en hel del ifrån GM numera?
och man vet ju hur jänkare är med t:ex kvalitet på sin inredning tongue plast plast plast sad

Var det inte för många år sedan så att volvo frågade saab om dom kunde tänka sig en samman slagning?, idagens läge skulle det vara bra och utesluta jänkarna helt, dom hade nog kunna leverera en ganska intressant modell med en fin spis & låda smile

Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
30 november 2007
saab är iaf bättre än volvo enligt min åsikt smile 740 borde skrotas

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.

424 Inlägg
30 november 2007
En fråga. Vad har Saab? Snart kommer ju inte Saab tillverkas i Trollhättan ens......

Då blir det ju bara ett märke i grillen...inget annat.

Inläggskritiker
990 Inlägg
30 november 2007
Säger bara kolla in "Pajjon" här på garaget.org smile mer hästkrafter än vad bänken klarar av och mäta, säger en heldel om saab.

Och vad har saab ? jo mycket, och hur mycket tror du är tillverkat i sverige som sitter på din volvo ? haha. inte direkt nån 240 där allt är made in sweden.

Gillar både volvo och saab, men gillar verkligen inte 240 & 740, men allt därifrån och upp är fina bilar. Men det går inte att klaga på kvalitén på de äldre volvo´sarna. Går och går
Senast redigerat av Hammarslag (30 november 2007)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

Inläggskritiker
990 Inlägg
30 november 2007
C70 skrev:
John87 skrev:
Detta gäller ju främst lite äldre bilar.

Dvs alla Saabmodeller? Eftersom t.ex 9-5 kom 97? loltongue

Jämförelsen vråltrimmad 9-3 (hållbarhet nolla) och trimmad V70R känns inte så relevant. Standardbilar känns bättre att jämföra. Tror inte att det finns så många orginalSaabar som tar en S80 V8 awd t.ex.....

Hehe, S80n har inte en suck emot Aero-X
Sen att jämnföra en bil som har 4 cyl mer, men ett vrid som är näst intill samma som saabarnas säger en heldel, underskatta inte saabarna. Ruskigt fina motorer.

As i said, "Pajjon" här på garaget.org kolla in han smile

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

huh?
10 427 Inlägg
30 november 2007
C70 skrev:
En fråga. Vad har Saab? Snart kommer ju inte Saab tillverkas i Trollhättan ens......

Precis, sånt där är riktigt trist.
Lika med subarusaabenvaddenuheter som inte har nåt speciellt med SAAB att göra.
Men ändå såldes som en.

Urvattnat sad

Inläggskritiker
990 Inlägg
30 november 2007
steifan skrev:
C70 skrev:

Men ändå såldes som en.

Urvattnat sad

Hehe super patrioten i farten lr ? spela roll vart fan biljäveln tillverkas, Adidas är tyskt, hur många tröjor tror du görs i tyskland wink ? jag bär märket iaf.

Chef
379 Inlägg
30 november 2007
I gamla 900 modellen fanns även BW37 (men det är ju skitsamma, ändå Borg Warner)

Men de nya 9-3 Aero med V6, så kommer motorn från Holden, lådan vet jag inte, bara att den ska vara tålig.

Holdenbilarna som har "samma" motor, har en effekt på 400 hk från fabrik.
Saaben har mindre effekt pga mindre turboaggregat.

Turboaggregaten klarar en effekt på ca 315-320 hk, sen är de bottnade.

Så byt aggregaten på 9-3 Aeron så går det att få upp betydligt mer effekt i dom smile

Frågan är bara när den motorn kommer till den betydligt trevligare karossen 9-5?

Själv så åker jag omkring i en ochippad, E85 konverterad 900s -92 med automat, som enligt G-Tech Pro (Comp) gör 0-100 på 5.69 sek, 201m på 9.025 sek

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

1 489 Inlägg
30 november 2007
Ni kan hålla på och diskutera detta tills ni dör, vi vet ju ändå att saab är bäst big_smile..

Haha nej långt ifrån! Bilarna har ju olika svagheter samt nåt som dom är bra på. Saab är ju en riktig motorvägsdräpare. Tar det mesta av samma "sort" wink.

Dock är volvo underbara i början, typ från 0-100. Har gott om vrid i sina motorer, det har ju dock saab med. Är jag landsförädare om jag säger att jag sitter mycket bättre i en V70 -99 än en 9000 wink

Förstår ni vad jag menar? Kan hålla på hela dan wink
Senast redigerat av MarcusL (30 november 2007)

• Även den starka måste ta i när han skiter

1 878 Inlägg
30 november 2007
varför alltid denna pajkastning om volvo/saab. alla som hatar volvo hänger typ ALLDIG upp sig på Volvo 2/700 serien! hallå? de nya modellerna då? vi lever inte på 80 talet längre.

1 878 Inlägg
30 november 2007
Frozen1985 skrev:
varför alltid denna pajkastning om volvo/saab. alla som hatar volvo hänger typ ALLTID upp sig på Volvo 2/700 serien! hallå? de nya modellerna då? vi lever inte på 80 talet längre.

huh?
10 427 Inlägg
30 november 2007
Hammarslag skrev:
steifan skrev:
C70 skrev:

Men ändå såldes som en.

Urvattnat sad

Hehe super patrioten i farten lr ? spela roll vart fan biljäveln tillverkas, Adidas är tyskt, hur många tröjor tror du görs i tyskland wink ? jag bär märket iaf.

SAAB 9-2X tillverkas av Fuji Heavy Industries (dvs Subaru):
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6b/Saab9-2x_iota.jpg

SAAB 9-7X tillverkas väl nån 'skum' tillverkare i USA wink
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fa/2006_Saab_9-7X_blue.jpg/250px-2006_Saab_9-7X_blue.jpg

Jättefina helsvenska SAAB-bilar.. lol

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
30 november 2007
Hammarslag skrev:

Har Aero-X kommit ut i handeln än?

Om den har det så strunta i detta inlägget, men känns det inte lite fel att jämföra en "gammal" bil med en framtidsbil?
Senast redigerat av John87 (30 november 2007)

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

66 Inlägg
30 november 2007
John87 skrev:
Hammarslag skrev:

Om den har det så strunta i detta inlägget, men känns det inte lite fel att jämföra en "gammal" bil med en framtidsbil?

aero x kommer väll inte ut i handeln alls, det är ju en konceptbil tongue

ni menar kanske turbo x roll  och den ska väll börja säljas efter nyår har jag för mig

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
30 november 2007
t0mz skrev:
John87 skrev:
Hammarslag skrev:

aero x kommer väll inte ut i handeln alls, det är ju en konceptbil tongue

ni menar kanske turbo x roll  och den ska väll börja säljas efter nyår har jag för mig

Precis.

Fel att jämföra en bil med en framtidsbil.
"Ahh.. Volvo kommer om 10 år bygga en bil som drar alla Ferraris och allt!"
Ni ser hur fel det låter?

Jämför en nutidsbil med en annan nutidsbil.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

1 161 Inlägg
30 november 2007
visserligen så kommer nog inte volvo komma med nått nytt innan nyår?
så igentligen så kan man ju använda turbo X o jämföra med..

Sök