6853
Sök

Chippning. Vad finns det för nackdelar?

850turbo
21 november 2007
Trådstartare
Jag är lite osäker om jag ska chippa..För jag vill inte att det händer något med motorn.
Ock isåfall hur mycket är max.
Jag har en Volvo 850 Turbo T5 225HK
Senast redigerat av 850turbo (21 november 2007)

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
21 november 2007
Det är omöjligt att svara på rakt av eftersom alla motorer är individer. På en motor gifter sig chippet och motorn bra och allt funkar klanderfritt i 20k mil utan problem, en annan rasar efter säg 500mil

Som all trimning beror det på hur seriöt man genomför trimningen och vad skickat på motorn är innan.

Är motorn redan på väg att rasa blir det inte bättre av att man chippar den.

-Det här skriver jag inte för att skrämma dig, utan för att det är den bistra sanningen. Dock tycker jag att det i många fall är värt risken att chippa då man får en mycket trevligare bil.

Vill du ha en motor som garanterat håller, får du vända dig till fantasin.

mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

IT-Tekniker
376 Inlägg
21 november 2007
Klart du chippar en 850 turbo, går så fint med ett trimchipp smile

945 Inlägg
23 november 2007
tjenna.....zovix har helt rätt....beror helt på hur motorn e innan chipning...sen så beror det ju på hur du kör åxå........den snurran du har sitter där nu har ju en viss kapacitet...grjerna håller om du gasar med förstånd...visst låter kanske lite trist, men d e ofta den bistra verkligheten......jag menar om du ska piska på 850in hela tiden oavbrutet så kommer den garanerat att rasa...men lattjar du lite lagom och inte laddar full hela tiden på varje växel ska re inte va nå probs.......hur mycke mer effekt du får på volvon exakt vet jag inte...men en kvalificerad gissning kan ju vara 30.40 hästar till

blinka blått om du vill rejsa!

654 Inlägg
23 november 2007
Som skrivet av tidigare..Helt beroende på chipet och din motor.
Ett tips är dock att kanske göra lite enklare tester (om detta inte görs av företaget som skall chipa den) för att kolla motorns skick.
Och sen även välja ett företag som är seriösa och gör ett seriöst jobb också på din motor.
Kan va så att det kostar några slantar mer..Men lätt värt det i mitt tycke.

945 Inlägg
23 november 2007
tyvärr så känns det ju som att det fins en uppsjö av mer eller mindre seriösa "chippare" nu för tiden.....med trendigtheten så har ju åxå möjligheten för dom mindre seriösa ökat att kuna agera på marknaden......personligen så ringde jag till its fun´när jag skulle chippa min RS.....jag frågade om dom gjorde nån diagnos innan dom smällde i chippet, till svar fick ajag...att nåt sånt sysslade inte dom med..när jag frågade efter en adress där dom höll till så fick jag till svar att om jag bara beställde tid så skulle dom sms:a adressen till min mobiltelefon *ASG*...vilka jävla dårar...men tyvärr så finns det ju människor som väljer att ta dit sin bil pga det låga priset......jag har ingen annan personlig erfarenhet av det här företaget...jag kända att ...nej tack....det får bli nån annan....jag valde bsr,s programvara...mycket pga att man slippar lödning i styrboxen...dessutom så säger deras program ifrån ifall det är nåt fel på bilen vid programeringstillfället...det är iaf den uppgiften jag fick av deras återförsäljare jag pratade med.......har kört ett antal hundra mil sen des å bilen pinnar på riktigt bra...var nere å hälsade på en polare som jobbade på skoda.....på kul kollade vi ala felkoder...bilen e hitintils helt grön iaf

blinka blått om du vill rejsa!

Supraman
2 300 Inlägg
23 november 2007
En sak som kan hända och som är mkt vanligt är att bilen faktiskt inte blir starkare utan i princip blir likadan eller i värsta fall sämre.
I detta fall spelar det mindre roll vilken man går till enl min erfarenhet.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

905 Inlägg
24 november 2007
Stefan Varberg skrev:
En sak som kan hända och som är mkt vanligt är att bilen faktiskt inte blir starkare utan i princip blir likadan eller i värsta fall sämre.
I detta fall spelar det mindre roll vilken man går till enl min erfarenhet.

då hhar du att göra med ett oseriöst företag. bara bromsa bilen inna och efter sen om inte chippat uppfyller dina förväntingar är det juh bara häva köpet och då får dom ta bort chippet?

Har även hört rykten om att det finns oseriösa trimchip företag som bara sätter sitt namn på orginalchipp som dom hittar på skroten typ.

Sök