6835
Sök

Angående lagliga motorer? Kör ni med besiktningsmotor eller inte?

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
23 november 2007
Trådstartare
Hej, med anledning av vårt idiotiska regelverk för trimning av motorer tänkte jag höra efter hur många det är som kör med en besiktningsmotor när man skall besiktiga, eller tar man risken att behöva regbesiktiga bilen, med riksen att den inte går igenom?

Det stora problemet med SFRO-ombyggt fordon är att halva bilen måste bytas ut för att få igenom fordonet som ombyggt fordon, dessutom ligger då effekten lite lågt jämfört med vad man vill ha ut.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

8 156 Inlägg
23 november 2007
Att effekten ska vara låg jämfört med vad man vill ha ut vet jag inte riktigt.
Max 15kW/100kg är väl en ganska så ok siffra? Inte överdrivet mycket visserligen, men det räcker ju till en sisådär 300hk för en bil med en tjänstevikt på 1500kg?

Fast det är klart. Inte kul att behöva byta ut drivlina, motor och bromsar. Frågan är om inte den regeln bör ändras snart, nu när bilarna bara blir bättre och bättre?
Typ att det räcker att byta ut motorn om bromsarna, drivlinan osv håller måttet?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
23 november 2007
Trådstartare
Precis min uppfattning.

Ska effekten uppgraderas måste naturligtvis bromsarna också göra det då det skulle bli livsfarligt annars.

Däremot finns det ju bilar med närmare 1000hk som är körbara på gatan. Att säga att 300hk räcker vet jag inte då var och varannan standardbil snart ligger däromkring.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Tyskstükare!
225 Inlägg
23 november 2007
Det enda jag byter när jag besiktar corradon är däck + fälg. Sen höjer jag den en aning också.

176 Inlägg
23 november 2007
andra spridare, annat chip, 3par tubsockor i slutröret vid besiktning, sen gjorde ja besiktningsmannens badrum oxå iofs...
Avgasdispansen gör nog sitt till oxå, kanske inte lika mycke som just badrummet men men...

Alla borde få ha en Cossie och en e30 nån gång...

3 148 Inlägg
23 november 2007
Phaetoon skrev:
Att effekten ska vara låg jämfört med vad man vill ha ut vet jag inte riktigt.
Max 15kW/100kg är väl en ganska så ok siffra? Inte överdrivet mycket visserligen, men det räcker ju till en sisådär 300hk för en bil med en tjänstevikt på 1500kg?

Fast det är klart. Inte kul att behöva byta ut drivlina, motor och bromsar. Frågan är om inte den regeln bör ändras snart, nu när bilarna bara blir bättre och bättre?
Typ att det räcker att byta ut motorn om bromsarna, drivlinan osv håller måttet?

Jo det är ju lite snålt. Vill man göra ett bygge ska det vara rejält. Många standardbilar har ju liknande effekt/viktförhållande.

Max 30-50kW/100kg så kunde man byggt något riktigt hårigt big_smile

OT: Undviker man att polera rör och skaffa en massa flashiga silikonslangar kanske man kan få igenom en motor med lite pulver i.

Finns ju dom som har besiktningsbilar också. Många "show-byggen" bygger ju ofta på bilar som inte är särskilt dyra i orginalutförande, köp en likadan bil som du har fast orginal och flytta plåtarna.

Sök