Hej har en cab och vill kunna ha möjligheten att stänga av basen då jag cabbar ner. tänkte dra basporten genom hatthyllan och då min cab lägger sig på hatthyllan så kommer bas porten att ligga precis under glasrutan vilket inte känns bra.
så hur stänger man lättast av basen ? kommer att använda steget till annat oxå så jag kan inte stänga av steget/signalen utan måste på något sätt kunna fixa detta. min tanke var att sätta en microbrytare på högtalar kabeln men vet inte om man tappar mycket ljud kvalitet igenom en sån.
Finns flera sätt att lösa detta på. Det du vill göra är att du bryter remote kabeln till steget du driver basen med.
Antingen kopplar du en separat knapp (switch) som du slår till när du cabbar ner så basen slutar spela. eller om du kopplar in något relä eller dyligt på "cabba ner"- knappen.
Vet inte hur själva mekanismen ser ut till caben, men man skulle kunna sätta en brytare av samma typ som man har i motorrum för larm (som känner att motorhuven är stängd). Men detta känns lite krångligare än tidigare knep
Finns flera sätt att lösa detta på. Det du vill göra är att du bryter remote kabeln till steget du driver basen med.
Antingen kopplar du en separat knapp (switch) som du slår till när du cabbar ner så basen slutar spela. eller om du kopplar in något relä eller dyligt på "cabba ner"- knappen.
Vet inte hur själva mekanismen ser ut till caben, men man skulle kunna sätta en brytare av samma typ som man har i motorrum för larm (som känner att motorhuven är stängd). Men detta känns lite krångligare än tidigare knep
Kruxet va ju att han inte vill stänga av steget, utan bara själva baselementet. Så signalen måste ju brytas EFTER steget. Vilket blir lite knepigare.
oops, får erkänna att jag inte läste hela första inlägget!
Men hur som hellst så skulle det funka att koppla: ( t ex ) plus från steget -> plus på basen jord från steget -> brytare -> jord på basen
Jag tror det lättaste är att använda sig av ett relä. Du styr relät framifrån, så när du slår till brytaren fram så "aktiveras" relät och den bryter kretsen till basen. kan låta jobbigare än vad det är
enklast är väl att bara dra ur högtalarkabeln till basen när du cabbar ner? kasne lite krångligt men de går ju fort..
är ju inte säkert det är så enkelt heller.. men visst, det går ju att göra en enkel lösning på det oxå.. men när man väl har kopplat allt så är ju ett relä enklaste att använda.. då slipper man gå ur bilen, man slipper rota fram kabeln, man slipper skriva loss den från steget och man slipper ha den liggandes lös
ett annat sätt som kanske är lite väl dyrt om det inte är de grejerna du redan har.. tre (kanske inte ens finns =P ) eller fyrkanaligt steg samt en huvudenhet där du kan stänga alt. "fejda" ner sub-utgången..
resultatet blir iaf att du stänger av eller drar ner basen utan att det påverkar resten av systemet.
men som sagt, det är en dyr lösning om du inte redan har de prylarna..
annars är det väl att bryta plusen till basen eller dra ner på bastonerna eller rent av volymen på huvudenheten.
nu e det ju så att jag inte har en cabb knapp att trycka på när den skall ner. utan jag får fälla den för hand. men jag kan nog sätta en brytare i cabbställningen när den är fult nere.