4188
Sök

Borde jag köpa saab 9000??

265 Inlägg
26 november 2007
Trådstartare
Hej
Jag är inte så jättebra på bilar så jag hoppas på att få lite experthjälp här.
Frågan: Borde jag köpa en saab 9000 årsmodell mellan 1990-1995?
Ge gärna tips på pris och ge för-och nackdelar med den bilen.

Alla bilar rostar men Opel har Rekord...

Bilmekaniker
199 Inlägg
26 november 2007
Klart du ska köpa en 9000 wink

4 299 Inlägg
26 november 2007
Får du tag på en välservad så kan du räkna med att ha en riktigt bra bil, kan inte säga att den kommer va problemfri. För det vet man aaldrig med bilar. Men för de mesta så brukar dom hålla bra. Och de är en bil som du inte behöver bry dig så mycke om ifall den gått 30.000 mil eller så.

Ska du ha den som vinter/andrabil så är den riktigt bra, mycke bagage så du får in nästan vad som helst. Fick in en optimistjolle i en som farsan hade roll

Här e en sida me lite vanliga fel å sånt som du ska kolla på.
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=79987

265 Inlägg
26 november 2007
Trådstartare
Rallyhalle skrev:
Får du tag på en välservad så kan du räkna med att ha en riktigt bra bil, kan inte säga att den kommer va problemfri. För det vet man aaldrig med bilar. Men för de mesta så brukar dom hålla bra. Och de är en bil som du inte behöver bry dig så mycke om ifall den gått 30.000 mil eller så.

Ska du ha den som vinter/andrabil så är den riktigt bra, mycke bagage så du får in nästan vad som helst. Fick in en optimistjolle i en som farsan hade roll

Här e en sida me lite vanliga fel å sånt som du ska kolla på.
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=79987

OK TACK

582 Inlägg
26 november 2007
Nää det borde du inte för du har ju en fin mondeo! eller v70:in eller är det dina pärons bilar som du stylar med!?? isåfall kan du ju köpa en saab o samtidigt lära dig en hel del om saabs elsystem som en ren bonus! tongue

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

265 Inlägg
26 november 2007
Trådstartare
norpan skrev:
Nää det borde du inte för du har ju en fin mondeo! eller v70:in eller är det dina pärons bilar som du stylar med!?? isåfall kan du ju köpa en saab o samtidigt lära dig en hel del om saabs elsystem som en ren bonus! tongue

Aa det är mina föräldrars bilar:D

Smålänning
7 887 Inlägg
26 november 2007
Klart du borde smile
Är ganska driftsäkra bilar som tål mycket stryk, lastar mycket, är slitstarka och skapligt roliga att köra.

Delarna kostar inte en förmögenhet heller.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

227 Inlägg
26 november 2007
självklart skall du köpa en saab! finns juh drivor med fynd på blocket! grymmt prisvärda bilar! som tål bra med effekt utan att behöva klyva motor!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
26 november 2007
Håller med ovan och twin_cam, köpte min 9000 för 1500kr och den rullade utan problem i över 7 månader, det e 214kr/månad ungefär, inte allt för dyrt alltså smile

Den hade rullat än idag om jag bara haft tillgång till ett garage att mecka i och lyft + svets, hade jag bara haft det så hade ju min ringa kunskap om bilar inte gjort något eftersom dom ska vara ganska lättmeckade vad jag har förstått. Men nu har jag inget garage, ingen svets och ingen lyft så bilen står bara här ute på gården och förfaller fast att jag har dom flesta delarna som behövs för att fixa den men jag kan helt enkelt inte få dit dom >.<

Saknar min 9000, hade ju vart en perfekt bruks/vinterbil.

Jävligt sköna att köra med för den delen, så ta du och köp en 9000, oavsett prisklass så blir du nog inte besviken smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Förjaevle Brao
555 Inlägg
26 november 2007
saab e bra bilar, billiga, sköna att köra(tycker ja), mycke bil för pengarna

5 710 Inlägg
26 november 2007
Har du råd så välj hellre årmodeller 94-95, betydligt bättre bilar än de äldre.

MVH Jonas
..............

2 164 Inlägg
27 november 2007
Köp som sagt en bil av -94 eller nyare. Helst med turbo så får du en stabil och trimvänlig bil som pallar med väldigt mycket.

Väldigt sköna att köra tycker jag med.

MVH

F

911 Inlägg
27 november 2007
2.3t har en uppdaterad låda  till skillnad ifrån 2.0t , just so you know, så jag skulle valt 2.3,an

pic up the phone, wazzzaaa

406 Inlägg
27 november 2007
9000 e bra bilar, se till att du skaffar en med turbo också=)

:DPlattan i mattan:D

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
27 november 2007
vad jag vet så de bästa med saab 9000 är att du köper en jublium versionen dvs saab 9000 2,3t a50 mellan 97-98

1 436 Inlägg
27 november 2007
Jao, har en 9000. Enda jag saknar är turbon, med turbo (och automat) hade den varit perfekt för mig men det kanske ska nämnas att 2,3an är lite törstig.
Ligger på 1,25L/milen i stan och 0,9L/milen landsväg. Trodde först att min bil var fel men efter att ha surfat runt på STCS så verkar det som att de flesta ligger där...

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

1 453 Inlägg
27 november 2007
En sak är säker - SAAB 9000 (94-) är en riktig kvalitetsbil.
Jag har en '97a som ganska ofta fått känna på tunga gasfötter och hyfsat hård körning. Vad som förbluffar mig är att bilen efter 10 år känns så rejäl, ofta mer än många nya bilar.
Låg ljudnivå i kupen, stabil körning, bilen känns tung men ändå inte klumpig.
Sedan är det naturligtvis ett plus att bilen är utrustad med en motor som håller extremt bra. Dessutom tillåter 2.3 T (B234R) som sitter i Aeron att man för en billig penning kan uppgradera prestandan.

265 Inlägg
27 november 2007
Trådstartare
Ok tack för alla tips:D

Sök