5116
Sök

Lätta svänghjul + lite till ?

Inläggskritiker
990 Inlägg
1 december 2007
Trådstartare
Hur många KG bör man ta bort för att nå en bra kompromiss ?
Vill ogärna få kärringstopp vid varje rödljus pga av att motorn inte orkar gå runt själv.

Snackade med en som tagit bort 4kg, han hade lite orolig tomgång tillsammans med trimkammar på sin 9000.

Vad tror ni om 2kg, borde väl vara en bra kompromiss ?

Samt vet ni vad det kostar att vikta och balansera vev kovar osv ?

(Det hela gäller en saab 9000 aero)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

3 148 Inlägg
1 december 2007
Orolig tomgång hör väl till tongue

Plocka bort runt 2kg först sen får du väl ta lite till om du inte är nöjd. big_smile

228 Inlägg
1 december 2007
Orolig tomgång? hmm... hade han balanserat de då ?

Man schulle kansche scjhöpa sig en schaab ;)

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
1 december 2007
Hammarslag skrev:
Vill ogärna få kärringstopp vid varje rödljus pga av att motorn inte orkar gå runt själv.

Snackade med en som tagit bort 4kg, han hade lite orolig tomgång tillsammans med trimkammar på sin 9000.

vikta kolvar vet jag att det inte direkt är billigt då det gäller att få en jämnvikt på kolvarna med minst 4 decimaler.. vilket är ett precissions(stavning)arbete

lätta svänghjul är väl lättare men jag kan inte tänka mig att det är jättebilligt men visst.. det är inte 10000 vi snackar om utan kanske ett par tusen möjligtvis

men som sagt jag vet inte exakt.. ring och hör med typ Turbocenter vad dem kan ta för ett sådant arbete så vet du ungefär vad det kostar

Team Insane Racing

10 287 Inlägg
1 december 2007
Protest.

Vikta kolvar/stakar är skitenkelt bara man har lärt sig vart man skall avverka material någonstans. Den absoluta noggrannheten hos vågen är inte det viktiga utan bara den relativa och det duger med tex den brevvåg som finns på ClasOhlson för 399 kr.
Och "4 decimaler" - 4 decimaler på vad? Ett ton eller ett mikrogram. För alla normala applikationer där man inte varvar som en F1:a så duger det att man hamnar inom ett par gram.

/Göran

Malm3n skrev:
vikta kolvar vet jag att det inte direkt är billigt då det gäller att få en jämnvikt på kolvarna med minst 4 decimaler.. vilket är ett precissions(stavning)arbete

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

.......
2 655 Inlägg
1 december 2007
Malm3n skrev:
Hammarslag skrev:

lätta svänghjul är väl lättare men jag kan inte tänka mig att det är jättebilligt men visst.. det är inte 10000 vi snackar om utan kanske ett par tusen möjligtvis

men som sagt jag vet inte exakt.. ring och hör med typ Turbocenter vad dem kan ta för ett sådant arbete så vet du ungefär vad det kostar

kan man tillräckligt om motorer och meka så kan man vikta kolvarna själv, en ja känner har gjort de me en brevvåg eller va de va, finns att köpa lite här å var iallfall. och borrat ur de me borrmaskin och dom 8kolvarna skillde de som mest typ 0,01gram i vikt på dom.

lätta svänghjul ska ja göra och kollat upp de, ska man bara lätta lite så kostar de 1000kr och då balanserar dom, ska man ha mer så måste dom börja borra för att få bort vikt och då börjar de kostar runt 1800kr och uppåt...
Senast redigerat av beemern (1 december 2007)

Inläggskritiker
990 Inlägg
5 december 2007
Trådstartare
Vikta kan jag göra själv, men balansera vev och svänghjul det jag syfta på.

Själva lättandet av svänghjulet fixar jag genom bekanta CNC/svarv operatörer så det är lugnt

Fila är bättre än och borra, brukar inte skilja mer än 1-3g orginal på saab vad jag vet.
Ja tomgången blir ju lite orolig eftersom svänghjulet väger en viss del ifrån fabrik och har ett syfte att hålla motorn i snurr så att säga, rubbar man den mängden så får man lite oroligare motor på låga varv, men den varvar upp mycket snabbare med. Ni vet hur det är om man gasar till med en sporthoj, varvet går upp direkt och sen ner direkt. Med bilar så tar det längre tid både upp och ner.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

5 710 Inlägg
5 december 2007
Att väga/viktjustera kolvar är "plättlätt"....det är dock lite svårare med stakarna.
Det är inte helt enkelt att på ett bra sätt väga stor/lillände tillförlitligt.

MVH Jonas
..............

.......
2 655 Inlägg
5 december 2007
jonTe skrev:
Att väga/viktjustera kolvar är "plättlätt"....det är dock lite svårare med stakarna.
Det är inte helt enkelt att på ett bra sätt väga stor/lillände tillförlitligt.

en fråga till nån som kanske vet, är de nån mening att ändast vikta kolvarn? eller är inte de nån mening?.

ska nämligen lätta svänghjul och vill vikta grejer men kolvarna får ja gjort gratis av en bekant och har inte råd att lämna stakar å vev och sånt sad...

Sök