engolf skrev:
Hej,
köpte en fin Golf 1,4i 99a, och på den satt det en ooriginal tändkabel på en cylinder, så jag trodde tomgångproblemet berodde på det, men nu har jag bytt kabeln, men problemet kvarstår...Den kan likosm också bli lite kraftlös vid kraftig accelaration, då man känner att kraften bara försvinner för ett ögonblick för att sedan komma tillbaka. Den går ibland också hackigt när man krypkör i kö.
Jag kände med handen vid öppningen till luftintaget, och den suger ju knappt in någon luft.
Jag tror också att man kan höra ´tjuvluft" sugas in nån annastans, men har inte lyckats hitta det.
Det andra problemet är att jag tror den drar en del olja. Körde 600 km, och då försvann ca en halvliter olja, är det normalt på en sådan liten motor?Inga större synliga läckage kunde konstateras, så jag tror den bränner en del olja. Köpte den för några dagar sedan, och skulle byta alla filter och så, och upptäckte att det inte var nåt luftfiler i boxen, vet inte hur länge förra ägaren hade kört utan det. Kan oljebörbrukningen bero på att cylindrarna har blivit slitna pga massa damm och smuts som kommit in i motorn?...
Kan någon som har haft liknande problem, eller kan komma med råd höra av sig?
Hade en golf diesel förr,så det där med ojämn tomgång är ju ett helt nytt för mig.
Tack!