4971
Sök

Ojämn tomgång och kraftbortfall på en Golf IV 1,4i-99

3 235 Inlägg
2 december 2007
Trådstartare
Hej,
köpte en fin Golf 1,4i 99a, och på den satt det en ooriginal tändkabel på en cylinder, så jag trodde tomgångproblemet berodde på det, men nu har jag bytt kabeln, men problemet kvarstår...Den kan likosm också bli lite kraftlös vid kraftig accelaration, då man känner att kraften bara försvinner för ett ögonblick för att sedan komma tillbaka. Den går ibland också hackigt när man krypkör i kö.
Jag kände med handen vid öppningen till luftintaget, och den suger ju knappt in någon luft.
Jag tror också att man kan höra ´tjuvluft" sugas in nån annastans, men har inte lyckats hitta det.

Det andra problemet är att jag tror den drar en del olja. Körde 600 km, och då försvann ca en halvliter olja, är det normalt på en sådan liten motor?Inga större synliga läckage kunde konstateras, så jag tror den bränner en del olja. Köpte den för några dagar sedan, och skulle byta alla filter och så, och upptäckte att det inte var nåt luftfiler i boxen, vet inte hur länge förra ägaren hade kört utan det. Kan oljebörbrukningen bero på att cylindrarna har blivit slitna pga massa damm och smuts som kommit in i motorn?...

Kan någon som har haft liknande problem, eller kan komma med råd höra av sig?
Hade en golf diesel förr,så det där med ojämn tomgång är ju ett helt nytt för mig.

Tack!

550 Inlägg
2 december 2007
Ganska vanligt att gasspjällen går isönder. Prova att grundinställ styrdonet.

3 235 Inlägg
3 december 2007
Trådstartare
Hej, gasspjället var det inget fel på...

Vågar man grundställa styrdonet själv?!... Och hur gör man det i så fall?

Jag är inget geni när det gäller elektronik, men kan inte det skada elektroniken om man grundställer databoxen? Och måste man inte ställa in tomgången och sånt på nytt?

Hade uppskattat ett gått råd, tack!

550 Inlägg
3 december 2007
Hur vet du att  gasspjället är ok?????. 

Och grundinställning gör man med en diagnos dator.

Sen ska där inte försvinna ½l olja på 60 mil.
Senast redigerat av The_Dude (3 december 2007)

945 Inlägg
4 december 2007
engolf skrev:
Hej,
köpte en fin Golf 1,4i 99a, och på den satt det en ooriginal tändkabel på en cylinder, så jag trodde tomgångproblemet berodde på det, men nu har jag bytt kabeln, men problemet kvarstår...Den kan likosm också bli lite kraftlös vid kraftig accelaration, då man känner att kraften bara försvinner för ett ögonblick för att sedan komma tillbaka. Den går ibland också hackigt när man krypkör i kö.
Jag kände med handen vid öppningen till luftintaget, och den suger ju knappt in någon luft.
Jag tror också att man kan höra ´tjuvluft" sugas in nån annastans, men har inte lyckats hitta det.

Det andra problemet är att jag tror den drar en del olja. Körde 600 km, och då försvann ca en halvliter olja, är det normalt på en sådan liten motor?Inga större synliga läckage kunde konstateras, så jag tror den bränner en del olja. Köpte den för några dagar sedan, och skulle byta alla filter och så, och upptäckte att det inte var nåt luftfiler i boxen, vet inte hur länge förra ägaren hade kört utan det. Kan oljebörbrukningen bero på att cylindrarna har blivit slitna pga massa damm och smuts som kommit in i motorn?...

Kan någon som har haft liknande problem, eller kan komma med råd höra av sig?
Hade en golf diesel förr,så det där med ojämn tomgång är ju ett helt nytt för mig.

Tack!

har nämnt det i nån annan tråd förut...klassiskt fel på folkor är bakre packboxen till vevaxeln...alltså den som sitter bakom svänghjulet...och det behöver inte alls synas nån fläck under bilen. Jag har haft 2 stycken passater iof äldre än din, samma prob på båda. En polare till mig som jobbar på vag sa at det är  ett klassiskt fel.
och det är väl ingen ide å byta den så länge du inte behöver byta koppling... eller om du tar bort lådan hur som helst.
Måste ju inte va d, men som sagt ska vara väldigt vanligt

blinka blått om du vill rejsa!

4 554 Inlägg
4 december 2007
är nog inte packboxen då skulle jag redan råkat ut för de.. om du lossar luftkanalen från filterboxen mot framlampan så sitter där ett nätfilter som är jättefint det kanske kan va igensatt så du inte får luft till motorn,

945 Inlägg
4 december 2007
loudness skrev:
är nog inte packboxen då skulle jag redan råkat ut för de.. om du lossar luftkanalen från filterboxen mot framlampan så sitter där ett nätfilter som är jättefint det kanske kan va igensatt så du inte får luft till motorn,

jag tar för givet att du förstår att jag syftade på oljeåtgången.
Så du menar att ett igensatt trådfilter till luftboxen kan få bilen att slicka i sig en halv liter olja på 60 mil.
Låter intressant. Utveckla gärna ditt resonemang. Alltid lär man sig nåt nytt smile

3 235 Inlägg
5 december 2007
Trådstartare
Har dokumentation på att gasspjället är bytt för inte så länge sedan.

Var hittar man tomgångsmotorn på en Golf-IV 1.4i?...

Sitter den under boxen till luftfiltret?

Hörde också att oljan kan läcka från packningen under ventilkåpan, så det ska jag kontrollera.
Har tittat grundligt uder bilen, och ser inga spår efter olja mellan motorn och växellådan.
Hade det problemet med packboxen vid vevaxeln på en dieselbil, och där kunde man tydligt se olja som droppade från kopplingshuset. Så nu misstänker jag ventilkåpspackningen.

945 Inlägg
5 december 2007
engolf skrev:

Hörde också att oljan kan läcka från packningen under ventilkåpan, så det ska jag kontrollera.
Har tittat grundligt uder bilen, och ser inga spår efter olja mellan motorn och växellådan.
Hade det problemet med packboxen vid vevaxeln på en dieselbil, och där kunde man tydligt se olja som droppade från kopplingshuset. Så nu misstänker jag ventilkåpspackningen.

som sagt jag har haft samma problem på 2 passater, säg ingen olja nånstans.Kopplingskåpan va helt snustorr.
det var bara en tanke från min sida.

550 Inlägg
5 december 2007
engolf skrev:

Gasspjället är tomgångsmotorn.

Sök