Lägenhet eller hus, har du en tillgängligt brandsläckare

alain www.bimmerpower.org
2 december 2007 · 3 995 Inlägg

som i tråden,
Om det skulle hände någonting tråkig hemma med brand, hur klara ni detta, har ni en tillgängligt brandläckare?
Har ni brandvarnare?. Där jag bor, Partille Bo har satt brandvarnare i alla sina lägenheter, mycket bra tycker jag.
Vet ni att:  Att har en brandsläckare sänker ner försäkrings premium om ni har en sådan?
Kan inte en brandsläckare vara en trevligt julpresent? MVH.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
gorre
2 december 2007 · 250 Inlägg

säger bara en sak skaffa brand släckare och varnare. Tro mig om ni vart med om att ett helt hus brunnit ner till grunden pga att en tv hittade på att den skulle ta eld då ångrar ni att ni inte hade en släckare i närheten. Tro inte brand kåren hinner dit i tid rummet brinner som s+++tan inann dom hunnit dit.

Så ta detta råd Skaffa en släckare annars ångrar ni er när ni sitter i skiten.

Masterworks
2 december 2007 ·

Jag bor i hus, 9 brandvarnare och 3 brandsläckare!  hehehe...  cool

klimpan
2 december 2007 · 2 600 Inlägg

enda brandsläckaren vi ha är i båten. men brandvarnare ha vi men visst brandsläckare hadde ju varit bra när man bor i  villa även i lägenhet .

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
alain www.bimmerpower.org
2 december 2007 · 3 995 Inlägg

För ett tag sen hörde ja en explosion tvärs under min läggenhet som låg på botten våning, jag gick ut, varnade andra granar, gick utframför och såg att hella fönsterrutan hade gått åt helvetet.
Det fanns ute en liten barnbåt fylld med vatten, jag fick ta i en hink och kastade vatten inne och lyckades släcka branden innan brandkåren kom till plats ca 25mn efter ringsamtal.
Fick brev från deras chef, stora och finna blomor från Partille BO och 3500:- från deras Hemförsäkring, dom tyckte inte att min insats var värt mer.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Mäki Långsam Perfektionist
2 december 2007 · 4 800 Inlägg

alain skrev:
För ett tag sen hörde ja en explosion tvärs under min läggenhet som låg på botten våning, jag gick ut, varnade andra granar, gick utframför och såg att hella fönsterrutan hade gått åt helvetet.
Det fanns ute en liten barnbåt fylld med vatten, jag fick ta i en hink och kastade vatten inne och lyckades släcka branden innan brandkåren kom till plats ca 25mn efter ringsamtal.
Fick brev från deras chef, stora och finna blomor från Partille BO och 3500:- från deras Hemförsäkring, dom tyckte inte att min insats var värt mer.

Det är bra nog att ens få en belöning här i landet...

Brandvarnare i varje rum här och jag tror det är 2 brandsläckare.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Liner
2 december 2007 · 583 Inlägg

Det är lag på minst en brandvarnare har jag för mig. Men jag har ingen brandsläckare inärheten i lägenheten iaf...

"-Det är inte lätt när de är svårt!
-Men de är skönt när de går!"
Decibel
2 december 2007 · 2 911 Inlägg

Har släckare både i lägenheten, på firman och i bilen.
Brandvarnare i alla rum.

Fem år som brandman sätter sina spår hur enkelt och oskyldigt det snabbt kan gå åt pipan.

Rallyhalle
2 december 2007 · 4 299 Inlägg

En brandsläckare och en brandvarnare tror jag att vi har, borde väl ha mer egentligen roll bor i parvilla (tror jag att de heter)

Men i förra lägehten vi bodde i satte hyresvärden in brandvarnare i varje lägenhet. Men dom satt jävligt dumt. För så fort vi öppnade ugnen började skiten pipa, så den plockade vi faktiskt ner wink Lite dumt egentligen, men man vill kunna laga mat utan att brandvarnaren ska börja låta roll

eddyolsson Bilglasmästare
2 december 2007 · 11 Inlägg

Varnare i varje rum.
3 st brandsläckare. en i källaren. En vid kaminen och en i garaget.
Bor i villa i Härryda.

Mvh Fredrik Olsson
Bilglasmästare i Göteborg
richardoo290 VOLVO for life..
2 december 2007 · 2 113 Inlägg

haha, ja ha ingen brandvarnare eller släckare...  men däremot massa tända ljus och elektronik tongue

AttackMedic
2 december 2007 · 379 Inlägg

Lite info om brandskydd.

Brandvarnare:

En brandvarnare täcker ca 60 kvadratmeter. Om lägenheten är större är 2 stycken att föredra. Om bostaden är på två våningsplan bör det finnas en på varje våningsplan. Om det finns det finns hörselskadade i hushållet finns speciellt brandvarnare med ljus- eller vibrationsfunktion.

Släckutrustning:

Bör finnas en handbrandsläckare i varje lägenhet. Räddningsverket rekommenderar en pulversläckare på 6 kg med effektivitetsklass 43A 233 BC. I garage är pulversläckare att rekommendera eftersom de släcker motorbränder.

Sen är det inte fel att ha en brandfilt hemma om det skulle börja brinna i kläder och man kan även släcka kastruller

Också att tänka på med förvaring av brandfarliga vätskor:

Vindsförråd
- Ingen förvaring

Varje lägenhet
- Sprayburkar och gasolflaskor högst 5 liter

Ej inglasad balkong
- Gasolflaskor högst 26 liter P11 storlek
- Högst 25 liter brandfarlig vätska i behållare

Garage i bottenplan
- Fordon med tank och reservdunk
- Ingen brandfarlig gas eller vätska

Fristående gemensamt garage
- Fordon med tank och reservdunk
- Ingen brandfarlig vätska

Källarförråd
- Ingen förvaring alls

Hobbylokal
- 5 liter acetylen
- 1 gasolflaska P11
- 25 liter brandfarlig vätska

Källa: Räddningsverket

Personlligen har jag på 45 kvadrat 2 brandsläckare, 1 brandsläckare, 1 brandfilt och ett brandställ.... Men man är ju lite yrkesskadad smile

Senast redigerat av AttackMedic (2 december 2007)

Mr Burns: "You´re a star!"
Homer "Wohoo!"
Mr Burns: "An operastar"
Homer: "Doh!"
alain www.bimmerpower.org
2 december 2007 · 3 995 Inlägg

Trevligt att ha nu profs upplysning. Det som saknas i dag tycker jag är gamla tider med besök vid jul av brandmän med sina kalender, upplysningar och rekomendationer. hoppas att detta kan komma tillbaka nångång.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
loudness
2 december 2007 · 4 554 Inlägg

hehe har lagt min brandvarnare under en kudde i soffan den pep för batteriet va slut och de gick inte att byta:P men börjar soffan brinna så händer de ju grejjer i den lilla saken:D blir mer seriöst när jag bygger hus då blir de riktigt brandlarmsystem och inbrottslarm för det är trotsallt lätt fixat när man jobbar med de

Martin 9-3 Fisketokig
2 december 2007 · 2 997 Inlägg

Har 2 brandvarnare i kåken på varsinn våning.

Har en stor brandsläckare som tyvärr inte kontrollerats på ett tag men enligt mätaren är den ok.

Bra idé att ge bort en brandsläckare i julklapp, tror allt får många saknar eller har dålig sådann. Brandvarnare likaså.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
klarrre
2 december 2007 · 502 Inlägg

Vårat hus där jag bor är på 44kvadrat. Vi har 1 brandvarnare i varje rum och våran enda brandsläckare är i stallet 20 meter bort. (Den är andvänd, och hittad på skroten, Men funkar. Testas snabbt varje år. ) smile

Men efter denna läsning skall jag köpa en liten 1kilos eller 2 kilos släckare till mitt rum tror jag.
smile

Senast redigerat av klarrre (2 december 2007)

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad
evilaudio
2 december 2007 · 16 195 Inlägg

jobbar me brandskydd men har inte ens brandvarnare hemma.. ska de va på de viset?? haha

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
mussly
2 december 2007 · 187 Inlägg

en brandvarnare över trappen (hus)
en fastspänd(?) gammal brandsläckare i garaget, den är nog nästan antik och fungerar förmodligen inte... tittade på den och skakade på huvudet senast idag!
...vi borde kanske modernisera den lite...

Det är inte farten som dödar, utan sättet man stannar på!
Mitsubishi Pajero Wagon "Dragbilen" (2002)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
2 december 2007 · 2 252 Inlägg

2 brandvarnare i huset, en 4kilos pulversläckare i huset, som jag tror var avsedd till nåt annat men den har fått stå där o samla damm.. men de gör de bram för man vet ju aldrig
när man behöver den tongue

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
NIzmO Ollikkala Racing
2 december 2007 · 1 724 Inlägg

Har en brandvarnare men nått är skumt med den för den börjar pipa så fort man sätter i batteriet så den är inte särskilt effektiv just nu roll .

Har en 2kilos pulversläckare i 200:an men eftersom att den inte körs nu i vinter kanske man skulle ta in den i lägenheten istället, kom jag på nu så tråden hjälpte lite där wink .

- Time Attack -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang