2906
Sök

Blue Lightning 740Tic 16v Turbo 440hk Breddad Driftingbil - Har hittat en ny ägare

1 311 Inlägg
20 september 2008
Trådstartare
#721
Tomas_H skrev:
Corpze skrev:
kan jag bara rycka kontakten till tomgångsmotorn och se hur den eter sig då?

Man kan ju börja med det och testa, och sen plocka loss den och plugga slangarna och testa igen.


Corpze skrev:
Vad skulle det vara för elfel i så fall?

Eftersom den bara startar på fullgas då den inte ska skicka in någon soppa, så känns det som om den dränker motorn i bensin. Något i boxen tänkte jag då eftersom du sänkt bränsle trycket och kollat spridarna.
Kan man kanske inte kalla elektronikfel iofs neutral

Ja jag har laddat nya datorn med den programvaran av nirat som vi hade när vi mappade motorn i bänken samt första mappen så jag tänkte testa den innan jag börjar experimentera för mkt! men nu har sjukdomen slagit till igen sad typiskt när man äntligen fått upp suget och har tid att skruva :S

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

turboabstinens
442 Inlägg
20 september 2008
#722
Corpze skrev:
Tomas_H skrev:
Corpze skrev:
kan jag bara rycka kontakten till tomgångsmotorn och se hur den eter sig då?

Man kan ju börja med det och testa, och sen plocka loss den och plugga slangarna och testa igen.


Corpze skrev:
Vad skulle det vara för elfel i så fall?

Eftersom den bara startar på fullgas då den inte ska skicka in någon soppa, så känns det som om den dränker motorn i bensin. Något i boxen tänkte jag då eftersom du sänkt bränsle trycket och kollat spridarna.
Kan man kanske inte kalla elektronikfel iofs neutral

Ja jag har laddat nya datorn med den programvaran av nirat som vi hade när vi mappade motorn i bänken samt första mappen så jag tänkte testa den innan jag börjar experimentera för mkt! men nu har sjukdomen slagit till igen sad typiskt när man äntligen fått upp suget och har tid att skruva :S

Nä ryck tomgångsmotorn och kör på starten och kolla om den startar, annars kan du ju kolla stiften, om dom luktar mycket bensin och kanske t.o.m är blöta så flödar den ju på soppa, då kanske någon sorts startparameter (aldrig kollat i ett Nira) flödar. Att den startar/hostar (eller?) på fullgas som är en rensningsfunktion (=ingen soppa) tyder ju på att den redan har soppa i systemet.

ocertifierad klåpmekare

1 311 Inlägg
20 september 2008
Trådstartare
#723
Därför jag tänkte lasta in orginalmappen från första bromsningen med tanke på att jag inte rört den och pillat på den roll

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

105 Inlägg
22 september 2008
#724
Var uppe och åkte runt Arvika igår och måste säga fy fan vilka roliga "småvägar" ni har däruppe;) Den gamle GL:n fick allt jobba lite:P Hoppas verkligen att allt löser sig snarast o att du blir frisk o får tillbaks meklusten!
Mvh Jocke

1 311 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
#725
Nu ska mitt långtidsprojekt bort till förmån för något annat, Det är i grunden en Volvo 744 Turbo Intercooler -85 som är helt ombyggd från grunden:

Fabriksnytt B230ft block från 98
Ny Marinvev (2,5l slagvolym)
SPM stakar
Wisecokolvar komp 8,4:1
Extra vevhusventilation
Skvalpplåtar i tråget

org. 16v topp med tillsnyggade kanaler
NH Kammar
Professorns tryckare (Gunnar Lundström)
Mange BSR Kamdrev
LG Grenrör
50mm HKS WG
Garret T04B90

Orginalinsug
MDS 780cc @3bar 3ohm
Fuelrail i strängpressad aluminium
Aeromotive BTR
Aeromotive inline 100micronfilter
Bosch 044pump
"Kinaintercooler" 600x300x100
oljekylare på 1100x150x40
oljeretur i tråget

EMS: Nira i3+ med tändspolar från VAG
Bredbands lambda från etapp (Bosch LSU med drivelektronik) LC-1

alla slangar i rostfritt stålomspunnet med eloxerade alukopplingar

Motorn är bromsad till 440hk 540nm (papper finns) men motorn har mkt högre potential då inga kostnader har sparats på piratdelar!

Drivlina:
Växellåda: Getrag 265 5växlad
Bakaxel: 1031 med Volvo R-sport lamelldiff på 170nm

Chassi:
Fram: pulverlackade länkarmar och polyuretanbussningar, H&R fjädrar och ställbara Bilsteindämpare

Bak: Upphängning i Chromemolybdenstål med ställbara länkhuvuden på momentstag samt penhardstag allt nickelpläterat

Fälgarna är 17" aquila med 225/40 och 15 plåtfälgar med michelinslicks för stripp

Interiören är sparsam med Fullbur, Autometermätare i Ultraliteserien, Sparco Evo 2 Plus stol med Sandtler 6p Bälte

Kaross:
Plast & Son kjolpaket, Breddare fram och bak från rune hansen motorsport, norge. Bakskärmen ihopplastad med kjolen, omgjord till 2 dörrars.
Framskärmarna omgjorda med extra evakueringshål för varmluft från bromsarna.

Jag ser helst att de som ringer är genuint intresserade och som ni kanske förstår är detta inget hopplock utan ett seriöst bygge.

Bara motorbygget gick på ca 160.000kr och karossen är mkt tid nerlagd på!
Bilen är även byggd efter SBF´s Driftingsreglemente Proint dvs. värstingklassen men den kvalar nog in under raceklasserna också!

Säljer i första hand hela bilen komplett men om det finns starkt intresse för bara motorn går kanske det att lösa!

Mer info och bilder finner ni under www.gatbilar.se/corpze

Priset har jag satt till 120.000 för hela kalaset!

http://img508.imageshack.us/img508/3281/72564983653xh5.jpg

http://img519.imageshack.us/img519/589/72564657410cx0.jpg

http://img228.imageshack.us/img228/9031/72564983656ei9.jpg

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Allmänt Jobbig
1 200 Inlägg
22 september 2008
#726
Tråkigt att du säljer men lycka till och hoppas verkligen du får priser du begär eller mer för den smile

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious

Withlimb
210 Inlägg
22 september 2008
#727
Noooo!

105hk rent vansinne!

Meister
6 763 Inlägg
DailyFresh Drifter
2 466 Inlägg
22 september 2008
#729
tråkigt:/

men hoppas det går som du vill och du får vad du begär,

mvh stångberg

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker

Försöker iaf
12 819 Inlägg
22 september 2008
#730
Neeej, har spenderat ca 5 timmar åt att läsa igenom hela tråden.. och så slutar den såhär sad

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Allmänt Jobbig
1 200 Inlägg
22 september 2008
#731
camaro67 skrev:
160k för att bygga en 440hk maskin?! Tur att man inte slruvar volvo.. Tråkigt att sälja när de har kostat så mycke att bygga

Den är ju preppad för lite mer och är ju totalt ombyggd typ tongue

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious

1 311 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
#732
Mja det tog mig emot och har även funderat varje dag nästan i ett halvår nu, är trots allt mitt hjärtebarn! men jag tog steget och vi får se om det är någon som är intresserad! Det kommer att bli nåt annat kul å pyssla med så slutet för mina projekt är inte här på långa vägar big_smile

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

4 506 Inlägg
22 september 2008
#733
Vad är det som du är sugen på ist då?

Kan du andas kan du dö.

1 311 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
#734
ev en impreza wrx sti men en rx7 verkar också intresant, men vi får ta en sak i taget! är ju inte säkert att jag får sålt den öht!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

4 506 Inlägg
22 september 2008
#735
Corpze skrev:
ev en impreza wrx sti men en rx7 verkar också intresant, men vi får ta en sak i taget! är ju inte säkert att jag får sålt den öht!

Ok, Så du lägger ner Drifftplanerna eller vill du bara byta bil?
Får man lov att fråga varför? smile

Kan du andas kan du dö.

1 311 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
#736
_Wallis_ skrev:
Corpze skrev:
ev en impreza wrx sti men en rx7 verkar också intresant, men vi får ta en sak i taget! är ju inte säkert att jag får sålt den öht!

Ok, Så du lägger ner Drifftplanerna eller vill du bara byta bil?
Får man lov att fråga varför? smile

Ja för det första så är den ju strax färdig smile kul å satsa på nåt nytt... sedan så vore det kul med nåt japanskt! har kört subaru förr och saknar fyrkrafs... men då måste man ha MKT effekt för att drifta cool

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Med.lem
3 759 Inlägg
22 september 2008
#737
Va tråkigt
Senast redigerat av Mr_EmCom (22 september 2008)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

22 Inlägg
22 september 2008
#738
Tråkigt att du ska sälja den, tuffaste projektet på gorg ju sad

1 311 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
#739
Jag hoppas att mitt nästa projekt kommer bli lika inspirerande wink The calculations is already in progress wink

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

1 311 Inlägg
26 oktober 2008
Trådstartare
#740
Händer inte mkt här nu, tänkte bara nämna att hjärtat i projektet - motorn - är nu såld och jag hoppas att den nya norske ägaren kommer att få mkt nöje med den!

Nu är det bara karossen kvar och nu är den på rea, endast 30.000kr! Skynda fynda wink

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze


Sök