5027
Sök

Hur mycket HK kommer jag få?

Jonnymoberg
7 december 2007
Trådstartare
Sharky skrev:
Nu får du bestämma dig Jonny....

I din orginalpost så skriver du "rimlig siffra med 0.8 bar" - nu skriver du "hur mycket effekt man kan klämma ur en 1.3liters motor med "bondtrimm".

Välj.

Vill du ha en "rimlig siffra med 0.8 bar"" så är det 130Hkr ...typ..

Vill du veta "hur mycket effekt man kan klämma ur en 1.3liters motor med "bondtrimm" så är det rita-gissa-spring. Jag gissar på 163.5Hkr. (innan motorn kapsejsar)

Och du kan inte ens under värsta fylledille jämföra en Starletmotor med en Hayabusa.

/Göran

Jonnymoberg skrev:
Jag får helt enkelt Bänka bilen sen när allt är klart så kan jag svara sen på hur mycket effekt man kan klämma ur en 1.3liters motor med "bondtrimm"

Ingen verkar kunna uppskatta någon rimlig siffra iaf, men jag hoppas värkligen det blir mer än 130hk som vissa förutspår... En Mc motor tex hiabusa med turbo kan ju ge 550hk så det borde iaf gå att klämma ut skapligt med effekt i en Starlet motor oxå tycker jag...

en fråga leder oftast till en annan fråga... och den första frågan var hur mycket hk kommer jag få? den anndra blir då självklart hur mycket KAN jag få?

först vill jag få den o gå bra men sen kommer jag troligtvis tröttna och vilja ha mera HK... jag tänker bokstavligen spränga motorn för att testa vad den håller för. sen ska jag bygga en ny motor i en ny kaross och köra så det håller... meningen med hela bygget är enbart för att lära mig mera om att Turbokonventera en motor och trimma... jag är ganska nöjd än så länge att jag fått dit alla grejor, nu ska det bara funka ordentligt. och det är ju det som kanske blir det svåraste...

vad jag vet och känner till så är det ingen som testat vad en sån här motor håller för, så jag lär bli den första smile

Jonnymoberg
7 december 2007
Trådstartare
torpis skrev:
Jonnymoberg skrev:
Liten motor = liten turbo: Myt. En turbo dimensioneras efter den effekt den skall pumpa luft till. 400Hkr är 400Hkr både på en 5 liters V8 och på en 1.8 liters fyra.

förvisso, men det blir två helt olika aggregat även om båda är "små"  skillnad på att leverera luft till 500hk vid 0.5 bar eller 2.25bar.

Sen bör man kanske ha rimmliga litereffekter för att få körbarheten.  en 1.3liters motor på 500hk kanske inte börjar ge effekt förrens 7000rpm medans en 2.0liters ger bra mos från 4000rpm...

men det är ju en smaksak smile

Gillar när det varvar!!! tongue
funderar på Mc fjädrar i toppen som tål ca 10 000varv hehe
så kanske man kan varva ca 8500, om det håller ihop dvs...smile

Mr.
253 Inlägg
7 december 2007
Jonnymoberg skrev:
torpis skrev:
Jonnymoberg skrev:
Liten motor = liten turbo: Myt. En turbo dimensioneras efter den effekt den skall pumpa luft till. 400Hkr är 400Hkr både på en 5 liters V8 och på en 1.8 liters fyra.

förvisso, men det blir två helt olika aggregat även om båda är "små"  skillnad på att leverera luft till 500hk vid 0.5 bar eller 2.25bar.

Sen bör man kanske ha rimmliga litereffekter för att få körbarheten.  en 1.3liters motor på 500hk kanske inte börjar ge effekt förrens 7000rpm medans en 2.0liters ger bra mos från 4000rpm...

Men du, det är mer än fjädrar som går sönder om man ska varva 8500 rpm..

Köpes:
18T Turbo

Jonnymoberg
7 december 2007
Trådstartare
pwei skrev:
Jonnymoberg skrev:
torpis skrev:

Men du, det är mer än fjädrar som går sönder om man ska varva 8500 rpm..

hehe ja självklart är det de... men det är väl bara att prova och se hur långt man kan varva innan nån kolv kommer flygande hehe... en starletmotor och en hel bil kan man ju få för typ 1000kr så det spelar lixom ingen roll om det pajar...tongue

645 Inlägg
7 december 2007
Hur mycket effekt du kan få ut beror på ju många faktorer, avgasmottryck, flöde i toppen, storlek på turbo samt spridare, rätt bränsleblandning och se till att den inte spikar...
Du kan säkert få en 1,3liters motor till (nu säger jag bara någon effekt ur luften) 240 hästar och det håller något/några år om du vet exakt vad du gör, du kan också få ut 120 hästar och det håller en vecka pga som jag skrev innan, högt avgasmottryck, spikningar, för mager blandning etc så det gäller att hålla koll på grejjerna också om du vill "pressa den lite"....

//Marcus Saari

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
7 december 2007
Kikar man på kompressordiagramet så ger det ungefär:
0.4 bar 100hp
0.9 bar 165hp
1.4 bar 230hp
Detta är vid bästa verkningsgrad, dock får man räkna in förluster mellan turbo och förbränningsrum.

Ska man ta ett kompressordiagram med ungefärliga värden så har du på nedre skalan effekt/10 och på vänstra laddtryck i bar -1...

Sharky har ju rätt men de e lite mer överskådligt på detta sätt...

246 Inlägg
8 december 2007
Effekten mäter man på drivhjulen..I bänk..
Uppskattad effekt är det många som tror sig veta..
Ja får väl också gissa 150HK borde väl inte vara omöjligt

Sök