Jag kan säga att du får 350++ Hk också, men den uppskattningen är precis lika mycket värd som 130hk.
Det som är värt något är om du får grejerna att lira ihop som de ska, fixar du inte det skiter motorn i vad det är för märke eller typ av grejer, den går skit iaf.
Tänkte passa på och kommentera ett citat från dig: "jag vet att man kan ränka tex 0.1bar =10hk så om jag laddar 0.8bar får jag 80hk?"
Hur räknar du då?
I alla sammanhang där man vill ha reda på en effekt och rörelsen är roterande spelar vridet in. Vridet varierar med varvtal osv, och går bara att göra grova uppskattningar räknemässigt på, men det går att räkna ut, om du har medeltrycket vid förbränning inne i cylindern och cylindervolymen kan man räkna ut en kolvhastighet, har man borret kan man vidare räkna ut kraften som verkar på varje kolv, men man måste ha tungan rätt i mun, för det förbrukas kraft (energi) när nästa kolv (eller den samma, ett varv senare) ska komprimera gasblandningen igen. Dessutom har du friktionsförluster i motorn mm. mm.
Om du bara anger att du ökar laddet med 0,1bar och har tillräcklig luftpump (turbo) och soppa för det skulle du kunna få ut säg 2000hk om du har en motor med tillräckligt stor slagvolym.
Allt hänger ihop!
Sist men inte minst, det spelar ingen roll hur högt laddtryck man har om luften inte fritt utan störningar kan nå cylindern. Det handlar lite om aerodynamik där.
/Magnus
Senast redigerat av zovix (4 december 2007)
Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...