"spikning" vid turbokonvertering av 740

norskeniedsbyn
5 december 2007 · 35 Inlägg

jag behöver lite hjälp med min 740 jag har konverterat den och ställt upp bränslet, men bilen spikar fortfarande på 4an och 5an hur gör man då för att bli av med de? har hört at man kan lyfta på locket på luftmassmätaren och ställa på en skruv. är det sant?

andreasgustavsson
5 december 2007 · 819 Inlägg

byt ut soppapumpen.

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533
TTTTT
5 december 2007 · 945 Inlägg

andreasgustavsson skrev:
byt ut soppapumpen.

montera en knacksensor!

blinka blått om du vill rejsa!
Sharky
5 december 2007 · 10 287 Inlägg

- Det är sannolikt inte soppapump såvida du inte har över 300Hkr eller ett helvetiskt soppatryck.
- Knacksensor tar inte bort spikningarna, dom gör dig bara uppmärksamma på att dom existerar.

Medicinen brukar vara:
- Sänk laddtrycket
- Förbättra kylningen av insugsluften mha en effektivare IC
- Modifiera förbränningsrummen för att slippa "hot-spots"

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Lada Tuning Lada-missbrukare
5 december 2007 · 566 Inlägg

Kanske även tändkurvan behöver ändras lite..??

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"
Lada 1200 Turbo Intercooler "The Vladimir-Driftern" (1985)
TTTTT
5 december 2007 · 945 Inlägg

Sharky skrev:
- Det är sannolikt inte soppapump såvida du inte har över 300Hkr eller ett helvetiskt soppatryck.
- Knacksensor tar inte bort spikningarna, dom gör dig bara uppmärksamma på att dom existerar.

Medicinen brukar vara:
- Sänk laddtrycket
- Förbättra kylningen av insugsluften mha en effektivare IC
- Modifiera förbränningsrummen för att slippa "hot-spots"

/Göran

nu förstår jag inte vilken sorts knacksensor du menar, du kanske tänker på en gammal modell med lysdioder i som blinkar eller lyser vid spikning.
I min Rs så funkar knacksensorn på de sättet att den ställer ner förtändningen om den visar spikningstendens.och på så sätt upphör spikningen!
Hörde att nån sa att påvolvo så sånker den laddtrycket! Men d e jag osäker på!

blinka blått om du vill rejsa!
_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
5 december 2007 · 365 Inlägg

TTTTT skrev:

Sharky skrev:
- Det är sannolikt inte soppapump såvida du inte har över 300Hkr eller ett helvetiskt soppatryck.
- Knacksensor tar inte bort spikningarna, dom gör dig bara uppmärksamma på att dom existerar.

Medicinen brukar vara:
- Sänk laddtrycket
- Förbättra kylningen av insugsluften mha en effektivare IC
- Modifiera förbränningsrummen för att slippa "hot-spots"

/Göran

nu förstår jag inte vilken sorts knacksensor du menar, du kanske tänker på en gammal modell med lysdioder i som blinkar eller lyser vid spikning.
I min Rs så funkar knacksensorn på de sättet att den ställer ner förtändningen om den visar spikningstendens.och på så sätt upphör spikningen!
Hörde att nån sa att påvolvo så sånker den laddtrycket! Men d e jag osäker på!

Det beror ju helt på styrsystemet. Om du inte har en knacksensor kan du inte montera dit en utan att byta styrsystem.

Utan gör som Sharky eller varför inte montera ditt ett annat sprut?

Senast redigerat av _TiNcO_ (5 december 2007)

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
Sharky
5 december 2007 · 10 287 Inlägg

Så gör den även på tex LH2.4 sprut på Volvo men det är en dålig medicin eftersom man backar tändningen fem grader vilket gör att man tappar rätt duktigt med effekt.
Att använda knacksensorn som reglersystem för tändläge på så primitiva sprut är inte en bra ide´.

/Göran

TTTTT skrev:
I min Rs så funkar knacksensorn på de sättet att den ställer ner förtändningen om den visar spikningstendens.och på så sätt upphör spikningen!
!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
bluelight turboabstinens
5 december 2007 · 442 Inlägg

Dumt att använda ne knacksensor som ställer fram tändningen för o slippa spikningar, bättre att fixa det som gör att den spikar som förmodligen inte är förtändningen.

ocertifierad klåpmekare
Sharky
6 december 2007 · 10 287 Inlägg

Bak.....

Från engelskans Advance = ställa fram = höja tändläge , respektive Retard = ställa tillbaka = sänka tändläget.

/Göran

bluelight skrev:
Dumt att använda ne knacksensor som ställer fram tändningen för o slippa spikningar, bättre att fixa det som gör att den spikar som förmodligen inte är förtändningen.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang