Honda Prelude trimning

J_H
6 december 2007 · 15 Inlägg

Har lite funderingar kring trimning av min Honda Prelude 2.0i (F20A). Är det någon som vet ungefär hur mycket original kolvar och stakar pallar för? Vad kan rekomenderas att göras, hade inte tänkt något jättebygge? Vad skulle vassare kamaxel, extraktorgrenrör samt 2,5" ferrita ge? It's Fun chip, är det något att ha?

Senast redigerat av J_H (6 december 2007)

svenb
6 december 2007 · 13 Inlägg

byt bil till en med turbo och en som inte driver på fel hjul ;D haha

Senast redigerat av svenb (6 december 2007)

Fahrer Företagsrepresentant
6 december 2007 · 24 Inlägg

Överladdning är det enda alternativet om man ser till kr/hk.

billy IT-Tekniker
6 december 2007 · 376 Inlägg

Kosta på en bra sänkning/väghållningssats så ska du se att det går att köra fort med den wink

Volvo V70 "Greyline" (1999)
J_H
7 december 2007 · 15 Inlägg

Ingen som har egen erfarenhet av Preluder?

bumpe Lastbilsmekaniker
7 december 2007 · 3 878 Inlägg

Ja du lär inte spräcka kolvar med sugmotoreffekt. Stakarna lär du inte heller förstöra såvida du inte varvar för mkt/bromsar av dem...

chrno RE-雨宮
8 december 2007 · 481 Inlägg

Jag har bara en sak att säga, JUN. Det är ditt svar!

RE-Amemiya Kitted FD3S
pr0ny
8 december 2007 · 99 Inlägg

Vad är du ute efter? vill du ha mycket mos som inte håller, bonnamecka du på en turbo och kör.

Men ska sakerna hålla så byt motor...

H22 alternativt H23(i sämsta fall) är det du ska ha i, du kan om jag inte minns fel använda din nuvarande växellåda, kabelmatta osv osv. ecu måste dock bytas.

Jun raceing gör inga delar till din motor så dom kan du nog glömma.

Att chippa en honda är rätt meningslöst om du inte mappar.

Men vill du bara trimma lite som ger lite mer så massera du lite lätt med bpu och en mappning på det, skulle säga att du med mkt tur kan hämta 15hkr mer än du har nu, kanske mer om du köper ett riktigt grenrör, jag tror dock inte att dom gör dom bra sakerna till din motor.

Att trimma en sugmotor är inte gratis, men till att börja med så är kunskap a och o. man kommer väldigt långt med körteknik.

chrno RE-雨宮
8 december 2007 · 481 Inlägg
RE-Amemiya Kitted FD3S
pr0ny
8 december 2007 · 99 Inlägg

Lilla hjärtat, det är inte en f20 som sitter i den bilen smile

Men tanken va god.

Senast redigerat av pr0ny (8 december 2007)

J_H
8 december 2007 · 15 Inlägg

Jag är inte så insatt i Hondas motorer men på skylten i motorrummet står det klart och tydligt F20A4, så jag vet inte vad du menar att jag har för motor?

pr0ny
8 december 2007 · 99 Inlägg

Jag menar att motorn du ska ha heter H22A alternativt H23A

Dessa motorer har lite olika effekt beroende vart dom kommer ifrån.

H22A utanför japan har alltid en följdsiffra tex H22A4, H22A8 osv, samma med H23A tex H23A2 H23A4

Varför vill du ha en annan motor då? jo, en F20 har om jag inte minns fel runt 140hkr, en H serie motor har ifrån 160(H23) till 220 (H22)

Hserien finns i olika utförande, den värsta sitter i accord Euro R och den har 220hkr original (väldigt svår motor att fåtag i så den kan du i stort glömma)

Vanligast och "lättast" att fåtag i är ju eu h22an, den har 185hkr orginal.

Men åter igen, för att trimma din nuvarande motor 45hkr så behöver du veta vad du håller på med och det kommer att kosta pengar.

En h22 kostar allt mellan 15tusen till 25 tusen typ.

Mao får du 45hkr till för säg runt 19 tusen då, det är väldigt mycket kräm för dom pengarna när vi snackar sugmotorer.

Men tillbax till min fråga, vad har du för avsikt?, är du berädd att lägga ner tiden och pengarna som det behövs för att göra ett motorswap?

Vill du som sagt bara ha lite mer (10-20hkr) så håll dig till att trimma den motorn du har nu, det är lättast.

chrno RE-雨宮
8 december 2007 · 481 Inlägg

Men han frågade inte hur man trimmar bilen med motorn han har, han frågade hur man trimmar en prelude! wink  Jag håller helt med om vad du säger för övrigt.

RE-Amemiya Kitted FD3S
pr0ny
8 december 2007 · 99 Inlägg

ja haha smile ska man ha en riktigt användbar motor så är jun kittning jävligt fint, inte gratis dock big_smile

Man får även lagom effekt, 270hkr med lsd på en framhjulsdriven bil är precis lagom, mer mos än så är rätt onödigt om man inte har chassi därefter. (som väldigt många med fwd och mycket mos saknar) hehe

Har man inte lsd då är det dessutom totalt meningslöst att ha mer mos än det om man inte bara vill åka rakt fram fort smile

Men vill man åka rakt fram fort då är inte en prelude änns i närheten rätt bil.

J_H
9 december 2007 · 15 Inlägg

Jag kan mycket väl tänka mig att byta till exempelvis H22 motorn, men det jag framförallt är ute efter är att bilen ska bli piggare men ändå pålitlig eftersom den ska användas som bruksbil, så jag är ju inte ute efter någon monstereffekt direkt.

pr0ny
9 december 2007 · 99 Inlägg

Då är helt klart Motorswap aktuellt, hondas motorer är skottsäkra typ smile dom är inte världens största motortillverkare för inget.

Det är inte jättesvårt att byta motor, men det är inte helt lätt heller.

Titta på filmen på min sida, det är en H22A.

J_H
10 december 2007 · 15 Inlägg

Ja, det känns som det bästa alternativet att byta, får kolla runt lite efter motorer.

pr0ny
10 december 2007 · 99 Inlägg

www.hondaklubben.com/forum

Regga dig, bli gärna medlem med för den delen smile

Mvh Ronny

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang