Nytt framsystem. Byte från mds fanatic till...Tips?

Audiman19
17 november 2005 · 11 Inlägg

Hej!
Har också gjort misstaget att köpa mds. Basarn ska man inte kasta skit på men deras framsystem är inte bra. Köpte iallafall ett tvåvägs fanatics 4" som jag inte är nöjd me.
   Jag funderar på att köpa ett par dls R4or för 1400:-. Jag undrar helt kort och konsist om det finns några mer prisvärda 4" i den prisklassen som jag ska lägga slantarna på istället?

OverBoosted AUTOBAHNRASER
17 november 2005 · 3 804 Inlägg

Audiman19 skrev:
Hej!
Har också gjort misstaget att köpa mds. Basarn ska man inte kasta skit på men deras framsystem är inte bra. Köpte iallafall ett tvåvägs fanatics 4" som jag inte är nöjd me.
   Jag funderar på att köpa ett par dls R4or för 1400:-. Jag undrar helt kort och konsist om det finns några mer prisvärda 4" i den prisklassen som jag ska lägga slantarna på istället?

Mds säger ju till och med själva att fanatic kitet e sämst varför köper man det då? du skulle ha köpt MDS Dynamic  direkt iställe så hade du fått ett bra ljud och kvalitet


Bmw osv..
sternviken
17 november 2005 · 81 Inlägg

Kan rekomendera CDT köpte ett par av deras "billigare" högtalare och dom låter riktigt bra. kostade ca 800:- för 4" coaxialer. dom har även dyrare högtalare som säkerligen låter ännu bättre. kika in på http://www.cdtaudio.com/ annars är säkert även de från DLS som du nämner ett mycket bra alternativ.

/Erik

Audiman19
17 november 2005 · 11 Inlägg

UseDubbelTurbo skrev:
Mds säger ju till och med själva att fanatic kitet e sämst varför köper man det då? du skulle ha köpt MDS Dynamic  direkt iställe så hade du fått ett bra ljud och kvalitet

Jag var inte så insatt i billjud då och killen på mds sa att det kommer bli en grym skillnad med detta mot orginal.= Det blev sämre än orginal. Den enda possitiva skillnaden var att man kunde spela högre.
   Men men...man ska inte skylla på någon annan. Fick ju faktiskt ett par 5.25 koixal på köpet. Detta för 999 spänn så det var väl inte världens största misstag.

Scratch
17 november 2005 · 719 Inlägg

Har inte hört fanatic 4" har själv ett par FD6 (kitsystemet) tycker det är mkt bra ljud för dom 600kr ja köpte det för. Ska du lägga ut lite mer pengar skulle jag köpa DLS.

Sen är det oxå en jätte skillnad på koaxialer och kitsystem så går inte riktigt att gämnföra.

live free, die young.
Izual
18 november 2005 · 4 571 Inlägg

Audiman19 skrev:

UseDubbelTurbo skrev:
Mds säger ju till och med själva att fanatic kitet e sämst varför köper man det då? du skulle ha köpt MDS Dynamic  direkt iställe så hade du fått ett bra ljud och kvalitet

Jag var inte så insatt i billjud då och killen på mds sa att det kommer bli en grym skillnad med detta mot orginal.= Det blev sämre än orginal. Den enda possitiva skillnaden var att man kunde spela högre.
   Men men...man ska inte skylla på någon annan. Fick ju faktiskt ett par 5.25 koixal på köpet. Detta för 999 spänn så det var väl inte världens största misstag.

anledningen att det blev sämre är kanske att dom inte får nog effekt, kör du direkt från stereon eller?

Audiman19
18 november 2005 · 11 Inlägg

Ja...jag kör direkt från min keenwood med mosfet 4x50 watt. Kan man inte lita på den effekten eller?

Izual
18 november 2005 · 4 571 Inlägg

Audiman19 skrev:
Ja...jag kör direkt från min keenwood med mosfet 4x50 watt. Kan man inte lita på den effekten eller?

det är ju inte 50 rms watt, du kan ju alltid prova om det låter bättre från ett steg, jag märkte ganska stor skillnad på mina gamla mds fanatic 5,25'or å sen kan man ju ställa/öka ljudet mer.

Janken Driver
18 november 2005 · 2 111 Inlägg

Izual skrev:

Audiman19 skrev:
Ja...jag kör direkt från min keenwood med mosfet 4x50 watt. Kan man inte lita på den effekten eller?

det är ju inte 50 rms watt, du kan ju alltid prova om det låter bättre från ett steg, jag märkte ganska stor skillnad på mina gamla mds fanatic 5,25'or å sen kan man ju ställa/öka ljudet mer.

Mina små fjuttiga MDS N-46 4X6" koaxial låter då hyfsat godkänt. Går att spela tillräckligt högt utan att ljudet blir sämre. Kör med steg på dem, låter mindre ansträngt som innan utan. min stereo ligger på "4*51W".. Men du bas ska du inte förvänta av 5.25or...för små.  Iaf enligt brl personalen.
Men när jag byter blir det nog till DD eller liknande i pris...ska lyssna runt lite innan.gör det du med!

Senast redigerat av Janken (18 november 2005)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
OverBoosted AUTOBAHNRASER
18 november 2005 · 3 804 Inlägg

Audiman19 skrev:

UseDubbelTurbo skrev:
Mds säger ju till och med själva att fanatic kitet e sämst varför köper man det då? du skulle ha köpt MDS Dynamic  direkt iställe så hade du fått ett bra ljud och kvalitet

Jag var inte så insatt i billjud då och killen på mds sa att det kommer bli en grym skillnad med detta mot orginal.= Det blev sämre än orginal. Den enda possitiva skillnaden var att man kunde spela högre.
   Men men...man ska inte skylla på någon annan. Fick ju faktiskt ett par 5.25 koixal på köpet. Detta för 999 spänn så det var väl inte världens största misstag.

det kan inte ha blivit sämmre i så fall måste du gjort en riktigt dålig instalation av dom nästan alla eftermarknads högtalare är bättre en orginal


Bmw osv..
OverBoosted AUTOBAHNRASER
18 november 2005 · 3 804 Inlägg

jag driver fan ett mina högtalaqre med enbart stereon och dom låter bra


Bmw osv..
Drönirettab
18 november 2005 · 21 761 Inlägg

Har inte hört DLS R4 men jag kikade på databladet hos nardik och bas/mellanelementet är väldigt trögdriven, 82dB, medan diskanten har 93dB i verkningsgrad.
Vet inte hur tröga andra märken är men det blir nog inte så högt ljud om du kör från stereon.

Men andra har byggt mer bilstereo än jag, de får komma med synpunkter.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang