Högt Dynamiskt omfång, eller
High
Dynamic
Range, innebär att bilden har ett högre dynamiskt omfång är kameran kan registrera med en exponering. Dvs, alla de som skapat spektakulära och i många fall riktigt fina bilder, genom att dra i reglage i Photoshop, Lightroom, eller något annat program, era bilder har fortfarande inte högre dynamik, bara annorlunda.
För att kunna skapa en bild med högre dynamiskt omfång, krävs alltså mera än en bild!
Man kan antingen fotografera landskap, bygnader, i princip vad som helst som är oföränderligt över den period det tar att ta alla kort som behövs. För detta krävs ett stadigt stativ, så kameran inte rör sig medans man ställer om exponeringen mellan bilderna.
Eller så kan man med moderna kameror ta en bild i RAW format och hemma, i datorn framkalla JPG bilder med olika exponering ur RAW bilden.
(Alla digital kameror tar bilderna i RAW, små som stora, billiga som dyra. Fast på billigare, eller äldre digital kameror har man inte möjlighet att lagra biden i sitt rå format, utan kameran gör om bilden till JPG direkt.)
I exemplet nedan, har jag tagit en RAW fil jag hade liggande, det är tyvär ingen bil i motivet, men det är ett belyst motiv, med en för mörk bakgrund. HDR kan fixa det.
Original bilden (översta bilden.) är konverterad till JPG och förminskad från 2592x3872px, till 600x900px.
Alla reglar stod på noll/neutral i CameraRAW vid converteringen.
Från original RAW bilden framkallade jag också en överexponerad bild, där den mörka bakgrunden blev "rätt", (exp +3.41) samt en under exponerad för högdagrarna i lyktans dörr och mitt på ljusstaken. (Exp -1.43)
För att åstadkomma HDR bilden (Den nedersta) öppnar jag alla tre i Photoshop (Elements 6.0) och placerar dem, mörk nederst, original i mitten och ljus överst.
Jag skapar två lager masker, en för översta (Ljusa) lagret och en för mitten (Org) lagret.
Nu ser jag den översta bilden, den överexponerade, där bakgrunden ser rätt ut, men lykta/stake är helt utbrända (Vita). Nu markerar jag lagermasken för det översta lagret, väljer lagom stor mjuk pensel, med svart färg och börjar maskera bort allt som är över exponerat.
Fram träder mittenlagrets perfekt exponerade lykta/stake.
När allt i översta lagret som är överexponerat är bort maskerat, har jag några ställen kvar men utbrända ställen, dörren i lyktan och lite på staken. För att bli av med det mesta av detta, markerar jag lagermasken för mitten lagret och åter igen, mjuk pensel (För att kanterna mellan mask och inte, inte skall bli skarpa/synliga) jag maskerar bort de ljusa dörr karmarna och lite på staken längst ner i mitten. (Då träder det undre underexponerade lagret fram där jag maskerar.) och voila, jag har en bild som ingen kamera under de förutsätningarna kunde tagit, eller som man säger... En HDR-bild.
Original bild konverterad från RAW till JPG. förminskad från 2592x3872px till 600x900px, för övrigt helt obehandlad, alla reglage stälda på noll/neutral i CameraRAW vid konvertering.
HDR basserad på tre olika exponeringar av original bilden.