Som sagt mina första 4 timmar i programmet men jag skall pröva det, tack för tipset...
Om du är genuint intresserad av bildbehandling, så går det en distans kurs från Jönköpings universitet en termin på en kvarts studier. moderskeppet.se skriver mera om det. Jag kom in till vårens kurs, fick antagnings resultatet från studera.nu igår. Största vinsten med att man kom in, är att nu kan jag köpa CS4 med student rabatt. Har ju kört med Elements 6 fram till nu.
Hittade en fantastisk bild på en Lamborghini Reventon. Den bilden ändrade jag ljusstyrkan på så det skulle motsvara tre olika exponeringar och dessa tre sammanställde jag i Dynamic Photo HDR 2.3.
Här en bild jag tog i höstas. Ingen riktig HDR, baseras på en exponering, men jag har manipulerat ljuset i Photoshop. Min favoritbild förra året. Skärpan blev klockren. Jag var ute på promenad och testade mitt nya objektiv.
Annars den korta versionen: 30 sekunder. 16mm. f/11. ISO 100.
"Flaresen" lämnade jag kvar, då jag ville hålla bilden "omanipulerad". Om det nu finns nått sådant kvar iom digital tekniken... Det jag gjort med bilden är vanlig mörkrums fix. Under exponerat vissa delar av bilden. För övrigt är inget dit lagt eller bort taget.
jag gillar att röken blir suddig av den långa slutartiden. kan du inte knäppa en liknande bild på en starkt trafikerad väg. skulle vara kul att se...
Kolla de vita ljusen till höger i bilden... Det är bilars strålkastare. Blir inte mycket mera traffikerat än när jag tog bilden. Skulle kunnat sikta mera till höger. Men bara ljus stråk hade inte gjort rn fin bild.
Hornet85: Solen är det absolut ljusaste vi har här i världen, så mitt förslag är att hålla den så ljus du bara kan även när du fotar den. So gogo, gör den vit och inte grå!
Hornet85: Solen är det absolut ljusaste vi har här i världen, så mitt förslag är att hålla den så ljus du bara kan även när du fotar den. So gogo, gör den vit och inte grå!
Det har du rätt i! ljusare bilder, annars blev dom fina!