4460
Sök

Ställa dieselpump på peugeot 205 -84 hur?

leo_m83
10 december 2007
Trådstartare
hallå!

Jag har lite problem med mitt peugeot  205 diesel från -84 motor xud 7. Det är så att jag bytte kamrem på den för ca 1 månadg sedan och sedan dess har bilen blivit slö och börjat dra mer soppa. Så jag tänkte att det är kanske dieselpumpen som behöver ställas rätt.

Och nu till frågan, hur ställer man en diesel pump på sånna? Är det någon skruv att skruva eller måste man vrida på den ?

SKulle vara väldigt tacksam ifall ni kunde hjälpa, jag vet att det finns en del kunniga här på forumet, varför jag skriver här smile

tackar så länge

376 Inlägg
10 december 2007
Jag antar att du inte fick dit remmen rätt. För Diselpumpen drivs väl av samma rem? Pumparna är grymt kinkiga på inställningen.

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

leo_m83
10 december 2007
Trådstartare
det kan vara det men vi var två när vi satte ditt den och vi är 100% på att vi inte kunnat sätta den fel. Finns det något sätt att ställa pumpen så att man slipper ta loss hela kamremen på bilen?

376 Inlägg
10 december 2007
Hmm, märkligt. Men jag litar på vad du säger. Men det skall finnas en ställskruv (en plomberad sådan) på pumpen. Iaf på Mors gamla 605:a. Ska sitta på pumpen bakrakant. (sett från remskivan)

leo_m83
10 december 2007
Trådstartare
man stället altså om soppa pumpen med hjälp av skruven eller?

376 Inlägg
10 december 2007
Men det är inget man brukar göra precis. Tror ändå at tdet har något med inställningen att göra jag efetrsom den fungerade bra före kamremsbytet. Hur var inställningen på pumpen? Låstes den med en tapp eller?

leo_m83
10 december 2007
Trådstartare
vi markerad alla hjul innan vi tog isär remmen. sedan bytte vi remen och placerade alla kuggar på samma ställning som förut innan vi satte ditt nya remen. fanns väl inga andra sätt att göra det eller?

376 Inlägg
10 december 2007
Kan tyvärr itne säga hur det är opå dem där maskinerna. Men Är det möjligt att hjulet har ändrat sin position då kamremmen sträcktes?

leo_m83
10 december 2007
Trådstartare
vi höjde aldrig bilen. Utan vi bytte kamremen direkt på plats , till och med en av däcken av. SÅ att bilen kunde inte ha rört på sig.  Men tror du inte att man kan ställa om pumpen genom att vrida på den ? täntke mer som när man vrider på tändfördelaren på en vanlig bensinare för att ändra tänd-ställningen...

376 Inlägg
10 december 2007
Alltså jag menade Remhjulet till pumpen tongue Nj, det kan man inte göra. Det enda du kan ställa (utifrån) är bränslemängden. Själva inställningen görs med pumpensremskiva. Jag tror att skivan har ändrat läge då kamremmen sträcktes. otroligt känsligt på dieslar.

leo_m83
10 december 2007
Trådstartare
mm, visst är de det. Jag vet att det fanns en sån grej på en gammal toyota där man kunde ställa pumpen genom att vrida på pumpen. tänkte ifall det var likadant på pegeot....men men smile

376 Inlägg
10 december 2007
Frågar man ingenting så får man ju ingenting veta smile Du får ta å kolla remmens inställning nån dag

leo_m83
10 december 2007
Trådstartare
jag får nästan göra det. tack för tipset jorsten big_smile

376 Inlägg
10 december 2007
Ingen fara. bara kul å tjöta lite big_smile

leo_m83
10 december 2007
Trådstartare
smile

3 235 Inlägg
10 december 2007
Pumpens drev skall egentligen låsas med en pinne (hål i drevet och i plåten bakom, så att inställningen inte ändras.) Kan ju vara så att drevet hamnade ett hack fel när remmen sträcktes. Kamaxeln ska också låsas fast i ett läge ,(med då måste man ju plocka ner ventilkåpan...)och vevaxeln position får man ju kontrollera genom hålet till svänghjulet, så att märken stämmer överens med varandra.
Finns det möjlighet för att du ställde kamaxeln fel?

Plåcka ner kamremskåpan och se till att märken på svänghjulet står mot varandra, kontrollera sedan ifall de märken du gjorde på pumpen och kamaxeldrevet stämmer.

Sök