6077
Sök

vanligt simpelt bonntrimm i en 740 gle aut?

257 Inlägg
11 december 2007
Trådstartare
jo jag har en 740 gle aut 88. det är en b230e motor. aut. funderar på vad man kan göra för att få upp prestandan typ märkvärt utan att skruva isär motorn eller köpa grejer för tusenlappar. ifall det finns några inställnigar eller något man kan svetsa ihop hemma typ avgassystem. isf vart kan man  få tag på ritningar. jag har även förstått att det inte sitter något vanligt svängghjul på en aut så finns det nåt man kan göra motsvarande att lätta svänghjulet?

alla idéer välkomna.
tack på förhand

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

Körv
3 535 Inlägg
11 december 2007
Små barn ska sova nu!!

Truckdriving Man

257 Inlägg
11 december 2007
Trådstartare
decib3L skrev:
Små barn ska sova nu!!

varför är du vaken då tongue

Körv
3 535 Inlägg
11 december 2007
Beaverus skrev:
decib3L skrev:
Små barn ska sova nu!!

Ouch, där tog du mig tongue

Truckdriving Man

257 Inlägg
11 december 2007
Trådstartare
jupp. vet jag väl tongue

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
11 december 2007
Finns inga genvägar eller billiga sätt när det gäller B230, i alla fall när det gäller sugmotor. Speciellt inte om man inte är beredd att skruva isär motorn. Turbokonvertera på egen hand, men det är nog jobbigt att få det att lira med sprutet.

Ökad volym, vassare kamaxel och häftigare topplock samt fina förgasare är det som gäller.

VX3-kamaxel, portad och planad 531-topp samt marinvev (ger 2.5L volym) och Weber 45/48:or verkar vara poppis. Kan inget om sprut, har ingen aning hur lång org. sprut räcker.
Allt ovan kostar skjortan smile

Eller, sök upp en skrotad 740Tic, sno allt i motorväg och hiva ner i din bil.

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

257 Inlägg
11 december 2007
Trådstartare
jo turbokonverteringen borde inte vara några större problem då jag redan har elektriska pumpar till insprutningen. men har vet du något om avgassystem? kan fixa billiga rör och svets har/kan jag tongue

turboabstinens
442 Inlägg
1 februari 2008
Improvisera lite, kolla runt på lite olika volvotrimsidor hur dom har utformat rören och olika projekttrådar. Gör ett shysst grenrör sen 2,5" hela vägen med en dämpare på så har du ju ett helt ok avgassystem.

ocertifierad klåpmekare

257 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
Hur många dämpare och storlek på den/dom kan jag behöva för att få den igenom besiktningen?

Kung
191 Inlägg
4 februari 2008
Beaverus skrev:
Hur många dämpare och storlek på den/dom kan jag behöva för att få den igenom besiktningen?

det beror helt på vad besiktningsmannen är på för humör, du kan komma igenom med raka rör bara du har rätt avgasvärden.. dock kommer nog inte farbror blå tycka om det och ge dig böter för störande av frid eller nått va det nu heter..

257 Inlägg
4 februari 2008
Trådstartare
ok. så säg raka rör plus japs med insats. tjuter som fan men det går igenom besiktning och får lagomt motstånd enligt vad jag har förstått? eller är japsdämpare skit? får tag på nya för typ ingenting.

Bärs!
3 456 Inlägg
4 februari 2008
decib3L skrev:
Beaverus skrev:
decib3L skrev:
Små barn ska sova nu!!

Ouch, där tog du mig tongue

lol

Garaget.org peakade 2008.

1 741 Inlägg
4 februari 2008
Jag tycker du ska kolla in denna sidan...
Enkelt att plocka bort inför bes och ökar garanterat prestandan relativt billigt!

http://skogenracing.editboard.com/tekni … ar-t28.htm

Det där är bonntrimmning i min bedömning. big_smile men är sjukt sugen att göra det själv med nån vinterbil big_smile
Senast redigerat av tecman (4 februari 2008)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

1 798 Inlägg
4 februari 2008
Borja me o byt till manuel automat pa en 740 ar ju slott sa in i helvete/ eller kopa en tic eller annan bil med mer prestanda ar nog enklare men du gor som du vill.
Senast redigerat av fredde85 (4 februari 2008)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

257 Inlägg
4 februari 2008
Trådstartare
just det att det är så behagligt med aut. plus att man får ett konstant drag så man slipper tappa acclerationen pga växling gör att jag vill behålla den här lådan.

ang turbokonvertering så undrar jag lite hur det går då jag har en sån där jobbig mekanisk insprutning med en jobbig vipparm som talar om hur mycket soppa han ska få. kommer inte den armen blåsas upp så han pumpar max helt då?

Vw trimmare
2 995 Inlägg
4 februari 2008
mitt tips: Forget about it...skaffa dig kunskap om hur motorer funkar först läs sharkys tråd...

257 Inlägg
4 februari 2008
Trådstartare
MeloveGolf skrev:
mitt tips: Forget about it...skaffa dig kunskap om hur motorer funkar först läs sharkys tråd...

har redan läst den så många ggr. och jag ser ju att det finns lite man kan göra. och tanken slog ju mig att detkasnke finns några häst vilandes men dom är bortstrypta pga miljökrav eller nåt. tänkte om det finns något simpelt sätt att sparka liv i dom.

Sök