3994
Sök

slutet kylsystem - utjämna trycket?

3 235 Inlägg
12 december 2007
Trådstartare
Hej,

pga dålig kylare på min gamla diesel-golf 94 borrade jag ett litet hål i locket till påfylningskärlet för att jämna ut trycket i det slutna systemet. Efter det försvann läckaget och problemet var löst. Men de gamla dieslarna går ju i alla situationer, tom med metallspån i cylindrarna...,
  jag undrar: påverkar det funktionen på kylsystemet om man tar bort övertrycket på en modern bil, bensinare: VW golf 99 1,4i?
Eller måste vattenpumpen ha tryck i systemet för att fungera tillfredställande?

Har inget läckage nu, bara nyfiken. Tack!

945 Inlägg
12 december 2007
bla annat så höjer ett slutet system kokpunkten.antar att ditt kyl är ganska så ruttet om det strilade ur det, då kyler det ju åxå sämre.
dessutom så är ju systemet gjort för att vara hermetiskt. Du har ju inte lagat systemet utan pajat det genom att göra ytterliager ett hål i det.
Om nån annan läser den här tråden, så skit i dom här bonnmecks trixen,prova att täta kylet, eller köp ett nytt eller beggat.

blinka blått om du vill rejsa!

3 235 Inlägg
12 december 2007
Trådstartare
Tack för tipset!

Jag märkte ingen skillnad på den gamla golfen, men dieslar går ju sällan varma.
Ja, kylaren var rätt kass och droppade en del vatten, men efter att jag borrat hål i locket försvann ju läckaget. Det var det enklaste jag kunde komma på, betydligt billigare och enklare än att byta kylaren...Men den gamla bilen levde ju ändå sina sista dagar, så...

Sök