1647
Sök

Volvo rödblock: skillnaden mellan B230F blocket och B230FT

122 Inlägg
13 december 2007
Trådstartare
#1
Hej någon som vet skillnaden mellan B230F blocket och B230FT blocket? Det jag menar är med kolvar och kolvringar och allt sånt. Kompressionsskillnad?


3 Inlägg
13 december 2007
#2
Det är komp sänkta kolvar och tunnare stakar på FT, kolvringar vet ja ej men bör vara samma!

10 287 Inlägg
13 december 2007
#3
"Tunnare stakar"?? På turbon??

Och kolvringar skiljer (så vitt jag vet). Kolvringar till turbomotorer är gjorda i annan , hårdare, material.

/Göran

742pickup skrev:
Det är komp sänkta kolvar och tunnare stakar på FT, kolvringar vet ja ej men bör vara samma!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

486 Inlägg
13 december 2007
#4
Sharky skrev:
Och kolvringar skiljer (så vitt jag vet). Kolvringar till turbomotorer är gjorda i annan , hårdare, material.

/Göran

Jag beställde ringar från KG trimning häromdagen och dom har bara en typ av ringar till alla B230. Men det e ju inte säkert att det e samma från fabrik.

Övriga skillnader: Inget hål för oljeretur, inget uttag för olja till turbon, högre komp i F motorn som sagt.

Skulle tro att vevstakarna e likadana om det e samma årsmodell.

// Tomas

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

122 Inlägg
13 december 2007
Trådstartare
#5
Okej kanske ingen mening o börja bygga på ett F-block då. Hade en kompis som hade ett fint liggandes. För lyfte toppen på min o bytte den.. Riktigt feta vändkanter va det! Knappt nån mening att horna upp heller tyvärr:/



Sök