3567
Sök

Hjälp med att turbokonvertera b21a

8 Inlägg
16 december 2007
Trådstartare
Hej jag har en volvo 240 med b21a i som ja tänkte turbokonvertera. Många säger vell byt motor istället eller köp en färdig turbobil men detta är endast ett roligt projekt på en isbil, så går den bara 20mil så är de skitsamma. I alla fall... Funderar på hur jag ska göra för att få olja till turbon nån som kan förklara lite utförligt inte bara typ "de behövs ett hål i blocket". Returen är vell i princip ett hål i tråget och sen svetsa på nåt rör som man kan sätta slangen på så oljan kan rinna tillbaks, Sen undrar jag om de går överhuvudtaget att konvertera till turbo med en vanlig förgasare. Såg att nån hade skrivit i en annan tråd att man kunde slipa ner nålen så den blev kortare och vassare och sedan lägga igen hålen för choke, funkar det? Tror inte jag har lust att göra om till insprut, för vad jag har hört är de en hel del jobb. Sedan hade nån skrivit att man kan lägga dit en tjockare topp packning för att sänka komp? Svarva kolvar har ja inte heller lust med de är för mkt jobb och inte värt på den här bilen.

645 Inlägg
16 december 2007
Oljetillförsel via ett t-kors vid oljetrycksgivaren... och svetsa i tråget för oljeretur har du ju rätt i.
Och jag du kan trycktäta en förgasare, http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=6249 där är en utförlig guide hur du går tillväga med det.
Som kompsänkning går det att köra med dubbla topplockspackningar.

//Marcus Saari

8 Inlägg
16 december 2007
Trådstartare
Tack:)

905 Inlägg
16 december 2007

246 Inlägg
16 december 2007
Varför krångla till det.
Det finns redan en turbo motor att använda..
Tror det blir billigast o effektivast o använda b230f ..
Men visst kan man turbokonvertera en b18 men till vilket pris o effekt??

Sök