Rojpen skrev:
Sen det att du bor 2.3km från masten och bara kan få 12mbit istället för 24mbit är bara bullshit kan jag säga.. dom är helt enkelt för snåla och vill käna pengar. tror gränes ligger runt 3-4km innan hastigheten ska sjunka... är helt 100 på detta men för mig att jag läst detta nånstans.. men ändå tappa 12mbit på 2.3km.. jojo sen så levde jesus med eller:D
Det beror på vilket företag som levererar uppkopplingen.
Gäller det ADSL så försämras hastigheten beroende på avståndet till telefonstationen.
Sen hur mycket på vilka avstånd är som sagt väldigt olika.
0,5Mbit är enda "standardhastigheten" du kan leverera på i princip vilket avstånd som helst.
Någonstans runt 5km ligger gränsen, men oftast har man ju kortare än så till nästa telefonstation så det spelar inte så stor roll.
Att en ISP är snåla när dom "lovat" upp till 24Mbit och bara levererar 12 stämmer inte alltid riktigt.
Oftast finns bandbredd så det räcker och blir över i linorna. Oftast beror hastighetsförsämringen på något annat.
Dåliga kopparpar är ett exempel.
Avstånd ett annat.
Även tekniken i telefonstationen spelar roll. Det är inte alla stationer som är utbyggda med stöd för VDSL eller med en Annex M-standard. Många är föråldrade skåp som sett sina bästa dagar. Anledningen till att de inte uppgraderas kanske kan ses som snål, men sen är det ju inte direkt en hundralapp eller två som dessa DSLAM'ar (enheten i telefonstationen som leverar bredband till hushållen) kostar.
Sen..
Du är helt 100 på det för att du har för dig att du läste det någonstans?
Låter ju riktigt trovärdigt.
TILLÄGG:
Får be om ursäkt för lite fackspråk och teknisk mumbo-jumbo. Blev lite uppspelt