3488
Sök

Era internet och hastigheten

Fotograf
1 319 Inlägg
17 december 2007
Sushikocken skrev:
minns ni 56k modemet på den tiden var det inge klag för att det tog 30min att ladda ned en mp3

hehe så sant så. sen bröt det titt som tätt och alla möjliga problem med det:) sen det roliga ljudet då det ringde upp big_smile

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
17 december 2007
fredda_king skrev:
Sushikocken skrev:
minns ni 56k modemet på den tiden var det inge klag för att det tog 30min att ladda ned en mp3

hehe så sant så. sen bröt det titt som tätt och alla möjliga problem med det:)

Efter att ha jobbat som Internet-support i över ett år kan jag säga att det gamla uppringda internetet är otroligt felsäkert jämfört med bredband i allmänhet.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

7 100 Inlägg
17 december 2007
Sushikocken skrev:

du,de går snabbare än vårat j_vla sk_t internet madmad

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Hmm.
17 december 2007
8mbit/s ner, snittar 6.9mbit/s ner.

upp vet jag inte. pris. vet jag inte heller tongue ^^

Medlme
47 Inlägg
17 december 2007
100mbit/s upp och ner, får ut ca 45-50mbit/s.
Betalar inget då internet ingår i hyran.
Senast redigerat av bape (17 december 2007)

285 Inlägg
17 december 2007
Rojpen skrev:
har 100/10 fiber och ligger på ca 80-90 ner och har som max legat i 15-16 upp..

Sen det att du bor 2.3km från masten och bara kan få 12mbit istället för 24mbit är bara bullshit kan jag säga.. dom är helt enkelt för snåla och vill käna pengar. tror gränes ligger runt 3-4km innan hastigheten ska sjunka... är INTE helt  100 på detta men för mig att jag läst detta nånstans.. men ändå tappa 12mbit på 2.3km.. jojo sen så levde jesus med eller:D

EDIT: fixade så det blev rätt.. missade ett ord "((Inte))"

kan säga direkt att du har fel där faktisk, hastigheten sjunker redan efter ca 1500 meter,

Dessa sifror är med under idialiska förhållanden.
http://www.ahusonline.com/images/speed.png

Jag har en liten annan variant av dessa för att få lite mer speed ut med så jag har  för att vara exakt just nu. 2687/16972kbps

Net@once   faktiskt varit tokstabilt sen jag skaffade det för över ett halvår sedan.

en satans jävla Volvo.

285 Inlägg
17 december 2007
John87 skrev:
fredda_king skrev:
Sushikocken skrev:

Efter att ha jobbat som Internet-support i över ett år kan jag säga att det gamla uppringda internetet är otroligt felsäkert jämfört med bredband i allmänhet.

hmm hur resonerar du då ?  låter som det bolaget du jobbat på haft groteskt stabil modempol i samband med dåligt bredbandsnät.

chrno skrev:
Det som är sjukt är att saker som inte är full duplex får kallas för bredband.
Sverige är ett U-land när det gäller kommunikation.

Vi inför det "nya" digitaltv systemet som redan är 15år gammalt istället för att gå direkt på HDtv.

Vi ger "bredband" åt alla, som egentligen får smalband. Som blir smalare å smalare ju mer vi skickar. VDSL skulle MINST vara standard. Och att det inte lagstadgat lägs in fiber i varje nybyggt hus är synd och skam.

Blir fundersam på hur du menar med tanke på att vi ligger i top i utbyggnaden av bredband & ligger sjukligt billigt.

ta bara en tripp över till danmark & skaffa en 2Mbps lina för det 4 dubbla av vad våran 24 kostar.
full duplex= att kommunikation kan gå åt båda håll samtidigt. inte att hastigheten är lika hög åt båda håll.
så vill påstå att du vänt på det hela då sverige är värdsledande land när det gäller kommunikation. många systen som du säger kan vara gamla och att man inte använder dom är ju inget konstigt, så är det ju vaddet än gäller. bilar mm med. handlar om kostnad & funktion med.  Nytt & fränt kan nog många tycka är roligt, men troligen inte om det funkar 50% av tiden & är 20 ggr så dyrt som den fungerande varianten som är något sämre.
Senast redigerat av Ravestream (17 december 2007)

en satans jävla Volvo.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
17 december 2007
Ravestream skrev:
John87 skrev:
fredda_king skrev:

hmm hur resonerar du då ?  låter som det bolaget du jobbat på haft groteskt stabil modempol i samband med dåligt bredbandsnät.

Det är mindre som kan gå fel helt enkelt.
Jämför, hur ofta går den fasta telefonen ner jämfört med bredbandet?
Inte alls lika ofta antagligen om du inte tränar hamstrar till att gnaga på kopparledningar.

285 Inlägg
17 december 2007
John87 skrev:
Ravestream skrev:
John87 skrev:

Det är mindre som kan gå fel helt enkelt.
Jämför, hur ofta går den fasta telefonen ner jämfört med bredbandet?
Inte alls lika ofta antagligen om du inte tränar hamstrar till att gnaga på kopparledningar.

så min adsl som går via samma ledningar som telefonin har fler felkällor än en modemanslutning ?

om man ska förenkla det väldigt så är ju båda uppbyggda på samma sätt.

server-modemutrustning på axe-koppartråd-modem hos mig-dator
server-ADSLmodemutrustning på axe-koppartråd-adslmodem hos mig-dator
(som sagt väldigt förenklat)
visst blir det avbrott i alla anslutningar, men då jag haft flatrate abbonemang även på gamla modemtiden så vet jag att det  går ner oftare än tex en adsl lina.

att jämnför bredbandet med telefonen är fel då bara telefoni har mindre felkällor än om du använder linan till att surfa via modem.
axe-station-lina-din telefon   samt att i telefonen så är det inte hela värlfen om nått någon mindre störning kommer in då du inte märker av den alls eller bara som nått litet knäpp elelr knaster, då ett vanligt telefonmodem istället bryter anslutningen.
Senast redigerat av Ravestream (17 december 2007)

en satans jävla Volvo.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
17 december 2007
John87 skrev:
Mortalis skrev:
Har 12mbit ner 9mbit upp, faktiskt hastighet ca 11mbit ner 8mbit upp (som vanligt alltså), BBB VDSL, full duplex

Full duplex spelar väldigt liten roll när man har dom här mindre hastigheterna.

Men sen är ju VDSL lite flashigare än ADSL smile

Full duplex spelar rätt stor roll för vad jag använder Internet till iaf tongue

4 554 Inlägg
17 december 2007
danhild skrev:
Jag har BBB 100 mbps och ligger mellan 55 och 60 mbps påde upp och ner.
Dock är det bara den högsta hastigheten de lovar, inget annat.

samma här och de duger gott för mig

1 833 Inlägg
17 december 2007
BBB 20/3 Får ute ungefär 12/2
Skall satsa på Comhem istället.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

1 754 Inlägg
17 december 2007
Har 8, fick precis ut 2.5.

Jag tankar just nu så,....

Brukar ligga runt 5

Jag kan inget om allt.

freak
23 Inlägg
28 december 2007
B2 fiber 100/10 får ut 97/90 typ

...
227 Inlägg
28 december 2007
Telia: 24/2.5

DL brukar ligga runt 2MB/s (teorimax = 3MB/s)
UL brukar ligga runt 250KB/s (teorimax = 256KB/s)

Så jag vet inte vart telia trollade bort den där 1MB/s'en men jag är nöjd iaf smile

Självklart är inte dessa hastigheter samtidigt då det är halvduplex =/

Bilar får gärna vara snyggt stylade, ha massor med ljud och flashig lack.
Men finns det inget under huven så är det ju ingen bil utan en flashig multimedia kontainer på hjul...

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
28 december 2007
klinder skrev:
Telia: 24/2.5

DL brukar ligga runt 2MB/s (teorimax = 3MB/s)
UL brukar ligga runt 250KB/s (teorimax = 256KB/s)

Så jag vet inte vart telia trollade bort den där 1MB/s'en men jag är nöjd iaf smile

Självklart är inte dessa hastigheter samtidigt då det är halvduplex =/

Är det DSL du har?
Avståndet till stationen har isf betydelse.

Fast, om du tankar runt 2MB/s så har du inget att klaga på direkt.

RE-雨宮
481 Inlägg
28 december 2007
Ravestream skrev:
kan säga direkt att du har fel där faktisk, hastigheten sjunker redan efter ca 1500 meter,

Dessa sifror är med under idialiska förhållanden.
http://www.ahusonline.com/images/speed.png

Jag har en liten annan variant av dessa för att få lite mer speed ut med så jag har  för att vara exakt just nu. 2687/16972kbps

Net@once   faktiskt varit tokstabilt sen jag skaffade det för över ett halvår sedan.

Men din graf säger ju att det optimala är att bo 11000 meter från sationen! Är det inte lite svårt att pricka in exakt 11000 meter för kommer man längre eller kortare så hamnar man ju på obefintlig hastighet. big_smile

RE-Amemiya Kitted FD3S

116 Inlägg
28 december 2007
för tillfället 8mbit glocal, det funkar smile. Det är hos pappa, hos mamma har jag snart LuNet 100/100mbit fiber = steeekhett! big_smile
Senast redigerat av j4nn3 (28 december 2007)

Markolainen
28 december 2007
Har Riksnet (något som bara finns i norr tydligen)
Har 10mbit och fick ~9.5 i tptest. Så jag e nöjd iaf:)

2 911 Inlägg
28 december 2007
Betalar för 24, peakar 16mbps utan belastning.

Tankar så sällan att det duger gott för mig.

Sök