6224
Sök

Tja, tänkte sätta kompressor på saab 9-3 Aero

Lastbilschaufför
196 Inlägg
17 december 2007
Trådstartare
Tjena alla, jag satt här o tänkte på om man kan sätta kompresso på en saab 9-3 Aero?? Nått spec man måste göra för att de ska bli bra, byta ut saker i motorn eller det är bara att smälla i en kompressor??

Tacksam för svar!!
MVH

246 Inlägg
17 december 2007
Varför krångla till det??
Är den inte begåvad med en turbo bara o uppgradera...

Lastbilschaufför
196 Inlägg
17 december 2007
Trådstartare
speedshop skrev:
Varför krångla till det??
Är den inte begåvad med en turbo bara o uppgradera...

Jaja de e snat ju men, jag vet inte...satt o kollade kompressor bmwn här den låter coolt som fan...men bara en tanke jag hade som flög igenom huvudet

246 Inlägg
17 december 2007
Joo men en vinande turbo är rätt upphetsat också..
Fast jag håller med dig fränt med kompressor..

Meister
6 763 Inlägg
17 december 2007
Den lär ju ha lågt komp från början så du lär ju itne behöva göra någe åt det. Sen skulle jag tippa på att resten ska palla effekten om du nu inte ska ha massor med effekt. Men de där med moderna bilar är krångligt med datorer och annat shit.. Men klart att du ska åka med kompressor. Klart fränare än turbo

.......
2 655 Inlägg
17 december 2007
jämför man dom 2 så är ju turbo löjligt tongue. kompressor e mannliga grejer de. kör på den, de ska ja göra big_smile...

246 Inlägg
17 december 2007
Jo det kan jag hålla med om därför kör jag turbo..

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
17 december 2007
Lite OT men jag har länge haft en dröm om att bygga om en 9000 med just kompressormatning big_smile

Snacka om unikt tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

.......
2 655 Inlägg
17 december 2007
speedshop skrev:
Jo det kan jag hålla med om därför kör jag turbo..

haha klockrent tongue. nä men turbo ljud å pys VS kompressor tjut så vinner e ju kompressor tjut överlägset enligt mej, ryser i hela kroppen då de kommer en kompressor bil å tjuter men turbo bilar e så vanligt ju att man orkar knappt vända sej om längre då man hör en bil gasa å pysa tongue...

Lastbilschaufför
196 Inlägg
17 december 2007
Trådstartare
camaro67 skrev:
Den lär ju ha lågt komp från början så du lär ju itne behöva göra någe åt det. Sen skulle jag tippa på att resten ska palla effekten om du nu inte ska ha massor med effekt. Men de där med moderna bilar är krångligt med datorer och annat shit.. Men klart att du ska åka med kompressor. Klart fränare än turbo

Hehe jo de e ju de big_smile fan asså skit sugen nu big_smile

Proffa
282 Inlägg
17 december 2007
Skippa ombyggnaden och köp en bil med kompressor eller en som är lättare att byggas om. En Saab skall ha turbo..så de så! tongue

Lastbilschaufför
196 Inlägg
17 december 2007
Trådstartare
thePaavo skrev:
Skippa ombyggnaden och köp en bil med kompressor eller en som är lättare att byggas om. En Saab skall ha turbo..så de så! tongue

Visst igentligen ska saab ha turbo men tänk så coolt de e me kompressor i en saab...de e udda wink därför jag vill ha de

Meister
6 763 Inlägg
17 december 2007
thePaavo skrev:

Det är väll bara merca som åker med kompressor? Jag anser att en Aero är en bra bil att köra kompressor på i och med att motorn är byggd för överladdning redan från fabrik. Bygg bygg bygg!!! Sen kan du lägga upp en film så vi får höra lite kompressorvin big_smile

Evolution Garage
1 299 Inlägg
17 december 2007
grym idé! Tror inte du tjänar något effektmässigt, men riktigt unikt! kör på de!

Sky´s the limit...

9 108 Inlägg
17 december 2007
Varför krångla till det, på en så modern bil blir det ett rent helvete. Tänk dessutom på kostnaden, man får ge över 20.000 bara för kompressorn och sedan kostar mappning antagligen över 10.000. Sedan är det sjukt mycket kringdelar som ska dit! Har själv kompressormatat min bil så jag har lite erfarenhet, dock fanns det ett färdigt kitt till den. Du kan glömma att det finns det till 9-3. "Bara att smälla dit" stämmer knappast.

Lägg 30.000 på trim till din Turbo så får du fan så mycket mer effekt och till en promille av arbetet. Det finns en anledning till att det inte gjorts förr liksom och det är för att det inte är värt det.

Men visst är kompressor lite coolare, men köp en annan bil då! BMW förslagsvis då.

.......
2 655 Inlägg
17 december 2007
Rushman skrev:
grym idé! Tror inte du tjänar något effektmässigt, men riktigt unikt! kör på de!

ååjodå big_smile. man får bättre vrid av en kompressor, sen så laddar den ju redan från noll så man känar en hel del. sen kan man ju ändra hjulet på kompressorn för å få den att gå som man vill. typ som att dreva en moppe tongue. men din bil lär väl va som min kanske, ja kommer ju köpa en såndär kompressor i 15-20000kr klassen för att man ska kunna pressa ur bra me effekt. finns ju begagnade för runt 10tusen också (som tex den ja har som avatar) men då bör man ju renovera me nya backboxar å annat då man inte riktigt vet hur den e behandlad tidigare åså...
Senast redigerat av beemern (17 december 2007)

Meister
6 763 Inlägg
17 december 2007
MilleN skrev:
Varför krångla till det, på en så modern bil blir det ett rent helvete. Tänk dessutom på kostnaden, man får ge över 20.000 bara för kompressorn och sedan kostar mappning antagligen över 10.000. Sedan är det sjukt mycket kringdelar som ska dit! Har själv kompressormatat min bil så jag har lite erfarenhet, dock fanns det ett färdigt kitt till den. Du kan glömma att det finns det till 9-3. "Bara att smälla dit" stämmer knappast.

Lägg 30.000 på trim till din Turbo så får du fan så mycket mer effekt och till en promille av arbetet. Det finns en anledning till att det inte gjorts förr liksom och det är för att det inte är värt det.

Men visst är kompressor lite coolare, men köp en annan bil då! BMW förslagsvis då.

Va inte så negativ nu. Klart han ska mata med kompressor. Det blir ju lite unikt. big_smile

2 164 Inlägg
18 december 2007
Ska han överhuvud taget lyckas är de mycket som behövs göras. Dels att få utrymme för kompressorn vilket inte är de lättaste och sen få de att lira bra med bilens motorstyrnings system vilket inte är de lättaste och då blir de lättare med eftermaknads sprut och då blir de helt andra pengar.
Sen på grund av hur hela bilens el system är uppbygt så skulle jag ta en bil av lite äldre årsmodell om de ska funka och inte kosta för mycket.
Helst en med T5 motorn skulle underlätta betydligt.
Men den skulle inte gå bättre än en med turbo. De tvivlar jag starkt på. Med tanke på hur bra de går att få dom bilarna att gå med samma summa som du måste lägga ner för de ska funka.

MVH

F

406 Inlägg
18 december 2007
Fredrik-79 skrev:
Ska han överhuvud taget lyckas är de mycket som behövs göras. Dels att få utrymme för kompressorn vilket inte är de lättaste och sen få de att lira bra med bilens motorstyrnings system vilket inte är de lättaste och då blir de lättare med eftermaknads sprut och då blir de helt andra pengar.
Sen på grund av hur hela bilens el system är uppbygt så skulle jag ta en bil av lite äldre årsmodell om de ska funka och inte kosta för mycket.
Helst en med T5 motorn skulle underlätta betydligt.
Men den skulle inte gå bättre än en med turbo. De tvivlar jag starkt på. Med tanke på hur bra de går att få dom bilarna att gå med samma summa som du måste lägga ner för de ska funka.

MVH

F

stämmer nog, har själv T5 och skulle tro fan att det skulle gå, men om man kör med både turbo och kompressor borde gå, då kompressorn har ett stabilt grundtryck tills det att turbon får upp sitt laddtryck,

:DPlattan i mattan:D

9 108 Inlägg
18 december 2007
camaro67 skrev:
Va inte så negativ nu. Klart han ska mata med kompressor. Det blir ju lite unikt. big_smile

Var lite realistisk nu istället. Hur ska man göra med besiktning? Bilen är helbilsgodkänd. Ta ett andetag och inse att det är ett meningslöst förslag när bilen redan har turbo som med enkla medel kan ge mer effekt än vad en kompressor kan göra.

Jag vill se dig påbörja ett sådant projekt på en bil från 2000. tongue

Sök