6999
Sök

topplocksmoment

Rapidoz
688 Inlägg
18 december 2007
Trådstartare
Hej, jag har en snabb liten fråga
hur hårt ska man dra åt toppen på en 940?
måste få veta momenten tongue
tack i förhand big_smile

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

945 Inlägg
18 december 2007
en topp drar man inte i ett moment, utan flera och dom rätta kp:n står i verkstadshandboken smile....är det en alu topp så måste den planas innan den smackas dit åxå, men det känner du säkert till redan smile

blinka blått om du vill rejsa!

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
18 december 2007
Normal anger man när man bara pratar maximalt moemnt, sen är det självklart att man måste gå upp dit stegvis för att få samma spänning i hela topplocket.

Vissa tillämpar ju även vinkeldragning.

Skulle kunna anta runt en 10kg som är standard på bilmotorer, eller rättare sagt den typen av skruv som sitter.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

169 Inlägg
18 december 2007
Topplocksbulten skall dras med 20Nm, 60Nm och slutligen vinkeldras med 90 grader. Att du SKALL använda nya bult hoppas jag att du vet.

Se sidan 252.
http://www.elring.de/pdf/06_zks/volvo_pkw_249.pdf

Mvh Mattias

Rapidoz
688 Inlägg
18 december 2007
Trådstartare
okej tack för alla svar smile
och ja jag vet att man måste plana alu men jag har en riktig traktortopp big_smile

Och att man måste byta bultar visste jag också redan om och det är redan köpt,
dock visste jag inte om hur hårt man skulle dra för varje steg smile
men nu vet jag 20.60 och sen 90 grader big_smile
tack för hjälpen jag är nämligen fast på jobbet just nu med en bil utan topp roll

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

10 287 Inlägg
19 december 2007
Du måste inte byta bult. Man mäter midjan och har den sjunkit ihop för mycket så kastar man bulten. Kommer dock ej ihåg hur mycket :-(

/Göran

P.S Du vet väl i vilken ordning du skall dra?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

207 Inlägg
19 december 2007
jag ska med monterar toppen snart. vilken ordning är det Sharky?

261 Inlägg
19 december 2007
Sharky skrev:
Du måste inte byta bult. Man mäter midjan och har den sjunkit ihop för mycket så kastar man bulten. Kommer dock ej ihåg hur mycket :-(

/Göran

P.S Du vet väl i vilken ordning du skall dra?

I min verkstadshandbok för 240 står det att man kan återanvända bultarna MAX 5 gånger, om dom inte har sträckt sig....
Hur mycket dom sträckt sig är väl ointressant igentligen! Har dom sträckt ut, så har dom.

2 164 Inlägg
19 december 2007
Bättre att byta dom så vet man ju att de är bra grejer. Så mycket mer kostar de ju inte.

MVH

F

Sök