2729
Sök

Borra i glas?

Envis optimist
454 Inlägg
21 november 2005
Trådstartare
En lite oanlig fråga kan man tycka. Håller på att sätta på nya backspeglar på min bil.

De kommer att sida på fönstergalset. Hade tanken att placera den mot glaset, borra hål och sätta en platta på andra sidan och sen skruva ihop den med backspeglen på andra sidan glaset.

har aldrig borrat i glas förrut så jag undrar om det överhuvudtaget är möjligt? Spircket glaset? Bör jag ha större hål än skuven i glaset för att minimera risken för sprickor?

4 571 Inlägg
21 november 2005
Det lät inte bra att borra i sidorutorna faktiskt. man har ju sett hur det blir när dom "smäller" det blir ju inte mycket kvar av dom bara en massa småbitar..

671 Inlägg
21 november 2005
Ja det går att borra i glas. Kolla med en glasmästare.

764 Inlägg
21 november 2005
Lindström skrev:
En lite oanlig fråga kan man tycka. Håller på att sätta på nya backspeglar på min bil.

De kommer att sida på fönstergalset. Hade tanken att placera den mot glaset, borra hål och sätta en platta på andra sidan och sen skruva ihop den med backspeglen på andra sidan glaset.

har aldrig borrat i glas förrut så jag undrar om det överhuvudtaget är möjligt? Spircket glaset? Bör jag ha större hål än skuven i glaset för att minimera risken för sprickor?

Det finns speciella borr för sånt.

TeQuilla

Envis optimist
454 Inlägg
21 november 2005
Trådstartare
Tack för svaren...något skilda meningar dock. Ska fara och kolla med en glasmästare hur man ska göra.

391 Inlägg
21 november 2005
en fråga bara,  du kan väl inte veva ner rutorna om du borrar fast dem i sidorutorna?

Envis optimist
454 Inlägg
21 november 2005
Trådstartare
Det är två rutor. Ska ej sitta i den som går att veva ner.

Var förbi till en galsmästare och frågade. Det går INTE att borra i fönsterglas på bilar enligt han så nu blir det en annan lösning. Ska sätta en tunn plåt på baksidan som sticker ut ca 5 mm som jag sedan kan pressa fast bakom listerna. Borde funka. Ska nog lägga lite tätningslim emellan så det ej blir fukt.

391 Inlägg
21 november 2005
okej,   rutorna skulle splittras eller  vad sa han?

Envis optimist
454 Inlägg
21 november 2005
Trådstartare
Ja han sa att det var omöjligt för de spricker bara. Å när jag sa att jag hört att det fanns speciella borrar för det så sa han bara; jo, men de funkar inte.

Glasmästare men just nu tyvärr helt sjukskriven
236 Inlägg
22 november 2005
Jag är glasmästare
så här är det 9 av 10 sidorutor har härdat glas i sidorutorna och dom går ej att borra i
sedan finns det ett fåtal med laminerat glas alltså en ruta bestående av 2 st glas med plastskikt emellan alltså samma som moderna framrutor
dessa går det att borra i
sedan finns det laminerade rutor med 2 st härdade rutor tillsammans med ett plastskikt i mitten dessa går det ej att borra i
så du får nog fundera ut en annan lösning på din fastsättning

12 086 Inlägg
22 november 2005
Precis vad jag tänkte säga.. härdat glas går inte att borra i!
En ide jag fick, laser? Kan det gå? tongue

Envis optimist
454 Inlägg
23 november 2005
Trådstartare
Ja nog går kanske laser...men det är ju inte direkt alla som har det hemma om vi säger så. Jag kör nog på idén med att klämma fast den bakom listerna istället.

12 086 Inlägg
23 november 2005
Jo visst! bara lekte med tanken lite smile

Sök