Ta bort Luftmassamätaren ?

Arvidsson__
22 december 2007 · 31 Inlägg

Tja ! Jo jag undrar hur kan bilen starta utan LMM??? för jag provade idag att bort LMM för att sätta dit ett öppet filter och när jag gjort de så startade bilen och den fungerade som den brukar men förstår inte riktigt hur de är möjligt eftersom LMM mäter av hur mkt bränsle som ska in? och en annan liten fråga är det skadligt för motorn att ha den borta??neutral hoppas ni förstår vad jag menar....

MeloveGolf Vw trimmare
22 december 2007 · 2 995 Inlägg

LMM mäter luften därefter räknar den ut bränslemängd när du rycker ur kontakten till lmm
ska motorlampan tändas(?) och motorn går in i ett sorts "protect" läge dvs förinställda värden... på tomgång märks det kanske inte skillnad men när du kör kommer bilen gå skit eftersom den fettar på rejält med bensin för att skydda motorn...skadligt? tja om du kör utan den tillräckligt länge...

edit: stavfel

Senast redigerat av MeloveGolf (22 december 2007)

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
JH
22 december 2007 · 165 Inlägg

Den sitter där av en orsak.. som föregående talare sade så styr den mängden luft+bränsle som ska in till motorn.. Fel blandning är ingen höjdare för motorn.. Så jag rekomenderar att sätta tillbaka den.

Volvo s40 (2000)
TTTTT
22 december 2007 · 945 Inlägg

varför vill du ta bort lmm:n, jag fattade inte riktigt, kanske jag som e korkad, men why?

blinka blått om du vill rejsa!
Arvidsson__
22 december 2007 · 31 Inlägg

okey jo jag satte tillbaka LMM igen sen...Såg förresten att creatix hade lite olika adaptrar till bilar med LMM som ville ha ett öppetfilter (dock dom som har delat mellan LMM och luftfiltret) om man nu skaffar en sån adapter och sätter dit ett öppet filter då borde de ju bli samma sak som att orginala filtret satt där eller??

t2r
22 december 2007 · 302 Inlägg

vissa dubbelkoniska luftfilter skapar en luft "virvel" in i insuget. och då kan lmm balla ur å gå sönder...  tänk på det innan du sätter dit nått sportfilter..

kör du utan lmm kommer bilen att gå piss, sota igen och dra skitmycket soppa.

MeloveGolf Vw trimmare
22 december 2007 · 2 995 Inlägg

Bohlin skrev:
vissa dubbelkoniska luftfilter skapar en luft "virvel" in i insuget. och då kan lmm balla ur å gå sönder...  tänk på det innan du sätter dit nått sportfilter..

Om du kollar på de flesta LMM husen så har de någon sorts form av nät innan och ibland efter LMM detta nät gör att luftens "Mönster" blir "Rakt" när den passarerar LMM
såvida man inte bonnmekar dvs kapar bort nätet för att öka arean kommer luften gå fint igenom lmm virvlarna pajjar heller inte lmm men om du har ett "Fullflödes" LMM rör kan LMM mäta fel värden...

Mk3 LMM Observera plastnätet:
http://www.performance-cafe.com/images/021906462a.jpg

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Arvidsson__
22 december 2007 · 31 Inlägg

okey så ni rekomenderar att ha kvar allt orginal då eller? verkar som att hur man än gör så kan något gå snett hehe big_smile

volvo_1987
22 december 2007 · 1 675 Inlägg

pipercross säljer sport filter till orginal box när man har LMM. Provade att ha ett öppet filter gick en vecka sedan pajade LMM. Så inget att rekomenderas.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
MeloveGolf Vw trimmare
22 december 2007 · 2 995 Inlägg

Arvidsson__ skrev:
okey så ni rekomenderar att ha kvar allt orginal då eller? verkar som att hur man än gör så kan något gå snett hehe big_smile

vad går snett? på med adapter mot lmm och på med luftfiltret och vips är det klart...det ger naturligtvis vissa risker som att lmm faktiskt kan gå sönder av olja/damm och annat skit som öppet filter kan få i sig mer av än ett orginal filter är du ute efter effekt låt orginal sitta kvar är du bara ute efter utseendet/Insugljudet så smäll på öppet filter...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
aakesson
22 december 2007 · 812 Inlägg

tror du den skulle sitta där om inte motorn behövde den?

volvo_1987
22 december 2007 · 1 675 Inlägg

Den behövs. Fick en väldigt hög bensien förbrukning när min pajade=(

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
MeloveGolf Vw trimmare
22 december 2007 · 2 995 Inlägg

volvo_1987 skrev:
Den behövs. Fick en väldigt hög bensien förbrukning när min pajade=(

Styrsystemet är uppbyggt så den ska fetta på för att undvika motorras...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Arvidsson__
22 december 2007 · 31 Inlägg

okey får fundera på hur jag ska göra..sätter jag dit nåt filter skaffar jag adapter först..får tacka för alla svar också smile

MeloveGolf Vw trimmare
22 december 2007 · 2 995 Inlägg

Arvidsson__ skrev:
okey får fundera på hur jag ska göra..sätter jag dit nåt filter skaffar jag adapter först..får tacka för alla svar också smile

vad ahr du för ytterdiameter på din lmm? Jag har mitt filter direkt på min LMM (76mm)..

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Arvidsson__
22 december 2007 · 31 Inlägg

har inte kollat det än tänkte göra de imorgon..

micke7406
22 december 2007 · 1 400 Inlägg

Lmm I Volvo 855 Pallar Mycke Stryk Innan Dom Går Sönder. Ett Öppet Filter Är Inget Problem

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang