4974
Sök

Lustiga avgasvärden på besiktningen

326 Inlägg
24 december 2007
Trådstartare
Jag har besiktigat bilen i veckan och den betedde sig likadant som förra året. Avgasvärderna på tok för höga trots att jag pressade bilen innan för att få katalysatorn riktigt varm.
Jag kom till besiktningen bara minuter innan jag skulle in och stod med motorn på, och vid bes stängde han av den en kort stund för lamptest, dragkrok, säkerhetsbälte osv. Bilen var kanske avstängd 3-4 minuter.

Då visade sig avgasvärden på CO pendlade mellan 0.8 -> 1.5 (0.3) , HC runt 150 (100).

Jag sa som förra året, "vi tar en liten runda och mäter direkt utan att stänga av bilen". Ok sa han, vi åkte någon kilometer och jag fick CO 0.1, HC 044, CO 2500 0.0 (0.3), LAMBDA 1.02 (0.97 -> 1.03). Mer än godkänt, så jag fick blankt papper i år igen.

Men hur kan avgasvärdena skilja så enormt bara man stänger av motorn några minuter, är katalysatorn så extremt känslig eller är det något galet med den?

1 418 Inlägg
25 december 2007
köp ny katalysator..

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

326 Inlägg
25 december 2007
Trådstartare
Jag tycker det är lite onödigt om den fungerar som den ska när jag kör bilen, och får igenom den på besiktningen utan problem.
Du menar att katten är på väg att haverera eller vadå, och de ska normalt inte vara så känsliga?

Sök